1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Pozycje porodowe

O pozycję społeczną potrafimy walczyć jak lew. Pozycję przy porodzie dajemy sobie potulnie narzucić. A może i o nią warto trochę powalczyć?
Pierwszy okres porodu

Kiedy rozwiera się szyjka macicy, dobrze jest spacerować i swobodnie zmieniać pozycję. Ułatwia to dziecku wstawianie się w kanał rodny - słyszą kobiety w szkole rodzenia. Tymczasem po przyjęciu na porodówkę rodząca przez wiele godzin leży podłączona do KTG (urządzenia rejestrującego skurcze macicy i tętno płodu). Czasami naprawdę bez wyraźniej potrzeby, raczej dla wygody personelu. A gdyby choć trochę wyjść naprzeciw naturze?

Jeśli zdecydowałaś się na poród rodzinny, będzie ci łatwiej. Ale i na tradycyjne sale porodowe tu i ówdzie powoli wkracza nowe. Warto więc wiedzieć, jak sobie pomóc. Staraj się wsłuchać w to, co podpowiada ci instynkt.

Bądź aktywna w I okresie porodu


1. Wychylania się do przodu w przyklęku

Tę pozycję możesz przyjmować na początku porodu, gdy masz wrażenie, że skurcze się nie nasilają. Wpływa ona na ich regularność i siłę oraz na prawidłowe wstawianie się główki w kanał rodny.

Na podłodze połóż materac lub koc. Uklęknij na jednym kolanie. Stopę drugiej nogi postaw płasko na materacu i rytmicznie przenoś na nią ciężar ciała. Ćwiczenie wykonuj w skurczu, maksymalnie rozciągając pachwiny. Pamiętaj o oddychaniu.

2. Ruchy okrężne biodrami na piłce

Z piłki często korzystają rodzące, którym trudno chodzić. Pozycja ta ma same zalety. Działa podobnie jak stanie czy chodzenie i dodatkowo rozluźnia mięśnie miednicy.

Usiądź okrakiem na piłce, stopami dotykając podłogi. Przytrzymaj się czegoś lub oprzyj ręce na kolanach, by złapać równowagę. Wykonuj rytmiczne, obszerne ruchy koliste - po kilka w lewo i w prawo. Możesz też delikatnie podskakiwać. Ból i napięcie usuwaj łagodnym wydechem.

3. Pozycja kolankowo-łokciowa

Ta pozycja jest wskazana, gdy skurcze parte pojawiają się za wcześnie - zmniejsza ich siłę, a przez to umożliwia pełne rozwarcie szyjki, co zapobiega jej pęknięciu.

Uklęknij z wysoko uniesionymi pośladkami. Głowa i ramiona powinny przylegać do łóżka. W czasie skurczu energicznie i krótko wydmuchuj powietrze (jak byś chciała zagasić świecę). Dzięki temu nie będziesz wzmagać parcia.

4. Relaks

Bardzo ważny jest wypoczynek między skurczami. Staraj się wtedy maksymalnie zrelaksować, bo gdy ciało jest rozluźnione, skurcz boli mniej.

Kiedy czujesz pobolewanie w dole kręgosłupa, stań na czworakach lub siedząc na piętach, oprzyj się o piłkę. Możesz unieść się na kolanach, objąć piłkę od góry i turlać się na niej w przód i w tył. Nie bój się naciskać brzucha - delikatny ucisk na dno macicy nasila skurcze i spycha dziecko w dół. Poproś partnera, by zrobił ci masaż. Pokaż mu, w którym miejscu kręgosłup dokucza ci najbardziej.

5. Siedzenie na piętach

Często rodząca czuje instynktowną potrzebę "zejścia do parteru". Daje jej to poczucie bezpieczeństwa. W tej pozycji skurcze są silne i bardzo efektywne. Działają zgodnie z siłą ciążenie, ułatwiając rozwieranie szyjki macicy i przyspieszając przesuwanie się główki w kanale rodnym.

Uklęknij i siądź na piętach, z dłońmi mocno wspartymi na udach (palce zwrócone do wewnątrz).

Drugi okres porodu

W tej fazie porodu, kiedy szyjka macicy osiągnie pełne rozwarcie, zaś główka dziecka wstawi się już w kanał rodny, przychodzi czas parcia.

Tuż przed urodzeniem się główki większość położnych proponuje pacjentce pozycję półsiedzącą, z poduszkami pod głową i nogami na podpórkach łóżka porodowego. A przecież można inaczej wydać dziecko na świat - zgodnie z siłą ciążenia.



1. Parcie w kucki przy drabince

Kucanie w drugim okresie porodu przyspiesza akcję, ale tylko wtedy, gdy główka wstawiła się już w kanał rodny. Kiedy dziecko jest jeszcze wysoko nad wchodem miednicy, kucanie nie ma sensu.

Chwyć drążek drabinki, kucnij, ręce wyprostowane, kolana szeroko. Trzymaj stopy płasko na podłodze i przenieś na nie ciężar ciała. W tym momencie to pozycja najbardziej fizjologiczna, gdyż maksymalnie toruje dziecku drogę. Między skurczami wstań i kołysz biodrami raz w jedną, raz w drugą stronę.

2. Parcie na boku

Połóż się na boku z nogami ugiętymi w kolanach. Głowę i tułów wesprzyj na kilku poduszkach. (Można też unieść górną część łóżka). W czasie skurczu chwyć jedną ręką za poręcz łóżka, a drugą pod kolano i ciągnij nogę na siebie. Przyginając głowę, staraj się zwinąć w kłębek. To wzmaga ucisk na przeponę i daje lepszy efekt parcia.

3. Parcie w klęku

Odwrócenie pozycji klasycznej na wznak. Pomaga, zwłaszcza gdy dziecko jest duże. Ułatwia rodzenie się barków.

Klęknij, chwyć za poręcze łóżka i staraj się usiąść na piętach.

4. Parcie w pozycji półsiedzącej

W tej właśnie pozycji najczęściej przyjmuje się poród w szpitalu. Głównie dlatego, że daje ona położnej możliwość pełnej kontroli sytuacji. Dla niektórych kobiet jest ona jednak niewygodna, bo może utrudniać odginanie kości ogonowej, a przez to wydłużać okres parcia.

Usiądź na łóżku porodowym z nogami na podpórkach i poproś o wyregulowanie oparcia, żeby było ci wygodnie. W czasie skurczu niech partner pomaga ci przyginać głowę, a ty, aby wzmóc parcie, chwyć za poręcze łóżka, starając się przyciągnąć je do siebie.

Więcej o: