1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Basen w ciąży? To najlepsza aktywność fizyczna dla przyszłych mam. Ale są i wady

Basen w ciąży to aktywność, która często jest polecana przyszłym mamom. Jednak wiele kobiet ma obawy związane z uczęszczaniem na pływalnię. Odpowiadamy zatem na pytanie: czy w ciąży można chodzić na basen?

Basen w ciąży - poczuj się lekko!

Obecnie kobiety w ciąży nie chcą tylko leżeć i pachnieć. Chcą być coraz bardziej aktywne i to nawet (a czasem szczególnie) podczas 9 miesięcy ciąży. Jedną z bardziej popularnych aktywności sportowych, oprócz spacerów, jest pływanie i aqua aerobik, czyli zajęcia w wodzie. Z jakiego powodu są one tak polecane kobietom w ciąży?

Przede wszystkim warto zauważyć, że w woda bardzo odciąża - w wodzie każdy człowiek waży zaledwie jedną dziesiątą tego, co na lądzie. To jeden z ważniejszych powodów, dla których pływanie jest tak rekomendowane przez specjalistów.

Basen, pływanie i ćwiczenia w wodzie w ciąży - zalety

Ćwiczenia w wodzie wzmacniają ciało, a także rozciągają zastane mięśnie i stawy, nie obciążając ich dodatkowo w jakikolwiek sposób. Kolejnym atutem jest fakt, że w przypadku tradycyjnych ćwiczeń jest większe ryzyko przegrzania organizmu - w przypadku aktywności w wodzie takiego ryzyka nie ma, jeśli oczywiście woda w basenie nie jest zbyt ciepła.

Należy również wspomnieć, że jak każde ćwiczenia, tak samo te w wodzie poprawiają kondycję i wydolność organizmu. Ten aspekt jest bardzo ważny i przydatny w przypadku zbliżającego się porodu, który wymaga od kobiety siły i wytrwałości.

Ponadto, przyszłe mamy zgodnie twierdzą, że wykonywanie ćwiczeń w wodzie łagodzi u nich obrzęki kończyn dolnych, a także bóle spowodowane rwą kulszową.

Wśród korzyści wynikających z pływania lub ćwiczeń w wodzie należy wymienić spalanie zbędnych kalorii, dzięki czemu kobieta ciężarna nie dopuści do nadmiaru kilogramów. Pilnowanie, by nie doszło do nadmiernego przyrostu masy ciała minimalizuje ryzyko wielu powikłań w ciąży, takich jak np. cukrzyca ciążowa.

Jak każda aktywność fizyczna, pływanie poprawia również nastrój - podczas ćwiczeń wydzielają się endorfiny, a także wpływa na lepszą jakość snu. Dodatkowo ćwiczenia ujędrniają skórę i zmniejszają poranne mdłości.

Basen w ciąży - pływanie czy ćwiczenia?

To, na jaką aktywność w czasie ciąży się zdecydujemy, zależy tylko od nas. Jednym bardziej będzie pasowało pływanie, a innym ćwiczenia w grupie pod okiem instruktora. Zajęcia grupowe, tak zwany aqua aerobic, można znaleźć obecnie w większości ośrodków sportowych posiadających pływalnię.
Standardowo aerobiki nie są dedykowane paniom w ciąży, ale coraz więcej klubów wprowadza do swojej oferty zajęcia dedykowane przyszłym mamom. Podczas takich zajęć prowadzący dobiera specjalne ćwiczenia - na możliwości kobiet w brzuszkiem. Nie mogą to być ćwiczenia zbyt wyczerpujące, zbyt intensywne czy zbyt szybkie. Przyszła mama nie może wykonywać także wielu ćwiczeń na mięśnie brzucha. Bardzo ważne za to jest, by wzmacniała nogi i kręgosłup, który jest szczególnie narażony na duży wysiłek wskutek powiększającego się brzucha.

Basen dla kobiet w ciąży - czy jest bezpieczny?

To pytanie stawia sobie wiele osób. Duże zastrzeżenia budzą bowiem problemy natury kobiecej, związane z infekcjami intymnymi. Na basenie jest wiele bakterii, a kobiety w ciąży są podatne na wszelkie infekcje.  Z uwagi na to warto dobrze wybrać basen i postawić na taki, który ma dobre opinie i słynie z utrzymywania czystości na odpowiednim poziomie. Lepiej, by nie był to basen szkolny, ponieważ z higieną u uczniów różnie bywa. Na basen lepiej udać się rano niż wieczorem - wtedy woda jest lepiej odfiltrowana po nocy. Po południu i wieczorową porą w basenie znajduje się o wiele więcej zanieczyszczeń.

Aby uniknąć ryzyka infekcji, nie powinno się także siadać bezpośrednio na sedesie ani nago na ławce w przebieralni - te miejsca są siedliskiem bakterii.  Korzystając z toalety można używać specjalnych nakładek na deskę, a chcąc usiąść w szatni na ławce, skorzystać z własnego ręcznika.

Kolejnym aspektem jest również śliska nawierzchnia, na której można się poślizgnąć. Wiadomo, że w przypadku ciąży każdy upadek może stanowić zagrożenie dla dziecka. Nie jest to jednak powód do całkowitej rezygnacji z basenu - wystarczy jedynie ostrożnie stąpać po śliskich miejscach, nie boso, lecz w klapkach. Przed włożeniem klapek powinno się dokładnie wytrzeć stopy, gdyż mokre mogą się ślizgać.
Lekarze odradzają także nurkowanie i zalecają, by pływać w chlorowanej wodzie. Odradzają jacuzzi, w którym woda ma więcej zanieczyszczeń i jest o wiele za ciepła.

Więcej o:
Komentarze (1)
Basen w ciąży? To najlepsza aktywność fizyczna dla przyszłych mam. Ale są i wady
Zaloguj się
  • kinia-883

    0

    Ja bym się nie odważyła na basen w ciązy, bo bardzo łatwo łapałam każdą infekcję. Miałam z tym duży problem i dopiero biobidet mi pomógł bo mogłam się podmyć po każdym skorzystaniu z toalety. Bardzo fajne urządzenie :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX