1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Tycie w ciąży - ile kobieta powinna przytyć w czasie ciąży?

To, że kobieta tyje w czasie jest zupełnie naturalne i normalne. Im większe staje się dziecko, tym więcej może wskazywać waga. Tymi dodatkowymi kilogramami nie trzeba się przejmować pod warunkiem, że nie jest ich za dużo. Bo nadmierne tycie w ciąży może przełożyć się na to, jak malec będzie się rozwijał. Zatem, ile - bezpiecznie - może przytyć przyszła mama?

Prawidłowe tycie w ciąży to takie, które jest równomierne. Niepokojąca może być sytuacja, gdy kobieta w pierwszych miesiącach nie tyje wcale, a dopiero pod koniec ciąży zaczyna bardzo szybko przybierać na wadze - lekarz powinien zlecić dodatkowe badania.

Tycie w ciąży - ile można przytyć w ciąży

Początek ciąży, czyli pierwszy trymestr to czas kiedy zdrowa kobieta w ciąży powinna przytyć maksymalnie dwa kilogramy. Część przyszłych mam w tym czasie ma mdłości i często wymiotują, tym samym czasem zdarza się, że zamiast przybierać na wadze - zaczynają tracić kilogramy. Paradoksalnie niewielki przyrost masy ciała, a nawet mały spadek wagi - w tym czasie zdobyte kilogramy nie przekładają się jeszcze na dziecko, tylko na matkę - pozwala później szybciej pozbyć nadprogramowych kilogramów zdobytych przez całą ciążę i powrót do figury sprzed ciąży.

W drugim trymestrze ciąży przyrost masy powinien wahać się od pięciu-sześciu kilogramów (tj. około kilograma, dwóch na miesiąc), w trzecim - od czterech do sześciu kilogramów. Tym samym w czasie całej ciąży przyszła mama powinna przytyć około 10-14 kilogramów. W przypadku ciąż bliźniaczych - około 14-18 kg.

Na odrobinę większy przyrost masy ciała mogą sobie pozwolić te przyszłe mamy, które przed ciążą były stosunkowo szczupłe. Kobiety z nadwagą czy otyłości powinny przytyć nie więcej niż 8-10 kg. Nadmierna masa ciała może się bowiem odbić na zdrowiu dziecka i matki.

Tycie w ciąży - na co składają się nagromadzone kilogramy?

Waga dziecka zazwyczaj waha się w okolicach trzech-czterech kilogramów. Gdzie podziała się reszta nagromadzonych kilogramów? W czasie ciąży zmienia się cały organizm. W żyłach zaczyna krążyć więcej krwi (może ona ważyć nawet trzy kilogramy). Pojawia się więcej płynów ustrojowych, w tym płyn owodniowy, w którym przebywa dziecko. Powiększa się macica (to dodatkowy kilogram) oraz piersi (kilogram, dwa), które lada monet zrobią się ciężkie od pokarmu. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze łożysko, którego masa waha się od pół  kilograma do kilograma.

Warto zaznaczyć, że tuż po porodzie waga matki spada aż o sześć kilogramów. Reszta ubywa sukcesywnie w ciągu kilku następnych miesięcy. Ta utrata masy ciała będzie szybsza, jeśli kobieta karmi dziecko piersią.

Czego nie można jeść w ciąży?

Tycie w ciąży - tak, ale z umiarem

Mimo że ciąża to czas, w którym część kobiet mocno sobie odpuszcza i zaczyna jeść za dwoje. Co gorsza, bardzo często sięgają po jedzenie kiepskiej jakości, które nie ma w sobie żadnej wartości odżywczej. Oczywiście nie ma tym nic złego, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że to zjada matka ma ogromny wpływ na organizm dziecka i na to, jak będzie się on rozwijało. Dlatego to właśnie w tym czasie trzeba z większą dokładnością komponować posiłki i przykładać większą wagę do tego, co trafia na talerz. W czasie ciąży kobiet nie powinna jeść za dwoje, tylko dla dwojga, a to ogromna różnią. Dieta przyszłej matki powinna być bogata w warzywa, owoce, produkty z pełnego ziarna, dobrej jakości mięso oraz niektóre ryby (unikać trzeba przede wszystkim tuńczyka, którego mięso może zawierać rtęć, która może szkodzić dziecku).

Nietrzymanie się zasad zdrowe odżywiania się pociąga za sobą określone konsekwencje. Duży przyrost masy podnosi prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy ciążowej, nadciśnienia indukowanego ciążą, porodu przedwczesnego czy koniecznością wykonania cesarskiego cięcia. Kobiety, które sporo przytyły znacznie gorzej znoszą ciąże. Znaczne obciążenie sprawia, że dokuczają im stawy, częściej boli jej kręgosłup, szybciej się męczą i więcej kłopotu sprawia im poruszanie się.

Kobiety, które nie wiedzą czy mają prawidłową wagę i chcą wiedzieć, ile mogą przytyć w ciąży lub czy muszą się bardziej kontrolować powinny obliczyć swój wskaźnik BMI. To proste równanie pomaga to określić. Jednak w razie jakichkolwiek wątpliwości warto zapytać lekarza i w razie potrzeby wspólnie ułożyć takie menu, które będzie bezpieczne dla dziecka i sprawi, że kobieta nie będzie czuła się głodna i nie będzie miała ochoty na niezdrowe przekąski.

To także może cię zainteresować:

Więcej o: