1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Suplementy w ciąży. Tak czy nie?

Wybór suplementów dla kobiet w ciąży jest duży, podobnie jak różnice w ich składzie, jakości i cenach, dlatego znalezienie tego właściwego wymaga rozwagi i dokładnego przeanalizowania własnych potrzeb.

Czy suplementy są konieczne?

Idealnie jest, kiedy większość witamin i składników mineralnych pochodzi z diety. Jednak niektóre, kluczowe dla prawidłowego rozwoju ciąży substancje, trudno dostarczyć w odpowiednich ilościach wraz z pokarmami. Tak jest np. w przypadku kwasu foliowego. 

Tę witaminę z grupy witamin B należy przyjmować jeszcze przed poczęciem, a już na pewno prowadzący ciążę lekarz zaleci kwas foliowy przy pierwszej wizycie. 

Inne suplementy  – jeśli oczywiście są konieczne – lekarza przepisze pacjentce indywidualnie, po przeprowadzeniu badań i stwierdzeniu u nich niedoborów. Są też substancje o udowodnionym pozytywnym działaniu, które warto przyjmować w trosce o zdrowy rozwój malucha.

Jakich witamin i mikroelementów powinnyśmy szukać w składzie suplementu?

Kwas foliowy - w pierwszych tygodniach ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia u dziecka  poważnych wad centralnego układu nerwowego. Przyjmowany w kolejnych miesiącach przyczynia się do wzrostu tkanek matczynych, podnosi odporność na stres, poprawia pamięć i koncentrację przyszłej mamy. Zgodnie z zaleceniami ekspertów z zespołu powołanego w przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej dzienna dawka  kwasu foliowego dla wszystkich kobiet w wieku rozrodczym to 0,4 mg.

Kwasy tłuszczowe DHA - Instytut Matki i Dziecka podkreśla ich znaczenie dla zdrowego rozwoju dziecka i prawidłowego przebiegu ciąży. Wpływają na  rozwój  wzroku i dobre funkcjonowanie mózgu dziecka, zmniejszają ryzyko wystąpienia stanów przedrzucawkowych, przedwczesnego porodu, zbyt niskiej wagi urodzeniowej dziecka oraz depresji poporodowa u mamy. Polskie Towarzystwo Ginekologiczne przyjmuje zapotrzebowanie na DHA u kobiet w ciąży na 200-300 mg dziennie.

Jod - odpowiada za produkcję hormonów tarczycy, a te za funkcjonowanie całego organizmu. Jego niedobór w czasie ciąży może zaburzyć rozwój płodu. U ciężarnych zapotrzebowanie na ten pierwiastek wzrasta do 200 mikrogramów (μg, mcg) na dobę. Ze względu na to, że część tej dawki jest dostarczana wraz z jodowaną solą, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne zaleca przyjmowanie w suplementach 150 µg.

Witamina D3 - Zdecydowanie najwięcej witaminy D3 czerpiemy ze słońca. Niewiele słonecznych dni, zwłaszcza w porze jesienno- zimowej, oznacza powszechne w naszej populacji deficyty witaminy D3. Warto pamiętać o suplementacji tego hormonu w trakcie ciąży, gdyż niedobór może wpłynąć u dziecka na większą podatność na infekcje, osłabić funkcjonowanie jego mięśni oraz wytrzymałość kości i zębów. Zalecana dawka witaminy D3 w suplementach to 1500-2000 IU na dobę dla osób dorosłych.

Żelazo - W trakcie całej ciąży organizm przyszłej mamy potrzebuje więcej żelaza (do 27 mg). Bardzo trudno jest dostarczyć taką dawką za pomocą diety, dlatego wiele kobiet w ciąży (choć nie wszystkie) ma niedobór żelaza.

Najtańszy suplement wcale nie musi być najbardziej opłacalny

Szukając  ekonomicznego rozwiązania porównujmy uważnie, ile składników i w jakich dawkach zawierają preparaty. Może się okazać, że do wybranego, tańszego, trzeba będzie osobno dokupić składnik, którego w nim zabrakło lub jest go zbyt mało. Np. po uważnym przeczytaniu etykiety zauważymy, że na długiej liście składników preparatu znajdują się witaminy, które z powodzeniem można przyswoić w formie owoców i warzyw, za to istotna w okresie ciąży witamina D3 występuje w nim w ilości zaledwie 5 μg, a kwasu DHA nie ma wcale. Łatwo zauważymy, że do okazyjnej ceny należałoby doliczyć koszt dodatkowych dawek witaminy D3 i preparatu z DHA.
Co za dużo, to niezdrowo

Pamiętajmy, aby mądrze suplementować dietę - tylko tymi składnikami, które są zalecane, po konsultacji z lekarzem (to szczególnie ważne w przypadku żelaza). Niektóre dodatki do preparatów dla kobiet w ciąży mogą być wręcz zbędne - np. wapń jest składnikiem, który może zahamować absorpcję innych witamin i składników mineralnych, a nadmierne ilości witaminy A mogą być wręcz niebezpieczne dla płodu. Przy wyborze odpowiedniego preparatu warto wziąć też pod uwagę, że na różnych etapach ciąży zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy będzie ulegać zmianom.