1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czwarty miesiąc

Tekst Joanna Szulc
16.11.2010 , aktualizacja: 21.03.2006 13:05
A A A Drukuj

Fot. John R. Foster John R. Foster

Na początku drugiego trymestru twoje ciało zaczyna się zmieniać. A ty musisz za tymi zmianami jakoś nadążyć.
ZOBACZ TAKŻE
Przez ostatnie miesiące ciąża była tajemnicą. Teraz powiększający się brzuch powoli zaczyna zdradzać twój stan. Pewnie znajomi zaczną przypatrywać się twojej znikającej talii i snuć domysły. Sama także poczujesz różnicę, choćby w ubraniach, które staną się ciasne i niewygodne.

O rozmiar więcej

Na razie raczej nie kupuj kolekcji ubrań ciążowych. Jeśli bardzo chcesz, zaopatrz się w uniwersalne spodnie ze wstawkami, gumkami i zapięciami pozwalającymi "rosnąć" rozmiarowi wraz z brzuchem. Jednak pamiętaj, że teraz nie do końca możesz sobie wyobrazić, jak będziesz wyglądać i czuć się z naprawdę dużym brzuchem. Potem na przykład okaże się, że kupione w czwartym miesiącu odlotowe rybaczki nie pasują ci już zupełnie w końcówce ciąży i będziesz żałować wydatków. Na razie postaw na miękkie tkaniny i pomysłowość.

Jeśli hołdujesz stylowi sportowo-artystycznemu, przydadzą ci się szerokie bojówki, miękkie bluzy i swetry, koszulki trykotowe, chusty, obszerne spódnice. Część rzeczy znajdziesz w szafie męża, pożyczysz od koleżanek, kupisz w second-handach. Jeśli nosisz się raczej jak bizneswoman, kup uniwersalną spódnicę lub spodnie, a na górę możesz zakładać do nich miękkie, elastyczne topy, wiązane z przodu kardigany, koszulowe bluzki. Na szczęście minęły czasy sukni namiotów. Pozwól sobie na większy dekolt (zwłaszcza że obecny stan mu sprzyja), podkreśl brzuch ciekawym paskiem. Zadbaj o dodatki.

Staraj się ubierać na cebulkę, łatwiej będzie ci uniknąć stanów przegrzania (części kobiet w ciąży ciągle towarzyszy uczucie gorąca). Ubrania, które teraz nosisz, prawdopodobnie przydadzą ci się także na czas tuż po porodzie (po urodzeniu dziecka brzuch nie zniknie od razu).

Rozstępom wstęp wzbroniony

W czwartym miesiącu ciąży pora już zacząć stosować kosmetyki zapobiegające powstawaniu rozstępów. Masz do wyboru specjalne kremy i mleczka (szukaj na nich informacji, że nadają się dla kobiet w ciąży) albo oliwę stosowaną na wilgotne ciało po kąpieli (tłoczoną z oliwek albo kosmetyczną, dziecięcą). Ważne, by skórę dobrze przygotować do rozciągania, bowiem już niedługo brzuch zacznie szybko rosnąć. Smarując ciało, nie omijaj okolic bioder i piersi.

Część kobiet w ciąży wygląda promiennie i cieszy się nieskazitelną skórą, inne mogą mieć problemy z cerą. Jeśli na twojej twarzy pojawił się trądzik, najlepiej idź do dermatologa i poproś o przepisanie maści dozwolonych do stosowania w czasie ciąży. Nie stosuj na własną rękę preparatów, które znalazłaś w domowej apteczce. Pamiętaj, że także składniki czynne maści stosowanych zewnętrznie mogą wchłaniać się do krwiobiegu, a w niektórych lekach przeciwtrądzikowych zawarte są retinoidy absolutnie zabronione w czasie ciąży.

Jeśli zmiany skórne nie są bardzo nasilone, możesz poprawić wygląd cery, stosując maseczki z białej glinki, a na zmiany skórne - maść cynkową.

Kalorii wcale nie tak dużo

Lekarz prowadzący ciążę powie ci, jakie masz stosować witaminy. Pamiętaj jednak, że przyjmowanie suplementów ma jedynie uzupełnić zdrową dietę, a nie ją zastąpić. Organizm twój i rozwijającego dziecka potrzebuje dużo witamin i minerałów, ale tylko ok. 300 kcal więcej niż zwykle (w przypadku ciąży bliźniaczej ta dawka się podwaja). Przed tobą więc trudne zadanie skomponowania menu bogatego w cenne witaminy, minerały, białko i błonnik (ten ostatni poprawia trawienie, przeciwdziała zaparciom, pomaga utrzymywać poziom cukru i cholesterolu na właściwym poziomie).

Jeśli gromadzisz przepisy dla przyszłych mam, podchodź do nich z lekkim dystansem. Wiele książek proponuje pracochłonne i kosztowne menu złożone m.in. z egzotycznych owoców, warzyw, ryb. Nie musisz się tych propozycji niewolniczo trzymać. Ważne, by w twojej diecie znalazły się: chude mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste pieczywo, müsli, grube kasze, sporo warzyw i owoców, szczególnie bogatych w witaminę C (to nie musi być świeży ananas, równie dobra będzie kapusta), przetwory mleczne (jeśli źle tolerujesz samo mleko, wybierz produkty fermentowane - zawarte w nich bakterie kwasu mlekowego wstępnie trawią cukier mleczny laktozę) oraz różne rodzaje tłuszczów (oleje roślinne, ale i trochę tłuszczu zwierzęcego).

Dbaj o kondycję za dwoje

Jeśli przed ciążą uprawiałaś regularnie sporty, teraz nie musisz (a nawet nie powinnaś!) rezygnować z ruchu. Ustal tylko z lekarzem, jak zmodyfikować trening, by nie był zbyt męczący. Nie są wskazane sporty siłowe, jazda konna, sporty walki czy wyczynowe, ale jeśli dobrze się czujesz, nie ma przeciwwskazań do uprawiania gimnastyki, pływania, marszów.

To, że przed ciążą zaniedbywałaś kondycję, nie zwalnia cię teraz z dbania o ciało. Musisz tylko dostosować formę aktywności do samopoczucia. Jeśli nie lubisz ćwiczeń, chodź przynajmniej na długie spacery - tobie i dziecku potrzebne jest dotlenienie tkanek. Przydadzą ci się także ćwiczenia rozciągające, które pomogą zapobiegać bólom kręgosłupa.

Podróż z pasażerem na gapę

Na drugi trymestr ciąży najlepiej zaplanować tegoroczny urlop: skończyły się już utrudniające podróżowanie nudności, a jeszcze nie czujesz się ociężała i zmęczona. Jeśli chcesz skorzystać z przedsezonowych promocji i zafundować sobie wyjazd w cieplejsze kraje, wybierz taki, do którego leci się nie dłużej niż trzy-cztery godziny (w ciąży rośnie ryzyko powstawania zakrzepów przy długotrwałym unieruchomieniu).

Gdy podróżujesz samochodem, zawsze zapinaj pasy bezpieczeństwa. Jeśli zapniesz je prawidłowo (górny pas przechodzi między piersiami, omija wypukłość brzucha i opiera się na biodrze; dolny - przechodzi pod linią brzucha), to nawet przy gwałtownym hamowaniu dziecko nie jest narażone na niebezpieczeństwo. Pamiętaj, że przed uciskiem pasa chronią je powłoki ciała, pęcherz i wody płodowe, ale przy zderzeniu z innym samochodem ani ty, ani ono bez pasów nie macie żadnych szans.

Pomocny szew

W drugim trymestrze macica zaczyna gwałtownie rosnąć i się podnosić. U niektórych kobiet szyjka macicy - zbudowana z mało elastycznej tkanki łącznej - reaguje na ten stan rozwieraniem. Ten stan zagraża poronieniem, dlatego przy objawach takich jak plamienie, bóle w dole brzucha, silne bóle kręgosłupa trzeba natychmiast jechać do szpitala. Przy niewydolności szyjki macicy zakłada się na nią tzw. szew okrężny. Pozwala on zamknąć szyjkę macicy i w 80 proc. przypadków utrzymać i donosić ciążę. Szew ten zdejmuje się, gdy rozpoczyna się akcja porodowa.

Kalendarz ciąży

Sprawdź, co dzieje się z Tobą i Twoim dzieckiem w poszczególnych tygodniach ciąży

Kalendarz pierwszego roku Podaj przewidywaną datę porodu:
  • Nie znasz daty porodu? Oblicz datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc
  • 4
  • Czwarty miesiąc hodos 20.04.06, 14:26

    hmm. a gdzie miesiąc piaty, szósty, i reszta.. czy wtedy nic się już nie dzieje;)»

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl