1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Nudności, lęk przed przytyciem - niepokoje kobiet w ciąży

Nudności, wymioty, zmiany apetytu potrafią uprzykrzyć początki ciąży. Oto, z jakimi niepokojami zgłaszają się do lekarza przyszłe mamy.


Nudności w pierwszym trymestrze ciąży spowodowane są przede wszystkim huśtawką hormonalną, wiążą się także z wyostrzeniem zmysłu węchu (prawdopodobnie natura w ten sposób chroniła kobietę przed zjedzeniem czegoś nieświeżego). Najczęściej mdłości i wymioty pojawiają się rano, ale wielu kobietom towarzyszą w ciągu całego dnia. Bardzo rzadko dolegliwości te trwają przez całą ciążę (zdarza się tak w ciąży mnogiej). Jeśli wymioty są bardzo nasilone lub nie łagodnieją po 12. tygodniu ciąży, warto zrobić badania w kierunku zaburzeń tarczycy i wątroby. Zdarza się, że zaburzenia czynności tych narządów objawiają się właśnie w ten sposób.

W ciąży, a szczególnie na jej początku kobietom często zmieniają się ulubione smaki, rośnie lub zmniejsza się apetyt. Niektóre odczuwają wciąż mdłości i na myśl o jedzeniu czy jego szykowaniu robi się im niedobrze. Oto najczęściej spotykane problemy i sposoby, by sobie z nimi radzić.

Ciągle jest mi niedobrze

By złagodzić dolegliwości, należy unikać uczucia głodu. Zamiast zjadać trzy główne posiłki, lepiej zaplanować sześć mniejszych (wyjątkowo na zdrowie wyjdzie zjedzenie lekkiej, wartościowej przekąski późno wieczorem, tuż przed snem). Dobrze mieć pod ręką coś do przegryzienia (pełnoziarniste herbatniki, wafle ryżowe, świeże i suszone owoce, pestki). Rano przed wstaniem z łóżka warto zjeść małą przekąskę. Dieta powinna dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników (szczególnie białka, a także węglowodanów złożonych, czyli tych zawartych w produktach pełnoziarnistych, oraz witamin i minerałów). Przyszłej mamie posłużą takie smaki, na które rzeczywiście ma ochotę. Lepiej nie zmuszać się do jedzenia czegoś, co budzi niechęć, tylko poszukać zdrowego zamiennika. Ulgę przyniosą także witaminy dla kobiet w ciąży.

W łagodzeniu nudności pomóc może herbatka imbirowa - do lekkiego naparu herbaty wystarczy dodać plasterki świeżego lub szczyptę-dwie sproszkowanego imbiru.

Martwię się, czy częste wymioty nie zaszkodzą dziecku

Torsje na początku ciąży to rzecz zupełnie normalna i choć męcząca dla mamy, nieszkodliwa dla dziecka. Oczywiście pod warunkiem, że kobieta dba o pełnowartościową dietę i uzupełnianie utraconych płynów. Tylko w niezmiernie rzadkich i skrajnych przypadkach wymioty są tak silne i trwają tak długo, że trzeba interwencji medycznej, żeby rozwijające się dziecko otrzymywało wszystkie niezbędne składniki odżywcze.

Dieta powinna być teraz oparta na tym, co można nazwać "skoncentrowanym zdrowiem": pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki, brązowy ryż, chude mięso, ryby, jaja, produkty mleczne (jogurty, kefiry, sery), warzywa i owoce, bakalie i nasiona. Zapotrzebowanie organizmu na witaminy i minerały wzrasta niemal dwukrotnie.

W zmniejszeniu mdłości pomoże odpoczynek. Trzeba jeść częste, niewielkie posiłki - pusty żołądek to nadmiar kwasu solnego, który drażni śluzówkę i wzmaga nudności. Warto pić małymi porcjami niegazowaną wodę. Niektórym pomaga popijanie odgazowanej coca-coli.

Jeśli torsje są bardzo nasilone i męczące, warto porozmawiać z lekarzem. Bez porozumienia z nim nie wolno brać żadnych leków hamujących wymioty!

Wciąż czuję się głodna. Boję się, że za bardzo przytyję

Obawa jest słuszna, bowiem na razie zapotrzebowanie organizmu na kalorie się nie zmienia, a nadmiar ciała nie jest dobry dla mamy i dziecka. Ciągłe uczucie głodu nie musi być wcale związane z potrzebami organizmu i miewa podłoże psychologiczne.

By wilk był syty, a ciało nadmiernie nie przybrało, należy jeść dość często niewielkie porcje lekkostrawnych, wartościowych i bogatych w błonnik przysmaków. Pod ręką dobrze mieć umyte, obrane, gotowe do zjedzenia warzywa i owoce, suszone figi, wafle ryżowe. Spośród produktów mlecznych wybieramy te odtłuszczone. Ciepłe posiłki gotujemy na parze, pieczemy w piekarniku. Trzeba pić dużo niegazowanej wody - często i małymi łykami.

Przy dobrym samopoczuciu nie warto rezygnować z aktywności fizycznej.

W ogóle nie mam apetytu, nie mogę się zmusić do jedzenia

Być może niechęć wzbudza samo przygotowywanie posiłków i związane z tym zapachy oraz czynności. Może ktoś z rodziny przejmie stery w kuchni? Najlepiej jeść to, na co naprawdę ma się ochotę (oczywiście w granicach rozsądku) i w ulubionej konsystencji, unikać potraw silnie pachnących, dbać, by jedzenie było ładnie podane i spożywane w miłym towarzystwie. Jeśli zjadane porcje są niewielkie, posiłki muszą być naprawdę wartościowe. Warto stosować zamienniki, np. zamiast mięsa jeść ryby, nabiał, warzywa strączkowe.

Apetyt może poprawić aktywność fizyczna na świeżym powietrzu lub w wodzie.

Mam zachcianki na najdziwniejsze połączenia smaków. Dlaczego tak się dzieje?

W pierwszych tygodniach ciąży organizm przeżywa huśtawkę hormonalną, próbuje dostosować się do nowych warunków i jednocześnie zasygnalizować, czego mu potrzeba. Czasem udaje się to wyrazić jasno i rozsądnie, np. niechęcią do kawy, alkoholu, fast foodu, a ochotą na ryby, orzechy, warzywa.

Czy ulegać zachciankom? Rozsądnie i z umiarem - tak. Mała porcja śledzia nie zaszkodzi, ale cały słoik grozi zgagą i niestrawnością.

Zamiast myśleć wciąż o czymś słodkim, lepiej oszukać apetyt - sięgnąć po pełnoziarnisty herbatnik, a nie ciastko z kremem. Warto zająć myśli czymś innym niż jedzenie, a nawet innym niż ciąża: pójść do kina, na spacer, poczytać książkę (tylko nie kucharską!).

Odpowiedzi lekarzy na pytania o objawy ciąży:

Jakie są pierwsze objawy ciąży?

Ciąża: kiedy zaczynają się nudności?

Mdłości w ciąży: kiedy znikają?

Ciąża i wysypka na brzuchu. Co robić?

Twardy brzuch w ciąży?

Trądzik w ciąży?

Rozstępy w ciąży - jak sobie z nimi radzić?

Kiedy w ciąży puchną nogi?

Plamienia w ciąży - to normalne?

Zgaga w ciąży - jak sobie radzić?

Więcej o: