1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dolegliwości ciążowe, czyli hormony w natarciu

Podczas ciąży organizm zmienia się w fabrykę produkującą hormony. W ten sposób pomaga rosnąć dziecku. Ma to jednak skutki uboczne w postaci dość kłopotliwych dolegliwości ciążowych. Jak złagodzić ich skutki?

Dolegliwości ciążowe i kilka sposobów, które mogą pomóc się z nimi uporać.

Mdłości

Z reguły mówi się o porannych mdłościach, ale wiele kobiet odczuwa je także o innych porach dnia, nawet w nocy.

Co pomaga?

  • Nie wstawaj od razu po obudzeniu. Poproś kogoś, by podał ci filiżankę herbaty lub szklankę wody mineralnej i coś do przegryzienia (np. tost z dżemem, sucharek, banan). Zostań w łóżku jeszcze jakieś 15-20 minut i dopiero wtedy wstań.
  • Jeśli masz odruch wymiotny przy myciu zębów – odczekaj trochę od momentu wstania z łóżka i myj je w pozycji pionowej, nie pochylonej.
  • Zjedz lekkie śniadanie.
  • Jedz mało, za to często, najlepiej co dwie godziny. Zawczasu przygotuj sobie coś do jedzenia, tak żebyś zawsze miała pod ręką małą przekąskę. Staraj się nie dopuścić do uczucia silnego głodu – spadek poziomu cukru we krwi też może być przyczyną mdłości. Podstawą twojej diety powinny być produkty o niskim indeksie glikemicznym.
  • Kiedy robi ci się niedobrze, spróbuj pogryzać herbatniki, wafle ryżowe lub owoce. Możesz też powoli sączyć zimną wodę mineralną. Innym mamom pomagały: banany, jabłka, mandarynki, pomarańcze, plasterek cytryny, ogórki kiszone, surowa marchew, woda z cytryną, lody, kostki lodu, krakersy, sucharki, suszone owoce, migdały.
  • Jedz produkty bogate w naturalną witaminę B6: płatki zbożowe, banany, kiełki pszenicy, tuńczyka.
  • Często sam zapach jedzenia wywołuje mdłości. Przyrządzaj posiłki w porze, kiedy czujesz się najlepiej. A może uda ci się znaleźć kogoś, kto by ci na razie gotował?
  • Jedz tylko to, na co masz ochotę.
  • Przed zaśnięciem wypij szklankę ciepłego mleka albo kakao, zjedz herbatnik lub kawałek chrupkiego pieczywa. Chodzi o to, żebyś rano nie była bardzo głodna. Jeżeli po mleku robi ci się niedobrze – pij herbatki ziołowe.
  • Jedną z wczesnych oznak ciąży jest specyficzny, wywołujący mdłości smak w ustach. By go zwalczyć, możesz żuć gumę, ssać cukierki miętowe, często myć zęby.
  • Zrób sobie herbatę imbirową. Przyrządza się ją, gotując w wodzie przez 10 minut cienki plasterek korzenia imbiru. Osłodź ją ciemnym cukrem albo miodem. Pogryzaj imbirowe ciasteczka albo ssij plasterek świeżego imbiru.
  • Czasem pomaga akupresura. Przyciśnij kciukiem punkt leżący około 3 cm poniżej nadgarstka po wewnętrznej stronie dłoni (dwie grubości kciuka od przegubu), pomiędzy dwoma widocznymi ścięgnami. Naciśnij mocno i przytrzymaj pięć sekund, powtórz trzy, cztery razy. To samo zrób na drugiej ręce.
  • Przygotuj zestaw awaryjny na wyjścia z domu: chusteczki odświeżające, chusteczki higieniczne, woreczek foliowy i butelkę wody. W samochodzie trzymaj miskę z przykrywką.
  • Staraj się jak najwięcej wypoczywać.

Parcie na pęcherz

Bieganie co godzinę do toalety jest uciążliwe, ale nie próbuj pić mniej,
bo przysporzysz sobie dodatkowych kłopotów.

Co pomaga?

  • Nie odwlekaj opróżniania pęcherza, nawet jeśli skorzystałaś z łazienki niedawno.
  • Pij dużo wody.
  • Pozwól skórze oddychać. Noś bawełniane figi, unikaj obcisłych spodni.
  • Często się podmywaj, nie używaj perfumowanych mydeł i olejków kąpielowych, podcieraj się od przodu do tyłu.
  • Idź do lekarza od razu, gdy poczujesz pieczenie przy siusianiu lub ból w okolicy spojenia łonowego.

Zaparcia

Im wcześniej pomyślisz o zapobieganiu, tym lepiej. W ciąży leki przeczyszczające możesz stosować tylko po konsultacji z lekarzem.

Co pomaga?

  • Jedz produkty bogate w błonnik: pełnoziarniste pieczywo, płatki, kasze, jabłka, kiwi, buraki, brokuły.
  • Jedz surowe warzywa i owoce. Uwaga! Jagody i banany działają zapierająco!
  • Rano zjedz namoczone w wodzie nasiona lnu lub wymieszane z wodą nasiona babki płesznik (całe lub mielone).
  • Niektórym pomaga filiżanka przegotowanej wody z cytryną lub z miodem (albo jednym i drugim) wypijana na czczo.
  • Pij co najmniej 2,5 litra płynów (nawet jeśli masz obrzęki).
  • Skutecznym domowym lekarstwem są suszone owoce, np. śliwki, morele, figi, rodzynki.
  • Jeśli wciąż masz problemy, możesz dodać do diety trochę otrębów pszennych (ale nie więcej niż łyżkę stołową dziennie).
  • Ruszaj się! Codzienny półgodzinny spacer lub pływanie na basenie powinny pomóc.

Zgaga

Co trzecia kobieta w ciąży cierpi na tę piekącą dolegliwość.

Co pomaga?

  • Jedz częściej, ale mniejsze posiłki.
  • Unikaj potraw ostrych, tłustych, gorących. Jedz wolno, biorąc do ust małe kęsy.
  • Po posiłku posiedź chwilę w pozycji wyprostowanej – ułatwia to przesuwanie się pokarmu we właściwym kierunku. Podobnie podziała poobiedni spacer.
  • Przed snem wypij mleko, jogurt albo napój z dodatkiem mięty.
  • W nocy śpij wysoko ułożona na poduszkach.
  • Napad zgagi likwiduje odrobina zmielonego kminku z majerankiem (stosunek 1:1).
  • Leki na zgagę możesz stosować tylko po konsultacji z lekarzem.

Senność i zmęczenie

To pierwszy zwiastun ciąży. Zazwyczaj mija wraz z pierwszym trymestrem ciąży.

Co pomaga?

  • Odpoczywaj jak najwięcej z nogami lekko uniesionymi do góry.
  • Rób to, co możesz, a nie to, co powinnaś.
  • Proś o pomoc i korzystaj z niej.
  • Wysypiaj się w nocy; w dzień ucinaj sobie drzemkę.
  • Codziennie wygospodaruj pół godziny na spacer na świeżym powietrzu.
  • Unikaj kawy, mocnej herbaty i słodyczy. Są niezdrowe, a wrażenie ożywienia, jakie dają, jest złudne – zmęczenie i senność wracają ze zdwojoną siłą.

Mała książeczka, dużo rzetelnej wiedzy

Anna Rogulska, "Jedz dla dwojga, nie za dwoje. Poradnik dla kobiet w ciąży" (wyd. PZWL). Znajdziecie w niej m.in. informacje o tym, jak przyrządzić herbatkę imbirową, co jeść, by dobrze spać, i jak zmodyfikować dietę, by zapobiec żylakom i pękaniu naczynek.

To także może cię zainteresować:

Bóle brzucha w ciąży, czyli jakie dolegliwości w II trymestrze?

Ciążowe dolegliwości

Nietrzymanie moczu w ciąży

Więcej o:
Komentarze (3)
Dolegliwości ciążowe, czyli hormony w natarciu
Zaloguj się
  • ooolka22

    0

    U mnie akurat problemy zaczęły się dopiero pod koniec 2 trymestru, kiedy brzuszek był już mocno zaokrąglony i nie pozwalał się wygodnie ułożyć. Ale za radą koleżanki kupiłam poduszkę ciążową z SuperMami, która odciążyła mi kręgosłup i brzuszek a co za tym idzie pomagała przybrać wygodną pozycję;)

  • mirabelka34

    0

    Czasem po prostu nie ma wyjścia i trzeba sięgnąć po czopki (np. gdy ktoś tak jak ja ma duży problem z zaparciami w podróży) wtedy właśnie nie obejdzie się bez aplikacji czopka eva/qu

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX