1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Napoje w ciąży - Co może pić przyszła mama podczas upałów?

Wiele mówi się o tym, co warto jeść w ciąży. Ale mało o tym, co należy pić. W każdym razie - nie słynną bawarkę.
Kobieta spodziewająca się dziecka powinna pić codziennie przynajmniej dwa litry płynów. W upalne dni dodatkowo kolejny litr. Nawet jeśli wliczysz do tego bilansu zupę i zawierające wodę owoce, zostanie co najmniej kilka szklanek. Czym je wypełnić?

Wskazane codziennie w ciąży

•  Woda

Koniecznie niegazowana, to najlepszy napój dla kobiety w ciąży. Zanim wrzucisz do koszyka butelkę wody, którą kojarzysz z reklam, przeczytaj etykietę. Wśród wód reklamowanych jako najlepsze dla niemowląt i matek królują wody źródlane. Faktycznie takie wody są odpowiednie dla dzieci, bo zawierają znikomą ilość minerałów, których niedojrzałe nerki i żołądek niemowląt nie tolerują. Co innego organizm kobiety w ciąży, wymagający zwiększonej dawki choćby wapnia i magnezu. Dlatego kupując wodę mineralną, wybierz tę wysoko- lub średniozmineralizowaną. A co z sodem? W nadmiarze jest szkodliwy dla zdrowia, dlatego w ciąży warto ograniczyć spożycie soli. Natomiast ilości sodu zawarte w wodzie mineralnej zaspokoją akurat zapotrzebowanie organizmu ciężarnej na ten składnik. Wodę o większej zawartości sodu powinnaś pić w czasie upałów, kiedy pozbywasz się go razem z potem.

•  Świeże soki

Najlepiej warzywne, które zawierają mniej cukru niż owocowe. Jedne i drugie - świeżo wyciśnięte - są bogate w witaminy i minerały niezbędne przyszłej mamie. Najlepsze są: sok pomidorowy (zawiera dużo potasu), pomarańczowy i grejpfrutowy (z dobroczynną, ułatwiającą przyswajanie żelaza witaminą C).

•  Napoje mleczne

Mleko, jogurt, maślanka, kefir zawierają niezbędny dla prawidłowego rozwoju płodu wapń. Dlatego codziennie powinnaś pić jakieś napoje mleczne. Jeśli szczerze nienawidzisz mleka, nie zmuszaj się "dla dobra dziecka". Inne napoje nabiałowe wystarczą do zaspokojenia potrzeb płodu. Jeśli nie lubisz nie tylko mleka, ale również jego przetworów, poinformuj o tym swojego lekarza. Zaleci ci dietę lub przepisze suplementy diety z wapniem.

Pij od czasu do czasu w ciąży

•  Gazowana woda

Nie bój się, nie zaszkodzisz dziecku, pijąc gazowaną wodę mineralną. Natomiast jeśli cierpisz na ciążowe wzdęcia, bąbelki mogą je nasilić. Z drugiej strony gazowana woda pomaga niektórym kobietom w ciąży zapanować nad mdłościami.

•  Kawa

Jeśli nie wyobrażasz sobie dnia bez małej czarnej, ogranicz jej spożycie do dwóch małych filiżanek dziennie. Taka ilość kofeiny - należącej do substancji nie zalecanych ciężarnym - nie zaszkodzi dziecku. Dlaczego w ciąży lepiej unikać kofeiny, zawartej nie tylko w kawie, ale też w herbacie, czekoladzie i coca-coli? Bo utrudnia wykorzystanie przez organizm wapnia, ogranicza przyswajanie żelaza, nasila zgagę i działa moczopędnie. Jeśli masz problemy z zasypianiem albo dopadają cię wahania nastroju, lepiej odstaw kawę na dobre, bo może tylko pogorszyć te dolegliwości. Zastanów się, dlaczego pijesz kawę. Dla smaku? Zastąp ją bezkofeinowym odpowiednikiem (w sprzedaży są również bezkofeinowe herbaty i czekolady). Dla zastrzyku energii? Idź na spacer, pogimnastykuj się przez kwadrans albo zjedz kilka orzechów.

•  Napój owocowy

Zanim kupisz sok w kartonie, przeczytaj etykietę. Może okazać się, że w "zdrowo" wyglądającym opakowaniu kryje się pół torebki cukru, a kobieta w ciąży wcale nie potrzebuje pochodzących z niego dodatkowych kalorii. Jeśli nie masz czasu na korzystanie z sokowirówki, wybieraj w sklepie soki z lodówki - z krótszym terminem ważności. Są najbardziej zbliżone składem do świeżo wyciśniętych.

•  Herbata ziołowa

W nadmiarze wszystkie mogą szkodzić. W rozsądnych ilościach - jednej, dwóch filiżanek dziennie - bezpieczne są napary z mięty, melisy, rumianku i lipy. Właściwości szczególnie przydatne dla ciężarnych ma napar z imbiru - łagodzi nudności. Zanim jednak sięgniesz po pudełko z napisem herbata imbirowa, sprawdź etykietę. W środku może być zwykła czarna herbata wzbogacona imbirowym aromatem. "Cudowne" właściwości ma napar ze świeżego korzenia imbiru, wzbogacony dla smaku cytryną i miodem.

Tego unikaj w ciąży

•  Napoje gazowane Wrogiem kobiety w ciąży nie są bąbelki, ale cukier oraz sztuczne konserwanty i barwniki, które mogą obniżać poziom potasu, magnezu i wapnia w twoim organizmie.

Zabronione napoje w ciąży

•  Alkohol

Z tym, że picie większej ilości alkoholu w ciąży jest niewskazane, nie ma co dyskutować. Wiadomo, że alkohol zwiększa ryzyko powstania wad rozwojowych u płodu oraz sprzyja komplikacjom podczas ciąży i porodu. Co jednak z symboliczną lampką wina? Lekarze zgodnie zalecają kobietom w ciąży zrezygnowanie z nawet niewielkiej ilości alkoholu. Nigdy nie zbadano, jaka ilość alkoholu byłaby bezpieczna dla płodu. Wiadomo natomiast, że alkohol bardzo łatwo przenika przez łożysko, a ponieważ wątroba płodu jest niedojrzała, gorzej radzi sobie z jego przetworzeniem. Dlatego alkohol osiąga dużo większe stężenie we krwi dziecka niż we krwi matki. Na te dziewięć miesięcy lepiej powstrzymaj się od nawet niewielkich ilości alkoholu.

•  Napoje energetyzujące

Nie wiadomo, jaki wpływ mają substancje zawarte w tych napojach na rozwijający się płód. Zwykle zawierają duże ilości niewskazanej w ciąży kofeiny.

•  Napoje "light" i "zero"

Napoje, w których cukier zastąpiono aspartamem, zawierają szkodliwe dla płodu składniki: kwas asparaginowy, fenyloalaninę, metanol.

Komentarze (1)
Napoje w ciąży - Co może pić przyszła mama podczas upałów?
Zaloguj się
  • Kira Kowalska

    Oceniono 5 razy -5

    Moim zdanie przyszła mam w upalne dni powinna skupić się głównie na zwykłej wodzie źródlanej. Ja jak byłam w ciąży piłam tylko Iwoniczankę ponieważ po innych wodach potrafiło mi być nie dobrze. A Iwoniczanka jak dla mnie ma dobrze zbilansowany skład jak na moje potrzeby wtedy tutaj możecie sprawdzić sobie jej skład jak chcecie iwoniczanka.pl/produkty/woda-zrodlana/#mineraly

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX