1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mak w ciąży: czy można go jeść?

Mak w ciąży - czy można go jeść? Takie pytania przyszłe mamy zadają często, zwłaszcza w kontekście Wigilii i świąt Bożego Narodzenia. Zasadniczo mak jest zdrowy i smaczny, ale z jego jedzeniem nie należy przesadzić. Co warto wiedzieć o maku? Jak go jeść, by nie szkodził?

Mak w ciąży, spożywany w niewielkich ilościach, nie jest zakazany. Najbardziej znany i najczęściej spożywany mak niebieski jest zdrowy. Skąd więc wokół niego zastrzeżenia ilościowe oraz pytania o bezpieczeństwo dla przyszłych mam?

Mak: co warto o nim wiedzieć?

Mak to roślina powszechnie występująca w wielu krajach świata, głównie w uprawie. Dziko rośnie jedynie w Europie i krajach śródziemnomorskich. Istnieje kilka rodzajów maku, które wykorzystuje się w przemyśle spożywczym, medycynie i w kosmetyce. Najbardziej popularny jest mak niebieski, który ma czarne ziarna. W wyrobach cukierniczych wykorzystuje się również delikatniejszy w smaku mak biały.

Znany jest także mak lekarski, z którego wytwarzane są różne leki. Ten rodzaj maku ma silne działanie na psychikę - stosuje się go wyłącznie w medycynie. Sok pozyskiwany z makówki - opium  stanowi główny składnik leków takich jak morfina, kodeina oraz papaweryna. Mak niebieski, podobnie jak mak biały, jest niskomorfinowy. Charakteryzuje się bardzo niską zawartością alkaloidów o działaniu narkotycznym. W kosmetyce wykorzystuje się głównie mak polny.

Mak niebieski jest zdrowy, ponieważ jest w nim:

  • wapń. Zawiera go więcej niż sezam lub amarantus. Mak poleca się na przykład osobom uczulonym na białka mleka, narażonym na niedobór wapnia,
  • witaminy z grupy B, które pozytywnie oddziałują na układ nerwowy i mięśniowy,
  • kwas foliowy, który jest ważny dla kobiet w ciąży,
  • witaminę A oraz witaminę E, która korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci,
  • magnez. Chroni układ nerwowy i mięśniowy oraz ułatwia wchłanianie się wapnia,
  • potasu. Reguluje ciśnienie, ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie nerek,
  • błonnik pokarmowy. Pomaga na zaparcia, ułatwia wypróżnianie,
  • selen, żelazo, cynk, miedź, fosfor,
  • nienasycone kwasy tłuszczowe. Mak jest rośliną oleistą, pozyskuje się z niego olej. Ten zawiera głównie kwasy tłuszczowe jednonienasycone i wielonienasycone, w tym kwasy omega-3 i omega 6. Tłuszcze te obniżają poziom cholesterolu, mają korzystny wpływ na gospodarkę węglowodanową,
  • fitosterole, które obniżają poziom cholesterolu.

Czego nie można jeść w ciąży? Sprawdźcie:

Mak w ciąży a opiaty

Nasiona maku niebieskiego zawierają niewielkie ilości opiatów. Nie są one duże, więc mak szkodzi dopiero po spożyciu 500 g ziarenek (czyli pięciu szklanek dziennie). Niektórzy lekarze przestrzegają ciężarne przed nadużywaniem maku, ponieważ można trafić na partię zanieczyszczoną podczas zbioru sokiem z makówek, w której ilości substancji szkodliwych nie są już tak subtelne. O ile więc ani dziecku, ani mamie nie zaszkodzi kawałek makowca, o tyle duże ilości ciast czy klusek z makiem mogą mieć niekorzystny wpływ. Związki narkotyczne mają działanie uspokajające i nasenne.

Mak w ciąży a ciężkostrawność

Zarówno mak w ciąży, jak i makowiec są ciężkostrawne. Mak, zwłaszcza w towarzystwie cukru i tłuszczu, jest bardzo kaloryczny. Warto wiedzieć, że 100 g maku ma aż 478 kcal. Wartości te podnoszą towarzyszące mu składniki. Powinny o tym pamiętać tak przyszłe mamy, zwłaszcza stosujące dietę lekkostrawną, jak i osoby cierpiące na choroby żołądka, wątroby i jelit.

Mak w ciąży. Jak jeść, by nie szkodził?

Jak jeść mak, by nie szkodzi? Na co uważać i o czym pamiętać?

  1. Mak w ciąży należy jeść w umiarkowanych ilościach, zarówno ze względu na jego lekkie działanie psychoaktywne, jak i ciężkostrawność.
  2. Na święta, by uniknąć konserwantów, nadmiaru cukru i tłuszczów, lepiej samodzielnie zrobić makowiec, niż kupować go w sklepie.
  3. Warto szukać maku ekologicznego.
  4. Mak przed użyciem należy moczyć w ciepłej wodzie.
  5. Bezpieczną porcją jest jedna łyżeczka maku dziennie.
  6. Na mak powinny uważać nie tylko kobiety w ciąży, ale także małe dzieci oraz osoby zażywające leki na nadciśnienie i bezsenność. Mak, ale tylko w niewielkich ilościach, można podawać dzieciom już od drugiego roku życia.

Jak jeść mak w ciąży?

Mak to nie tylko makowiec, ale również kutia, kluski z makiem, łazanki, ciasta, ciastka, paluszki i drożdżówki. Surowy mak można potraktować jak posypkę, a także dodawać do musów owocowych, koktajli owocowo-warzywnych, zup oraz ciast i deserów. Warto stosować go do panierowania ryb. Prażony mak można dodawać do past kanapkowych czy sałatek.

Więcej o: