1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zgaga w ciąży - jak sobie radzić i co pomaga?

Zgaga w ciąży jest jedną z najpopularniejszych dolegliwości. Główną przyczyną tego, że występuje w tym okresie, jest podnoszący się poziom progesteronu. Co pomaga na zgagę w ciąży?

 Zgaga w ciąży - dlaczego występuje

Za częste występowanie zgagi w ciąży, czyli refluksu żołądkowo-przełykowego, odpowiedzialny jest progesteron, którego poziom jest znacznie wyższy w tym czasie. Wpływa to na zwiotczenie zwieraczy przełyku. Powiększona macica powoduje ponadto wypychanie treści żołądkowej z powrotem do przełyku. Właśnie dlatego u przyszłych mam ryzyko wystąpienia tej dolegliwości jest wyższe. Rośnie tym bardziej, jeśli kobieta nie odżywia się prawidłowo i boryka się z nadwagą bądź otyłością.

Refluks żołądkowo-przełykowy - co go powoduje

Spożywanie niektórych pokarmów i napojów podnosi ryzyko wystąpienia refluksu żołądkowo-przełykowego. Jeśli dokucza ci zgaga, wystrzegaj się:

  • kawy ;
  • alkoholu;
  • czarnej herbaty;
  • soków z cytrusów;
  • gazowanych napojów;
  • kwaśnych i pikantnych potraw;
  • tłustych, smażonych dań;
  • cebuli;
  • słodyczy, zwłaszcza czekolady i cukierków miętowych;
  • sera żółtego.

Zgadze sprzyja także palenie papierosów , nadmierne objadanie się i zbyt szybkie spożywanie posiłków. 

Czego nie wolno robić w ciąży?

Zgaga w ciąży - jak sobie radzić

Jeśli dokucza ci zgaga, powinnaś przede wszystkim wyeliminować z diety produkty, które mogą ją powodować, jeść posiłki regularnie i powoli. Na pewno też słyszysz, że skoro jesteś w ciąży, to powinnaś jeść za dwoje - rzeczywiście, należy zwiększyć liczbę kalorii, ale nie oznacza to konieczności nadmiernego objadania się! Po posiłkach nie odpoczywaj w pozycji leżącej. Śpij z głową położoną wyżej na poduszkach, w pozycji półsiedzącej. Nie noś obcisłych ubrań, a zwłaszcza pasków. Zgaga w ciąży - sposoby, jakie warto wypróbować? Warto wypróbować imbir (możesz pić herbatkę lub jeść lekkie ciastka imbirowe). Pomoże także napar z rumianku, kminku, kopru włoskiego, anyżku lub prawoślazu lekarskiego. Pij siemię lniane zalane wrzątkiem. Niektórym kobietom ulgę przynosi wypicie szklanki ciepłego mleka nie tłustszego niż 1,5%. Jeśli dolegliwości nie ustępują, wypróbuj sól Vichy dostępną w aptekach lub inne leki bez recepty - sprawdź przede wszystkim, czy mogą je przyjmować kobiety w ciąży. Gdy zgaga jest bardzo uciążliwa i nie pozwala ci normalnie funkcjonować, skontaktuj się z lekarzem! 

Może cię również zainteresować: Sposoby na zaparcia w ciąży

Więcej o: