1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ból żeber w ciąży - przyczyny i podpowiedzi, jak sobie z nimi radzić

Ból żeber w ciąży potrafi być naprawdę uciążliwy. Czym może być spowodowany? Ból pod żebrami to powód do niepokoju?

Ciążowe dolegliwości

Kobiety w ciąży skarżą się na różne dolegliwości, które często związane są z określonym trymestrem, kiedy to w organizmie zachodzą istotne zmiany. O ile w pierwszych tygodniach ciąży najczęściej występują nudności, wymioty, wzmożona senność, zmęczenie, częste oddawanie moczu i tkliwość piersi, to w drugim trymestrze większość z nich znika i... kobieta zaczyna rozkwitać. Drugi trymestr to najlepszy czas dla kobiety - ma wtedy dużo energii, wygląda pięknie, hormony pozytywnie wpływają na jej skórę, paznokcie i włosy. Niestety, w trzecim trymestrze wiele się zmienia i przyszłe mamy skarżą się na różne bóle i problemy z oddychaniem. Jednym z częściej pojawiających się jest ból żeber.

Ćwiczenia w ciąży

Skąd się bierze ból żeber?

Ból żeber zazwyczaj pojawia się w połowie ciąży - najczęściej pod koniec drugiego trymestru i na początku trzeciego. Niestety, trwać może nawet do końca ciąży. Jest to związane z naciskiem, który wywołuje rozwijający się w macicy płód - macica podczas ciąży się powiększa, uciskając różne organy. Stąd nieco inne przyczyny może mieć ból z lewej strony pod żebrami, ból z prawej strony pod żebrami czy ból w dole żeber, nasilający się bardzo często w czasie siedzenia przez długi czas w jednej pozycji, na przykład przy biurku w pracy czy podczas kierowania samochodem.

Ból z prawej strony pod żebrami

Należałoby wymienić trzy główne przyczyny bólu z prawej strony pod żebrami .

  1. Pierwsza z nich, najczęściej występująca, to powiększająca się macica - w zaawansowanym stanie dno macicy jest bardzo wysoko, aż pod łukami żebrowymi. Zmniejszają się także przerwy pomiędzy narządami wewnętrznymi, które stają się mocno ściśnięte, a to wywołuje ból. Do tego dochodzą trudności ze złapaniem oddechu, czyli tzw. zadyszka, pojawiająca nawet podczas mało męczących czynności, np. w czasie wchodzenia po schodach czy spacerowania.
  2. Drugim czynnikiem wywołującym ból w prawym podżebrzu może być ułożenie dziecka w brzuchu, które w czasie doby zmienia swoją pozycję. Czasami maluch ułoży się po lewej stronie ciała, czasami po prawej, powodując nieprzyjemne dla mamy dolegliwości.
  3. Trzeci powód bólu w tym miejscu to nieprawidłowa postawa ciała - pochylenie górnej części ciała - od lędźwi w górę - do przodu. Jeśli do tej pory nie przywiązywałyście do tego wagi, warto zacząć się pilnować, korygując postawę.

Ból z lewej strony pod żebrami

Ból z lewej strony żeber, odczuwany jako kłujący, świdrujący i piekący, jest bardzo często związany ze zgagą. Jeśli te dolegliwości idą w parze, warto poradzić się specjalisty, ponieważ mogą trwać nawet do końca ciąży, a przy tym znacznie utrudniać kobiecie normalne funkcjonowanie.

Innym źródłem bólu może być również stres. Pamiętaj, że kobieta w ciąży powinna przede wszystkim odpoczywać, zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Dlatego, jeśli coś nadmiernie zaprząta twoje myśli, zaburzając twój spokój, postaraj się to jak najszybciej wyeliminować.

Niekiedy, choć znacznie rzadziej, ból pod lewymi żebrami może być objawem choroby. Mowa tu o takich przypadłościach jak:

  • zapalenie mięśni międzyżebrowych,
  • choroby układu oddechowego,
  • chorobę wrzodową żołądka oraz dwunastnicy.

Niezależnie od tego, w którym miejscu dokucza ci ból, skonsultuj z lekarzem swoje objawy. W przypadku ciąży, lepiej dmuchać na zimne. Bóle żeber szczególnie powinny zaniepokoić kobiety w pierwszych tygodniach ciąży - w ich przypadku o dolegliwości nie można oskarżać powiększającej się macicy.

  • Za bóle żeber pod koniec ciąży może być odpowiedzialne dziecko, które ma coraz mniej miejsca i prostując nogi, uderza nimi w żebra mamy.

Bóle żeber w ciąży: jak sobie z nimi radzić?

Jakiekolwiek bóle w ciąży nie są komfortowe dla przyszłej mamy. Bóle żeber zaś potrafią być naprawdę bolesne. Czy jednak są jakieś naturalne sposoby, które przyniosą ulgę?

Jedną z bardziej skutecznych, polecanych wszystkim, jest odpoczynek - oczywiście w pozycji zmniejszającej ból. Siedzenie przez długi czas w jednej pozycji, bez oparcia, z nogą założoną na nogę nie są polecane w przypadku zaawansowanej ciąży. Zmieniaj pozycje, unoś nogi do góry, zrób wszystko, by znaleźć ułożenie, które ci najbardziej odpowiada. Pomocne w tym przypadku okażą się specjalne poduszki dla kobiet w ciąży do spania (duże rogale) i do siedzenia. Odciążają kręgosłup i minimalizują ucisk narządów wewnętrznych. Pamiętaj jednak, że wraz z powiększającym się brzuchem należy uważać na leżenie "plackiem" - może to zwiększać ryzyko pojawienia się zespołu żyły głównej dolnej.

Jeśli mowa o odpowiedniej pozycji do odpoczynku, warto wspomnieć również o poprawnej pozycji podczas chodzenia. Zapominamy o tym ze względu na zwiększający się ciężar brzucha. Górna część ciała nie może być nachylona do przodu; należy pamiętać o wyprostowanej postawie ciała.

Ulgę bólom tego typu mogą przynieść przyszłej mamie delikatne masaże. Masaż zacznij bardzo powoli, by wybadać, jak działa na ciebie. Zdarzają się sytuację, gdzie może on zadziałać odwrotnie.  

Skuteczne przy bólach jest także właściwie oddychanie - za pomocą przepony. Techniki oddechowe niemal zawsze prezentowane są podczas szkoły rodzenia. Jeśli jednak je ominęłaś, poczytaj o nich lub wybierz się na jogę, tam nauczyciel również może cię z nimi zapoznać. Generalnie, w oddychaniu przeponą chodzi o głęboki wdech, podczas którego unosi się górna część brzucha i powolny, długi wydech. Prawidłowe oddychanie przyda się nie tylko przy zmniejszeniu bólu żeber, ale też  pomoże w czasie porodu.

Przeczytaj także:

Więcej o: