1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Mdłości w ciąży - jak sobie z nimi radzić?

Mdłości w ciąży to jeden z najbardziej typowych objawów ciąży. Dolegliwości pojawiają się w pierwszym trymestrze i znikają w drugim - doświadcza ich więcej niż połowa przyszłych mam. Choć mdłości mogą dokuczać o każdej porze dnia, w różnych sytuacjach, najczęściej nazywa się je porannymi. Jakie są przyczyny mdłości w ciąży? Jak sobie z nimi radzić?

Mdłości w ciąży towarzyszą wielu ciężarnym na początku ciąży. Badania dowodzą, że odczuwa je nawet 90% Polek. Stopień nasilenia i czas trwania dolegliwości jest różny. Zwykle mdłości pojawiają się rano, gdy przyszła mama ma pusty żołądek.

Mdłości w ciąży - przyczyny

Choć mechanizm pojawiania się mdłości w ciąży nie został jeszcze dokładnie wyjaśniony, uznaje się, że są one reakcją organizmu na zmiany, jakie zachodzą na początku ciąży. Dotyczą one zarówno gospodarki hormonalnej, jak i chemicznego składu krwi. Oprócz czynników fizycznych dostrzega się również rolę czynników natury psychologicznej.

Przyjęto, że mdłości w ciąży, w głównej mierze, wywołuje wysokie stężenie hormonów: hCG, LH, czyli hormonu luteinizującego, progesteronu i estrogenów. Głównym winowajcą jest hCG, czyli gonadotropina kosmówkowa. Największe wydzielanie hCG  przypada na 10. tydzień ciąży - później zaczyna spadać. Po osiągnięciu optymalnego poziomu hormon ten wpływa na spowolnienie pracy układu trawiennego. Gdy poziom hCG spada, ustępują też nudności.

Mdłości w ciąży nasilają się w różnych sytuacjach. Mycie zębów, intensywny zapach, a także zmęczenie, stres i silne emocje mogą sprawić, że organizm reaguje gwałtownie - nudnościami, mdłościami czy wymiotami. Nie bez wpływu są preparaty z żelazem czy witaminami, podwyższona masa ciała, zaburzenia odżywiania i młody wiek matki. Mdłościom mogą towarzyszyć inne objawy: nadmierny ślinotok, zgaga, niechęć do niektórych pokarmów. Mdłości mogą również prowadzić do wymiotów, a te czasem skutkują odwodnieniem i ubytkiem elektrolitów.

Mdłości w ciąży - jak długo trwają

Mdłości, które pojawiają się na początku ciąży (od około 4.-6. tygodnia ciąży) uprzykrzają przyszłym mamom życie każdego dnia. Najczęściej i najbardziej dokuczliwe są między 8. a 12. tygodniem ciąży. Mijają najczęściej nagle i samoistnie, na początku drugiego trymestru (20.-22. tydzień ciąży). Bywa jednak, że niektórym ciężarnym sensacje pokarmowe towarzyszą przez całą ciążę, aż do porodu.

Domowe sposoby na mdłości w ciąży

Choć mdłości nie stanowią zagrożenia dla ciąży, nie są miłe i utrudniają życie. Trzeba jednak jakoś je przetrwać. Co robić? Stosować domowe sposoby.

Jak łagodzić mdłości i jak im zapobiegać?

  1. Przed wstaniem z łóżka warto zjeść kawałek banana, chrupkiego pieczywa lub suche płatki śniadaniowe. Dobrze jest - w miarę możliwości - unikać zapachu, widoku i smaku jedzenia, który jest przyczyną mdłości. Należy zrezygnować z potraw ciężkostrawnych, smażonych i pikantnych.
  2. Mieć pod ręką zdrowe przekąski, by nie dopuszczać do poczucia silnego głodu. Wahania cukru, a także niski poziom cukru wzmagają mdłości.
  3. Pić dużo płynów. Najlepiej wody - niegazowanej, niskozmineralizowanej i niskosodowej. Nie są wskazane napoje gazowane, słodkie, naszpikowane chemią. Dzień warto zacząć od wody z cytryną. Małe ilości płynów, przyjmowane często, rozcieńczają kwasy żołądkowe, zapobiegają uczuciu głodu i ssania w żołądku, wspomagają trawienie i zapewniają nawodnienie organizmu.
  4. Unikać sytuacji wyczerpujących, męczących, stresujących. Bardzo ważne jest, by w czasie ciąży wsłuchiwać się w swoje ciało i odczytywać jego potrzeby. Wysypiać się, relaksować, dbać o siebie. Warto spacerować, pływać, postawić na aktywność fizyczną.
  5. Na mdłości pomoże świeży, surowy imbir. Warto go dodawać do wody, herbaty, zup.
  6. Na mdłości nie wolno brać żadnych leków, których nie przepisał lekarz. Tylko niektóre kobiety wymagają leczenia farmakologicznego. 

Jeśli mdłości utrudniają życie, a towarzyszące im wymioty pojawiają się często i są bardzo nasilone, należy skontaktować się z lekarzem.

Więcej o:
Komentarze (1)
Mdłości w ciąży - jak sobie z nimi radzić?
Zaloguj się
  • manieczka0998

    0

    Ja też niedługo będę sie starać, używam cyclotestu myway do planowania ciąży bo można tam znaleźć mnóstwo przydatnych info np kiedy jestesmy plodne i jakie sa szanse na dziecko ;D

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX