1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ciążowe dolegliwości - co warto zgłosić lekarzowi?

Z niektórymi problemami z łatwością uporasz się sama. Inne miną, gdy dziecko się urodzi. Są też jednak i takie, które warto zasygnalizować lekarzowi lub położnej, która się tobą opiekuje.
Ciąża to czas zmian - niestety, nie zawsze przyjemnych. Oto kilka najczęściej występujących problemów, którym można spróbować zaradzić.

ZAPARCIA

W ciąży z powodów hormonalnych pojawia się tendencja do zaparć. Niekorzystnie działają też: nieodpowiednia dieta, siedzący tryb życia, stres i preparaty żelaza. Zaparcia powodują uczucie dyskomfortu i sprzyjają powstawaniu żylaków odbytu, czyli hemoroidów.

Aby uniknąć tych przykrości, jedz dużo warzyw i owoców (także suszonych). Posiłki powinny zawierać dodatkową ilość błonnika (pełne ziarno, płatki owsiane, kasze, otręby). Spożywaj często małe porcje. Pij wodę albo herbaty zioło-we (rumiankową, imbirową, z kopru włoskiego). Rano, zaraz po obudzeniu, możesz wypić szklankę wody z miodem i cytryną. Umiarkowany ruch (spacery, ćwiczenia oddechowe) i masaż brzucha (delikatny, zgodnie z ruchem wskazówek zegara) też mogą okazać się pomocne.

TKLIWE PIERSI

Powiększają się już w pierwszych tygodniach ciąży, a na ich powierzchni naczynia krwionośne tworzą błękitną siateczkę. Otoczka brodawki ciemnieje, a kiedy bada się pierś palcami, można wyczuć zgrubienia, których nie było tam przedtem. Po naciśnięciu brodawki może pojawić się wydzielina - lekko przezroczysta i żółtawa. To siara, czyli pierwszy posiłek twojego dziecka. U większości kobiet pojawia się już w ciąży. Często siara wypływa po rozgrzaniu piersi, na przykład pod prysznicem, albo po współżyciu.

SKURCZE MIĘŚNI

Powodem może być zwiększona waga, zaburzenia krążenia, niedobory wapnia i magnezu. Najczęściej zdarzają się skurcze łydek. Zwykle są bardzo bolesne, a w dodatku lubią pojawiać się w nocy, wyrywając ze snu.

W razie skurczu łydki możesz sobie pomóc doraźnie, przyciągając stopę do goleni albo stając na zimnej posadzce. Poza tym dbaj o ruch: wspinaj się często na palce, odciążaj nogi w czasie stania, przenoś ciężar ciała raz na prawą, raz na lewą nogę, odpoczywaj ze stopami uniesionymi do góry. Pomóc może także dieta bogata w zielone warzywa, orzechy, nabiał, ryby (w szczególności sardynki), kukurydzę i owoce. W porozumieniu z lekarzem można rozważyć zastosowanie suplementów wapniowo-magnezowych.

SKURCZE MACICY

Czasem pojawiają się już na początku ciąży, kiedy rosnący maluch zaczyna rozciągać tkanki wokół siebie. Powstaje wtedy niemiłe odczucie nad spojeniem łonowym. Jeśli nie nasila się, przeradzając się w ból, ani nie ma plamienia - prawdopodobnie wszystko jest w porządku. Gdybyś jednak bardzo się niepokoiła, zawsze możesz skonsultować się z położną lub lekarzem. Mniej więcej od połowy ciąży macica zaczyna się kurczyć, trenując przed porodem. Podczas skurczu zmienia kształt (robi się kulista) i napina się - nie powinnaś jednak czuć bólu. Także po stosunku możesz się spodziewać skurczów przez kilkanaście minut - znikają wraz ze spadkiem poziomu oksytocyny (która wydziela się w czasie orgazmu). Przed porodem pojawiają się skurcze Braxtona-Hicksa. Ich zadaniem jest ostateczne przygotowanie macicy do rodzenia. Choć mogą być mocniejsze i występować w seriach (zwłaszcza wieczorem), zwykle ustępują po ciepłej kąpieli i wypoczynku.

PROBLEMY Z PĘCHERZEM

Spodziewając się dziecka, częściej czujesz potrzebę chodzenia do toalety. Szczególnie widoczne jest to w pierwszych i ostatnich tygodniach, bo wtedy maluch najbardziej uciska na pęcherz. Nie przejmuj się popuszczaniem moczu, które zdarza się wielu kobietom w ciąży podczas kichania albo śmiechu - ta dolegliwość zazwyczaj ustępuje bez śladu po porodzie.

Ćwicz mięśnie Kegla. Ponieważ ciąża sprzyja infekcjom dróg moczowych, dużo pij, najlepiej wodę mineralną i niesłodzony sok żurawi- nowy. Noś też bawełnianą luźną bieliznę i często się podmywaj. W razie bólu podbrzusza lub pieczenia przy oddawaniu moczu skonsultuj się z lekarzem.

ZMIENIONA WYDZIELINA Z POCHWY

Zwykle pojawia się już na początku ciąży i jest jednym z pierwszych objawów zachodzących w ciele zmian. Wydzielina jest obfitsza i ma inny zapach.

Używaj bawełnianej bielizny i wkładek higienicznych oraz podmywaj się często specjalnymi preparatami (pH zgodne z pH skóry) lub czystą wodą. Nie stosuj płukania pochwy.

Wydzielina nie powinna powodować swędzenia ani pieczenia i być żółtawa lub zielonkawa - jeśli tak jest, zgłoś się do położnej albo lekarza o poradę.

KŁOPOTY ZE SKÓRĄ

U pewnej grupy kobiet powstają zmiany na twarzy - najczęściej są to brązowe przebarwienia o nieregularnym kształcie. Nasilają się przy ekspozycji na słońce, a także przy stosowaniu niektórych ziół, np. dziurawca. Także okolice intymne mogą stać się ciemniejsze. Ciemnieją też pieprzyki i znamiona, a na brzuchu - od spojenia łonowego do pępka - pojawia się brązowa linia.

Zmiany te ustąpią po porodzie, należy je jednak chronić przed słońcem, a na skórę stosować kremy ochronne z wysokim filtrem.

DUSZNOŚCI

Pojawiają się w pierwszych tygodniach ciąży, kiedy organizm przestawia się na inny rodzaj funkcjonowania - zwiększa się objętość krwi i przyspiesza akcja serca (możesz czasem odczuwać kołatania). Spróbuj usiąść albo się położyć i unikaj gwałtownych zmian pozycji ciała, na przykład szybkiego wstawania.

W ostatnich tygodniach ciąży problem może wrócić - tym razem powodem jest ucisk macicy na przeponę lub na główne naczynia żylne. Możesz mieć duszności podczas wysiłku albo w pozycji leżącej na plecach.

Odpoczynek i układanie się na boku albo w półsiedzącej podpartej pozycji powinny przynieść poprawę. Jeśli jednak objawy narastają bądź bardzo cię niepokoją - spytaj o zdanie fachowca.

SWĘDZENIE

Zwykle dotyczy brzucha i piersi (jest to efekt rozciągania się skóry), ale czasem swędzi całe ciało łącznie ze stopami i dłońmi (tu winowajcą są najczęściej hormony). Skóra jest sucha, bywa, że lekko się łuszczy.

Masuj skórę wilgotnymi płatkami owsianymi zawiniętymi w gazę albo wlej do wanny odcedzony wywar z siemienia lnianego. Możesz też kupić w aptece specjalny płyn do kąpieli z emolientami. Nawilżaj skórę balsamem dla niemowląt albo ciekłą parafiną.

Unikaj ostrych przypraw spróbuj zmienić proszek do prania na dziecięcy, stosuj łagodne kosmetyki. Postaraj się prowadzić spokojniejszy tryb życia - stres nasila świąd skóry.

Jeśli nie widzisz poprawy lub kiedy pojawia się zażółcenie skóry - koniecznie skonsultuj się z lekarzem, aby wykluczyć cholestazę, która może doprowadzić do przedwczesnego porodu.

OBRZĘKI

Niewielu kobietom udaje się ich uniknąć, ponieważ ciąża sprzyja zatrzymywaniu płynów w organizmie. Zwykle dotyczą nóg (stopy, kostki, podudzia) i dłoni, a nasilają się wieczorem albo kiedy jest ciepło. Płyny zatrzymane w tkankach uciskają na nerwy - stąd okresowe mrowienia, drętwienia, kłucia, czasem upośledzone czucie (jeśli dotyczy dłoni - to nazywa się zespołem tunelowym nadgarstka).

Aby sobie pomóc, korzystaj z letnich kąpieli (powinny trwać około kwadransa), popijaj herbatkę z pokrzywy lub mniszka lekarskiego, jedz wysokobiałkowe pokarmy, odpoczywaj z uniesionymi nogami. Nie musisz ograniczać wypijanych płynów.

Obrzęki powinny ustępować po odpoczynku. Jeśli jednak rano nadal masz opuchnięte kostki albo jeśli po uciśnięciu skóry zostaje w niej wolno wypełniający się dołek - szybko zasięgnij porady lekarza. Niepokojące są też: mocny obrzęk twarzy, podbrzusza i okolicy lędźwiowej.

Po porodzie organizm pozbywa się nadmiaru płynów - możesz więc wtedy mocniej się pocić i więcej siusiać.

Bóle krzyża

Związane są z tym, że w ciąży zmienia się punkt ciężkości ciała, zwiększa wygięcie kręgosłupa ku przodowi i rozluźniają stawy.

Zrezygnuj z butów na obcasach, długiego stania i siedzenia, noszenia ciężarów. Podczas siedzenia podpieraj plecy małą poduszką, a leżąc na boku, podkładaj poduszkę pod brzuch, by odciążyć kręgosłup. Dbaj o wyprostowaną sylwetkę i ćwicz, np. kocie grzbiety. Pomocne są delikatne masaże, ciepłe, niedługie kąpiele i natryski na bolesną okolicę.

Więcej o: