1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Waga w ciąży - zbyt małe i nadmierne przybieranie wagi w ciąż

Waga w ciąży - zbyt małe i nadmierne przybieranie wagi w ciąży jest kwestią, która nurtuje wiele mam. Ile należy przytyć w ciąży? Ile wynosi dobowe zapotrzebowanie energetyczne?

Waga w ciąży - zbyt małe i nadmierne przybieranie wagi w ciąży - nie jest korzystne dla zdrowia. To dlatego tak ważne jest, by tę kwestię kontrolować. Dobra wiadomość jest taka, że zarówno za niską, jak i zbyt wysoką wagę w ciąży można korygować odpowiednią dietą. Warto przy tym pamiętać, że przyrost masy ciała w ciąży jest procesem nie tylko fizjologicznym, ale i niezbędnym do prawidłowego rozwoju płodu.

Jak powinna wyglądać dieta kobiety w ciąży? Radzi ginekolog-położnik, dr Grzegorz Południewski.

Waga w ciąży: skąd się biorą dodatkowe kilogramy

To, ze kobieta przybiera na wadze w ciąży, jest oczywiste. Dzieje się tak, ponieważ rozwija się i rośnie w niej dziecko. Tym samym swoje rozmiary powiększa również macica. Nie bez znaczenia są zmiany zachodzące w organizmie matki, które powodują wzrost podstawowej przemiany materii i zapotrzebowania energetycznego. Ponadto organizm gromadzi płyny, krew powiększa swą objętość, ważą również wody płodowe i łożysko.

Co się składa na wagę w ciąży?

  • dziecko, które po urodzeniu waży około trzech i pół kilogramów,
  • macica: około kilograma,
  • łożysko: około 0,7 kg,
  • płyn owodniowy: około kilograma,
  • powiększona objętość krwi: około półtora kilograma,
  • zwiększona objętość płynów ustrojowych: około półtora kilograma,
  • piersi: około kilograma,
  • tkanka tłuszczowa: nawet trzy i pół kilograma.

Waga w ciąży - zbyt małe i nadmierne przybieranie wagi w ciąży. Od czego zależy?

Kobiety w ciąży przybierają na wadze w różnym tempie. Waga w ciąży - zbyt małe i nadmierne przybieranie wagi w ciąży - zależą od takich czynników jak: waga sprzed ciąży, wzrost matki czy wielkość dziecka. Istotny jest również stan zdrowia, styl życia oraz podejmowana aktywność fizyczna. Nie do przecenienia jest dieta. Należy pamiętać, że racjonalne odżywianie w ciąży jest bardzo ważnym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój płodu oraz stan zdrowia matki. Ile należy przytyć w ciąży? Przeciętnie waga w ciąży wzrasta o 25 proc. w stosunku do masy sprzed ciąży, co daje średnio około 12 kg.

Waga w ciąży: dobowe zapotrzebowanie energetyczne

Dobowe zapotrzebowanie energetyczne ciężarnej powinno wynosić od 2200 do 2500 kcal/dobę. Wartość energetyczna codziennej diety, w odniesieniu do stanu sprzed ciąży, nie musi ulegać zmianie w pierwszym trymestrze ciąży, natomiast w drugim i trzecim trymestrze powinna być zwiększona o około 300 kcal/dobę.

Zaleca się spożywanie produktów, które są źródłem:

  • węglowodanów złożonych. Zasobne w nie są kasze, pieczywo razowe, makarony, ryż, warzywa,
  • tłuszczu, który zawiera głównie wielonienasycone kwasy tłuszczowe. To olej kukurydziany, słonecznikowy, oliwa z oliwek, orzechy, ryby morskie,
  • białek. Zawiera je mięso i jego przetwory, ryby, jaja, produkty mleczne.

Waga w ciąży: ile należy przytyć w ciąży?

Przyrost masy ciała, zależny od wagi sprzed ciąży, powinien mieścić się w ustalonych przez specjalistów z Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników przedziałach:

  • w populacji kobiet z przedciążowym BMI <19,8, co oznacza niedowagę, przyrost masy ciała w ciąży może wynieść 12,5-18 kg,
  • w populacji kobiet z przedciążowym BMI od 19,8 do 26, co oznacza prawidłową masę ciała, przyrost masy ciała może wynieść 11,5-16 kg,
  • w populacji kobiet z przedciążowym BMI 26-29, co oznacza nadwagę, przyrost masy ciała może wynieść 7-11,5 kg,
  • w populacji kobiet z przedciążowym BMI >29, co oznacza otyłość, przyrost masy ciała nie powinien przekraczać 7 kg w przebiegu ciąży.

Zbyt małe przybieranie wagi w ciąży

Zbyt małe przybieranie wagi w ciąży wiąże się ze zwiększonym ryzykiem takich komplikacji jak:

  • urodzenie dziecka o zbyt niskiej masie urodzeniowej,
  • poród przedwczesny,
  • niebezpieczeństwo pojawienia się infekcji płynu owodniowego i przedwczesnego oddzielenia łożyska,
  • niedorozwój układów i narządów dziecka, problemy rozwojowe okresu dziecięcego, inne problemy zdrowotne dziecka,
  • niedokrwistość, niedobory składników odżywczych.

Nadmierne przybieranie wagi w ciąży

Nadmierne tycie również nie jest korzystne i wiąże się z wieloma zagrożeniami. To na przykład:

Więcej o:
Komentarze (1)
Waga w ciąży - zbyt małe i nadmierne przybieranie wagi w ciąż
Zaloguj się
  • openyoureyes

    0

    Zwłaszcza w trakcie ciąży zwróciłabym uwagę na wysoką jakość pożywienia, ponieważ wówczas jesteśmy odpowiedzialne również za tę drugą istotkę. Ja od lat w swojej diecie mam wysokiej jakości włoską oliwę z oliwek i polecam ją każdemu, a zwłaszcza przyszłym mamom.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX