1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Po porodzie? Burza uczuć!

tekst Anna Otffinowska
12.10.2009 , aktualizacja: 06.10.2009 15:26
A A A Drukuj
Szczęście, duma, ulga, wzruszenie, zachwyt, tkliwość, wdzięczność. Ogromne zmęczenie. Możesz być zaskoczona tym, jak intensywne będą Twoje uczucia w pierwszych dniach i tygodniach po narodzeniu dziecka.
Oboje z partnerem podejmujecie nowe role w zmienionym układzie rodzinnym i potrzeba czasu, żeby się w tym wszystkim odnaleźć. Może się okazać, że to, czego doświadczasz nie jest nieustannym pasmem radości i szczęścia. Oczekujesz wielkiej fali pozytywnych uczuć, która jednak nie nadchodzi. Trudne stany emocjonalne po porodzie są doświadczeniem ogromnej większości kobiet.

"Baby blues" Pojawia się najczęściej w 3. lub 4. dobie po porodzie (stąd inna nazwa: "depresja dnia trzeciego"). Może trwać od kilku godzin do kilkunastu dni. Jest to stan normalny, występuje nawet u 85% kobiet.

Doświadczasz przypływu silnych i zmieniających się uczuć - od spełnienia i radości przez niepokój, rozbicie, lęk i smutek, doskwiera ci poczucie braku kontroli nad sytuacją, masz obniżony nastrój. Te sprzeczne emocje "zalewają cię", i trudno jest ci nabrać do nich dystansu. Często płaczesz, łatwo się wzruszasz, martwisz się o to, czy będziesz dobrą mamą, jak poradzisz sobie z dzieckiem. Możesz mieć poczucie, że nie dasz rady, że opieka nad dzieckiem cię przerasta.

Przyczyn tego stanu jest kilka:

Podłoże hormonalne

Tuż po porodzie w organizmie następują dynamiczne zmiany hormonalne, oddziałujące na Twoje emocje i samopoczucie. Potężny wyrzut oksytocyny i endorfin sprawia, że szybko zapominasz o bólu i "zakochujesz" się we własnym dziecku. Jednak po kilku dniach poziom tych hormonów spada. Wydziela się prolaktyna, intensywnie waha się poziom hormonów tarczycy i nadnerczy. Średnio do 7. dnia po porodzie gwałtownie do poziomu fizjologicznego spada poziom hormonów płciowych - estrogenu i progesteronu.

Zmęczenie

Twoje nowo narodzone dziecko nie odróżnia jeszcze dnia od nocy i nie pozwala Ci w pełni odpocząć po trudach porodu. Starasz się odpowiadać na potrzeby malucha i nawet, kiedy on śpi, Ty jesteś w stanie ciągłej gotowości i uwagi.

Nawał pokarmu

Pojawia się w 3. - 4. dobie. Piersi nabrzmiewają i bolą, dziecko może mieć trudności ze ssaniem, biust wymaga dodatkowych zabiegów, Ty masz jeszcze mniej czasu na sen.

Zmiany w ciele

Fizjologia połogu może być dla Ciebie trudna do zaakceptowania. Piersi są ogromne, co chwilę zalewa cię mleko, krwawisz. Do tego urodzenie dziecka wcale nie oznacza, że natychmiast wróciłaś do sylwetki sprzed ciąży. To wszystko razem może męczyć i frustrować, przecież chciałabyś wyglądać ładnie i dobrze się czuć.

Jak sobie pomóc?

•  Jeśli trudno Ci wyrazić to, co się z Tobą teraz dzieje, daj ten rozdział do przeczytania bliskim, od których oczekujesz wsparcia i pomocy.

•  Poproś bliskich o konkretną pomoc i wsparcie, szczególnie w czynnościach dnia codziennego - może to być ugotowanie obiadu, zrobienie zakupów.

•  Daj sobie przyzwolenie na przeżywane uczucia, porozmawiaj z mężem lub innymi bliskimi osobami.

•  Zadbaj o odpoczynek i relaks, pójdź na spacer, śpij wtedy, gdy śpi Twoje dziecko.

•  Poszukaj wsparcia innych kobiet, które niedawno urodziły i znają to doświadczenie (zrozumienie, że nie jesteś jedyna, która doświadcza takich przeżyć po porodzie, przyniesie Ci ulgę).

Przy "baby bluesie" zwykle wystarcza wsparcie najbliższych, pomoc specjalisty nie jest potrzebna.

Kalendarz ciąży

Sprawdź, co dzieje się z Tobą i Twoim dzieckiem w poszczególnych tygodniach ciąży

Kalendarz pierwszego roku Podaj przewidywaną datę porodu:
  • Nie znasz daty porodu? Oblicz datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc
Brak komentarzy

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • menadżerka od społeczności
  • agata.podrazka@agora.pl
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl