1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Grzyby: czy można je jeść w ciąży i podczas karmienia piersią

Grzyby to wdzięczny, aromatyczny składnik wielu różnych dań, tak zup, jak i sałatek czy zapiekanek. To również źródło wielu cenny składników odżywczych - zdecydowanie warto uwzględniać je w codziennej diecie. Jednak czy można jeść grzyby w ciąży i podczas skarmienia piersią?

Grzyby: zalety

Grzyby są bogatym źródłem witamin z grupy B (zwłaszcza B1, B2, a także B3) oraz witaminy D, które są niezbędne w czasie ciąży. To także bogactwo minerałów, białka czy błonnika. Kurki, pieczarki oraz boczniaki zawierają żelazo. Niektóre gatunki dostarczają także fosfor, który jest ważny dla mocnych kości i zębów, a także potas czy selen. Grzyby zawierają również: wapń, jod, sole magnezu.

W wielu odmianach grzybów znajduje się również inny przeciwutleniacz (ergotioneina), która wzmacnia układ odpornościowy. Choć grzyby nawet w 90 proc. składają się z wody, dostarczają organizmowi wielu cennych składników odżywczych.

Grzyby są źródłem smaku umami, czyli piątego smaku obok słodkiego, gorzkiego, słonego i kwaśnego. Można je gotować, smażyć, marynować, suszyć, mrozić. Należy je przerabiać bezpośrednio po zebraniu.

Grzyby: wady

W kontekście grzybów zawsze pojawiają się dwie inne kwestie: ciężkostrawność oraz bezpieczeństwo. Po pierwsze grzyby, mimo że są niskokaloryczne, zalicza się do produktów ciężkostrawnych. Po drugie: zbierając czy kupując grzyby, nie jest trudno o pomyłkę. O ile wątpliwości nie budzi muchomor czerwony, o tyle niejeden niedoświadczony grzybiarz może pomylić choćby muchomora sromotnikowego z kanią.

Nie zbieraj tych grzybów! Wyglądają na jadalne, ale mogą tylko zaszkodzić:

Czy można jeść grzyby w ciąży i w czasie karmienia piersią?

Walory smakowe i odżywcze grzybów są nie do przecenienia. Czy jednak można jeść je w ciąży oraz w czasie karmienia piersią? Okazuje się, że zdania tak samych kobiet, jak i specjalistów, są podzielone.

Wiele osób uważa, że nie jest to dobry pomysł. Jedzenie grzybów, zwłaszcza pochodzących z nieznanych źródeł bądź zbieranych przez tak zwanych niedzielnych grzybiarzy może być naznaczone śmiertelnym zagrożeniem. Z tego względu grzyby są kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią zabraniane.

Niektórzy stoją jednak na stanowisku, że jadalne grzyby są bezpieczne dla ciężarnych i karmiących, dlatego mamy nie tylko mogą je spożywać bez obaw, ale wręcz powinny, ze względu na ich walory odżywcze. Nie należy z nich rezygnować, ponieważ nawet niewielka ilość grzybów pomaga uniknąć niedoborów witamin i minerałów. Jedynym przeciwwskazaniem jest spożywanie ich w postaci surowej. W ciąży można jeść grzyby, które są jadalne, gotowane lub suszone.

Jak widać odpowiedź na pytanie, czy można jeść grzyby w ciąży i podczas karmienia piersią, nie jest prosta. Wiele mam sięga po grzyby, inne - z uwagi na ich ciężkostrawność oraz potencjalne ryzyko pomyłki - rezygnuje z ich spożywania, tak na wszelki wypadek. Najmniej kontrowersji obaw zdają się budzić pieczarki i kurki, które trudno pomylić, a które nie ustępują innym gatunkom grzybów pod względem składników odżywczych.

Jeśli przyszła bądź karmiąca mama zdecyduje się jeść grzyby, musi sprawdzić ich świeżość i stan. Grzyby muszą być jadalne (nie może być co do tego żadnych wątpliwości) i pochodzić z pewnego źródła (zbierać je musi doświadczony grzybiarz). Zdecydowanie należy zachować dużą ostrożność. Nie mniej ważne jest, by je dobrze oczyścić i dobrze przyrządzić.

Jak jeść grzyby, żeby nie były ciężkostrawne?

Jak jeść grzyby, żeby nie były ciężkostrawne? Grzyby, mimo tego, że są niskokaloryczne, zalicza się do produktów ciężkostrawnych. Dlaczego? Ma to związek z tym, że ich ściany komórkowe zawierają chitynę. Ta przypomina celulozę, nie jest trawiona przez ludzki żołądek. Poza tym grzyby zawierają dużo białka, które jest słabo rozpuszczane przez kwasy żołądkowe.

Co można zrobić, by jedzone grzyby wyszły na zdrowie?

  • Zaleca się duszenie grzybów w sosie własnym. Sosy, śmietana, zasmażka, jak również towarzystwo mięs sprawiają, że grzyby mogą wywołać niestrawność.
  • Grzyby lubią zioła ułatwiające trawienie, takie jak majeranek, cząber, kminek (rozmaryn, tymianek czy jałowiec nie są zalecane kobietom w ciąży).
  • Grzyby należy poddawać obróbce termicznej przez około 30 minut. Surowe grzyby mogą zawierać niebezpieczne toksyny, które mogą wywołać problemy z układem pokarmowym.
  • Należy unikać połączeń grzybów z pokarmami ciężkostrawnymi, takimi jak np. warzywa strączkowe.
  • Ponieważ grzyby długo zalegają w żołądku, nie powinno się jeść ich wieczorem.
  • Dobrym pomysłem na potrawę z grzybów jest zupa grzybowa, przyrządzona bez dodatku śmietany, na bazie bulionu drobiowego lub warzywnego, koniecznie z dużą ilością ziół.
Więcej o: