1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ćwiczenia po cesarce - kiedy można zacząć? Jak ćwiczyć?

Ćwiczenia po cesarce są ważne i konieczne, ponieważ nie tylko pomagają wrócić do formy, ale i normalnie funkcjonować po operacji. Należy je jednak wykonywać z głową i umiarem. Kiedy można zacząć? Na jaką aktywność postawić?

Ćwiczenia po cesarce pomagają świeżo upieczonej mamie wrócić do sylwetki i formy sprzed ciąży. Bardzo ważne jest, aby nie zacząć ich zbyt wcześnie, ale i niezbyt późno. Nie mniej ważne jest, aby nie forsować organizmu, ponieważ można sobie zaszkodzić. Intensywne ćwiczenia bądź zbyt wcześniej podjęta aktywność fizyczna mogą prowadzić do komplikacji i powikłań pooperacyjnych. Dlaczego to takie ważne? Trzeba pamiętać, ze cesarskie cięcie to poważna operacja. W jej trakcie, w wyniku cięcia, dochodzi do przecięcia powłok brzusznych i mięśni macicy.

Po cesarskim cięciu, tak samo jak po innych operacjach chirurgicznych w obrębie jamy brzusznej czy miednicy, trzeba się ruszać. Dlaczego ćwiczenia po cesarce są ważne? Ponieważ:

  • przyspieszają proces obkurczania się macicy,
  • zapobiegają obniżaniu macicy i ścian pochwy,
  • łagodzą zaburzenia wypróżniania,
  • pomagają szybciej wrócić do sylwetki i formy sprzed ciąży.

Kiedy rozpocząć ćwiczenia po cesarce?

Kiedy zacząć ćwiczyć po cesarce? Trudno określić precyzyjnie moment, w którym można zacząć ćwiczyć. To kwestia indywidualna. Przede wszystkim należy dać sobie czas, ale i nie odpuszczać, kiedy nie jest to wskazane.

Pierwsze dni po cesarce są trudne. Wyzwaniem staje się podnoszenie ciała, zmiana pozycji czy wstawanie z łóżka. Zdecydowanie jednak warto starać się jak najczęściej pionizować i spacerować po korytarzu, nawet jeśli chodzenie sprawia trudności. W drugiej dobie po porodzie można próbować wykonywać proste ćwiczenia - obowiązkowo po rozmowie z lekarzem, za jego zgodą. Może to być ściskanie poduszki czy uginanie raz lewej, raz prawej nogi - oczywiście na leżąco.

Bardziej zaawansowane ćwiczenia po cesarce, takie jak napinanie mięśni ud i pośladków czy unoszenie miednicy można, a nawet trzeba, wykonywać po kilkunastu dniach po cesarskim cięciu. Najważniejsze jest, by podczas aktywności nie prowokować bólu i ciągnięcia rany. Celem ćwiczeń jest pobudzenie krążenia krwi oraz przyspieszenie powrotu do sprawności po operacji.

Kiedy można wrócić do aktywności fizycznej po cesarce?

Kiedy można ćwiczyć po cesarce na poważnie? Mowa o czymś więcej niż zginanie nogi czy napinanie mięśni pośladków.

Niektóre kobiety po cesarce czują się gotowe do zwiększania intensywności i zakresu ćwiczeń już po połogu, to jest po sześciu tygodniach od porodu. Inne mamy potrzebują więcej czasu, nawet sześć miesięcy. Kluczowe jest wsłuchiwanie się w swój organizm i obserwowanie jego reakcji. Najważniejsze to dać sobie czas na powrót do formy i sprawności.

Wprowadzenie umiarkowanych ćwiczeń po cesarce można rozważać, gdy blizna na brzuchu jest zagojona. Pierwsze ćwiczenia powinny być wykonywane w pozycjach niskich, czyli podczas leżenia na plecach i na boku lub w pozycji siedzącej. Trzeba zachować umiar. Pierwsze ćwiczenia powinny być tak dobrane, by angażowały mięśnie brzucha, ale nie doprowadzały do ich nadmiernego przeciążenia. Zbyt intensywne ćwiczenia po cesarce mogą nasilać dolegliwości bólowe.

Kolejny etap to joga, pilates, energiczny spacer, pływanie czy zajęcia dla mam. Następny krok to ćwiczenia bardziej intensywne. Ważne jest, by jednak się nie forsować, nie dźwigać, nie biegać dużych dystansów. Aktywność fizyczną należy wytonować, gdy pojawi się ból bądź dyskomfort. Do ćwiczeń o cesarce należy podchodzić z dużą ostrożnością i rozwagą. Wszystkie wątpliwości konsultuj z lekarzem, on też powinien powiedzieć, czy to już czas, kiedy możesz sobie pozwolić na większą aktywność.

Jak zrzucić brzuch po ciąży? Przykłady znajdziecie w poniższym filmiku. Pamiętajcie, że zanim zaczniecie ćwiczyć, powinniście skontaktować się z lekarzem, który da "zielone światło".

Ćwiczenia po cesarce - brzuch

"Ćwiczenia na płaski brzuch po cesarce" czy "jak szybko zgubić brzuch po cesarce" to pytania, które zadaje większość mam po porodzie, nie tylko po cesarskim cięciu.

Kiedy można zacząć wykonywać ćwiczenia, które wymodelują brzuch? Na brzuszki czy nożyce przyjdzie jeszcze czas. Prace nad talią należy rozpocząć od mniej forsujących aktywności. Z ćwiczeniami na brzuch trzeba uważać, ponieważ te prowokują silne napięcie mięśni tłoczni brzusznej, pojawia się parcie w dół narządów wewnętrznych, a do tego obciążany jest kręgosłup. Trzeba pamiętać, że zbyt szybkie ich wprowadzenie może spowodować ból, nieodpowiednie gojenie rany, a także bliznowacenie się tkanki. Brzuszki można zacząć robić dopiero po kilku tygodniach od cesarskiego cięcia, zwykle najwcześniej dwa tygodnie po połogu, po konsultacji z lekarzem. Warto o tym porozmawiać podczas wizyty kontrolnej po szóstym tygodniu od porodu.

To, kiedy można rozpocząć ćwiczenia po cesarce, zależy od okoliczności i kilku czynników. To bardzo indywidualna kwestia, na która wpływ ma:

  • aktywność fizyczna przed i w czasie ciąży,
  • samopoczucie i stan zdrowia po porodzie,
  • stan blizny po cesarce, stopień jej zagojenia, elastyczność i przesuwalność.

Nie należy zapominać, że w powrocie do formy, gubieniu zbędnych kilogramów i brzucha pomogą nie tylko ćwiczenia, ale i dieta - racjonalna i optymalna.

Jakie można wykonywać ćwiczenia po cesarce na brzuch? Na początek, w leżeniu na plecach ze zgiętymi nogami, należy przenosić kolana z lewej strony na prawą. Kolejne ćwiczenie to leżenie na plecach ze zgiętymi nogami i unoszenie bioder przy jednoczesnym napinaniu ud i pośladków. Następny etap to "niepełne" brzuszki (nogi pozostają zgięte w kolanach).

Wszelkie niepokojące objawy, takie jak ból w okolicy rany czy jej zaczerwienienie powinny być sygnałem do przerwania ćwiczeń. Warto wówczas skonsultować się z lekarzem.

Więcej o: