1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Truskawki dla kobiet w ciąży - jeść czy nie jeść? Obalimy mity, by spojrzeć na fakty

Na temat spożywania truskawek w czasie ciąży panuje wiele mitów. Wśród najbardziej popularnych jest to, że powodują uczulenie (zarówno u matki, jak i u dziecka), tworzenie się znamion truskawkowych, albo że w znaczący sposób przyczyniają się do otyłości. Jak jest w rzeczywistości? Ile prawdy kryje się w tych mitach?

Truskawki dla kobiet w ciąży? To pytanie wraca co roku, kiedy zaczyna się sezon. Z jednej strony pojawiają się zapewnienia, że to zdrowe owoce, że należy korzystać z sezonu i jeść je, o ile tylko się ma na nie ochotę, z drugiej - straszą alergie, znamiona truskawkowe i nadmierne przybieranie na wadze. Czy w takim razie kobiety w ciąży mogą jeść truskawki czy nie? Rozprawiamy się z mitami! Obejrzyj też film poniżej - tu w skrócie przedstawiamy najważniejsze zalety truskawek:

  • Alergia

Zacznijmy od pierwszego mitu, dotyczącego wywoływania alergii. Truskawki są smaczne, zdrowe i orzeźwiające. Mają wiele witamin, których szczególnie potrzebują kobiety w ciąży - m.in. witaminę C, wspomagającą odporność organizmu i pomocną w walce z wolnymi rodnikami. Witamina C przyczynia się również do lepszego przyswajania żelaza znajdującego się w  innych produktach (np. w mięsie, nasionach strączkowych czy burakach). Ponadto zawierają cenne minerały, takie jak m.in. fosfor, potas, wapń, żelazo, magnez i bardzo ważny dla przyszłych mam kwas foliowy.

Dlaczego truskawka miałyby uczulać ciężarną, jeśli nie miała ona alergii przed zajściem w ciążę? Obalamy ten mit: jeśli truskawki nie będą jedynym pożywieniem przyszłej mamy i będą spożywane z umiarem, to z pewnością nie zaszkodzą. Zamiast wierzyć w powtarzane zabobony, lepiej poprosić o opinię lekarza lub dietetyka.

Jeśli zaś kobieta jest faktycznie uczulona na truskawki, powinna je wykluczyć ze swojej diety. Choć takie alergie zdarzają się stosunkowo rzadko, to jeśli wystąpią, mogą objawiać się w postaci wysypki, pokrzywki czy problemów z trawieniem (najczęściej uciążliwe i bolesne biegunki). Truskawki odradza się także osobom ze zdiagnozowaną nadwrażliwością na salicylany, których jest sporo w tych owocach.

  • Znamiona truskawkowe

Kolejnym mitem są znamiona truskawkowe, które rzekomo powoduje jedzenie tych soczystych owoców. Znamiona powstają u dziecka, jeśli truskawki je mama w czasie ciąży - oczywiście nie jest to prawdą. Znamiona są czerwone, twarde, wystające i przypominają bąble - ich wygląd to chyba jedyna rzecz, która wiąże się ze spożyciem truskawek. W rzeczywistości znamiona to powiększone naczynia krwionośne, czyli tak zwane naczyniaki. Pojawiają się u 1/10 noworodków i samoistnie znikają po około 4-5 miesiącach.

  • Tycie

Trzeci mit to tycie, które ma powodować spożywanie truskawek. Truskawki zawierają niewiele kalorii - 100 gramowa porcja zawiera niecałe 30 kalorii. Spora ilość cukrów prostych, znajdujących się w truskawkach, nie przyczyni się do przybrania na wadze - jeśli będą traktowane jako przekąska, spożywane z rozsądkiem, w odpowiednich proporcjach do pozostałych posiłków.

Truskawki - właściwości i wartości odżywcze

Truskawki są smacznymi, niskokalorycznymi owocami o cennych wartościach odżywczych. 100 gramów czerwonych, soczystych owoców zawiera: 0,6 g białka, 6,2 g węglowodanów, 2,2 g błonnika, a także szereg witamin. Poza tym truskawki:

  • są bogatym źródłem witamin. Mowa tu głównie o witaminie C - według badań w truskawce mieści się więcej tej witaminy niż w owocach cytrusowych, czy witamin z grupy B, w tym (B1 i B2) oraz B3 (PP), odpowiedzialnej za utrzymanie skóry w dobrej kondycji i zapewnienie właściwego funkcjonowania nerwów i przewodu pokarmowego.  
  • zawierają cenne minerały, takie jak m.in. fosfor, potas, wapń, żelazo, magnez i kwas foliowy. Wapń i fosfor odpowiadają za wzmacnianie kości i zębów, poprawiają również pracę mięśni, a  dodatkowo - we współpracy z magnezem odkwaszają organizm.
  • wysoka zawartość minerałów, w tym żelaza sprawia, że truskawki są zalecane kobietom - są wsparciem dla pięknych włosów i nieskazitelnej cery. Zmniejszają także ryzyko wystąpienia anemii.
  • zawierają błonnik, dzięki któremu mają właściwości odchudzające i wspierające walkę z otyłością (błonnik powoduje uczucie sytości, pęczniejąc w żołądku).
  • są niskokaloryczne - 100 gramów truskawek ma niecałe 30 kalorii.
  • są smaczne i orzeźwiające.
  • zapobiegają podniesieniu się poziomu cukru we krwi, dlatego są dozwolone nawet dla cukrzyków (mają łatwo przyswajalne cukry - glukozę i fruktozę).
  • wzmacniają odporność organizmu, zwalczając wirusy i działając przeciwbakteryjnie.
  • wspierają działanie układu pokarmowego oraz pracę nerek.
  • działają antynowotworowo i zmniejszają ryzyko chorób serca.
  • oczyszczają i odtruwają organizm z toksyn. Jest to zasługa bromeliny, czyli enzymu odpowiadającego za rozkład białka. Są zalecane w diecie osób zmagających się z problemami związanymi z trawieniem białek.
  • utrudniają wchłanianie tłuszczu.
Więcej o: