1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Siódmy miesiąc

Tekst Joanna Szulc Konsultacja: lek. med. Agnieszka Kurczuk-Powolny
20.08.2010 , aktualizacja: 20.06.2006 12:14
A A A Drukuj

Fot. John R. Foster John R. Foster

Zaczynasz trzeci trymestr ciąży. Coraz częściej myśli wybiegają do dnia porodu. Czasem wydaje ci się, że to zbyt blisko, czasem, że nieznośnie daleko.
Twoje dziecko jest już właściwie w pełni ukształtowane i teraz będzie tylko "nabierać ciała". Mogłoby się już teraz urodzić i przy specjalistycznej opiece przeżyć w zdrowiu, ale każdy dzień w twoim brzuchu to dla niego bezpieczny i spokojny rozwój. Maleństwo przeczuwa już istnienie świata zewnętrznego - jego zmysły odbierają dźwięki, obrazy, smaki. Czy wyobrażasz sobie, że ono już otwiera oczy, może rozglądać się na boki, w górę i dół, a dookoła siebie widzi przyjemny, pomarańczowobrązowy półmrok, taki, jaki panuje wieczorem w przytulnym pokoju oświetlonym małą lampką?

Na chodzie

Pewno coraz bardziej jesteś ciekawa, jak twoje dziecko wygląda, jakie będzie, jak poradzisz sobie z nim po porodzie... Przygotowania i oczekiwanie nabierają całkiem realnych kształtów. Może zaczynacie wybierać wózek, łóżeczko, ubranka, zastanawiacie się nad przemeblowaniem mieszkania.

Takie przygotowania warto zacząć z wyprzedzeniem. Szykowanie wyprawki jest dla przyszłych rodziców dużą przyjemnością, a poza tym teraz masz jeszcze więcej sił - tuż przed porodem trudniej ci będzie znieść dreptanie po sklepach. Jeśli jednak kupujecie sprzęty nowe, które producent obejmuje gwarancją, teraz lepiej dokonajcie tylko wyboru, a samego zakupu - tuż przed porodem. Jeżeli wózek przez trzy miesiące będzie bezużytecznie czekał na strychu, pozostanie wam mniej czasu na ewentualne reklamacje.

Czas do szkoły

To dobry moment, by zapisać się do szkoły rodzenia. Właśnie tu wiele lęków można oswoić i złagodzić. Boimy się przede wszystkim tego, co nieznane i obrośnięte mitami. Podczas zajęć prowadzonych przez doświadczone położne, psychologów, fizjoterapeutów będziecie mogli zapytać o wszystko, co budzi wasz niepokój, wątpliwości czy zdumienie.

Dowiecie się, jak rozpoznać oznaki zbliżającego się porodu, kiedy jechać do szpitala, co ze sobą zabrać (uwaga: szkoły rodzenia prowadzone przy szpitalach informują najczęściej o rzeczach, które można lub trzeba wziąć do tej konkretnej placówki - jeśli zmienicie szpital, warto dopytać o panujące w nim zwyczaje). Poznacie szczegółowo przebieg porodu, sposoby łagodzenia bólu, pozycje, które pozwolą urodzić łatwiej i bardziej komfortowo. Zajęcia obejmują także kwestie opieki nad noworodkiem: karmienia piersią, przewijania, przebierania, kąpania, noszenia...

To będzie bardzo cenny dla was czas - pobędziecie razem, poczujecie się rodzicami, poznacie innych ludzi, równie pełnych obaw i niepewności jak wy.

Kontakt z innymi kobietami w podobnym momencie życia i rozmowy z położną są także dobrym uzupełnieniem wizyt kontrolnych u lekarza prowadzącego. Przekonasz się w praktyce, że w trzecim trymestrze ciąży naprawdę większość kobiet cierpi na typowe dolegliwości ciążowe, takie jak bezsenność, obrzęki, bóle pleców, zgaga czy duszności.

Noce takie długie

To paradoksalne, ale teraz, gdy czujesz się ociężała i zmęczona, gdy potrzebujesz więcej snu - tak trudno ci wypocząć. Spory brzuch przeszkadza w obraniu wygodnej pozycji, dziecko budzi cię kopniakami i uciążliwym przeciąganiem się między twoim pęcherzem a przeponą, często w nocy wstajesz do toalety. W spokojnym śnie przeszkadzają także lęki i niepokoje.

Staraj się sięgać po różne naturalne metody łagodzące stres. Wieczorem jadaj lekkie kolacje, a potem - jeśli możesz - idź jeszcze na mały spacer. Przed snem posłuchaj łagodnej muzyki. Raczej zrezygnuj z oglądania emocjonujących filmów i programów, a do poduszki weź lekką, ale niezbyt wciągającą lekturę. Kładź się spać w dobrze wywietrzonym pokoju. Zasłony w oknach powinny być gęste i ciemne. Lepiej wynieś z pokoju zegary - świadomość upływającego czasu nie pomaga w spokojnym zaśnięciu.

Gdy sen nie nadchodzi, wstań, pochodź trochę, nie leż bezczynnie w ciemnym pokoju. Położysz się za jakiś czas, gdy znuży cię książka albo inne proste zajęcie.

Jeśli brak snu zaczyna cię męczyć, poproś lekarza o przepisanie łagodnego środka uspokajającego.

Ciasno w brzuchu

Możesz już odczuwać duszności - powiększająca się macica uciska na przeponę i trudno ci złapać oddech. To nic groźnego, ale bywa uciążliwe. Oszczędzaj siły, unikaj zadyszki. Mów nieco wolniej, oddzielając zdania spokojnymi oddechami... Rób ćwiczenia oddechowe, które poznajesz w szkole rodzenia.

W jamie brzusznej robi się coraz ciaśniej - możesz mieć zgagę. Jedz mniejsze porcje, ale za to częściej. Między posiłkami popijaj niegazowaną wodę mineralną, możesz także pić lekki napar mięty. Jeśli palenie w przełyku dokucza ci szczególnie w nocy, jedz mniejsze kolacje, a do snu układaj pod głową i ramionami dodatkową poduszkę.

Najbardziej dokuczliwy może być ucisk macicy na pęcherz moczowy. Będziesz częściej chodzić do toalety, a pragnienie tej wizyty może być rzeczywiście dość gwałtowne. Nie przestrasz się, jeśli stwierdzisz, że przy wysiłku albo czynnościach, które wywołują nagłe napięcie mięśni brzucha (kichanie, kaszel, śmiech) na bieliźnie powstanie plama moczu. To zdarza się wielu kobietom w zaawansowanej ciąży i po porodzie. Nadal rób ćwiczenia Kegla (naprzemienne zaciskanie i rozluźnianie mięśni, które pozwalają ci kontrolować oddawanie moczu). Kup w aptece specjalne wkłady anatomiczne - bardziej chłonne niż podpaski i pochłaniające zapach moczu.

Niestety, możesz mieć także hemoroidy - pod koniec ciąży dręczą większość kobiet. Zapytaj lekarza, co poleca ci stosować - w ciąży nie możesz używać wszystkich maści, kremów i czopków przeciw hemoroidom, które są dostępne bez recepty. Musisz dbać o właściwą dietę (dużo błonnika - warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, dużo płynów), by twoje jelita pracowały prawidłowo i regularnie.

Zobacz także

Kalendarz ciąży

Sprawdź, co dzieje się z Tobą i Twoim dzieckiem w poszczególnych tygodniach ciąży

Kalendarz pierwszego roku Podaj przewidywaną datę porodu:
  • Nie znasz daty porodu? Oblicz datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc
  • 6
  • Siódmy miesiąc hodos 10.07.06, 08:01

    Już 7 miesięcy, jak ten czas leci:) Jedyna niewygoda to ten upal.»

  • Re: Siódmy miesiąc martka.z.witkiem 24.07.06, 09:37

    Ja też przez te upały ledwo zyje. Na szczęscie w mieszkaniu nie mam zbyt gorąco,ale i tak wolalabym sobie lezeć na plaży :D Chociaż- znając życie- nie bedąc w ciąży zapewne siedziałabym w »

  • Siódmy miesiąc becik837 25.05.07, 08:14

    Ja dopiero teraz,tj.27tc.czuje sie rewelacyjnie! Brzuszek mam maly wiec w niczymmi nie przeszkadza. Do tej pory bylo fatalnie...»

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • joanna.biszewska@agora.pl
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl