1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta w ciąży - przed metą

Możesz mieć wrażenie, że jest cię o wiele za dużo. Ale to nie pora na ograniczanie diety.
Potrzebujesz urozmaiconego menu, które pozwoli dziecku nabrać ciała i rozwinąć nowe umiejętności, a ciebie wzmocni przed porodem. Jak zadbać o właściwą dietę w ostatnich miesiącach ciąży? Rozwiewamy wątpliwości przyszłych mam.

Co powinnam jeść, żeby dziecko urodziło się duże i silne?

W ostatnim trymestrze ciąży dziecko sporo przybiera na wadze, jego ciało wzbogaca się o tkankę tłuszczową, rosną kończyny, tułów, głowa. W dniu narodzin ma średnio 50 cm wzrostu i waży 3,5 kg.

Jeśli przez całą ciążę odżywiałaś się racjonalnie, nie piłaś alkoholu, nie paliłaś papierosów i nie cierpiałaś na żadną chorobę przewlekłą, maluch urośnie "w sam raz". Nie ma powodu, byś teraz jadła więcej niż w poprzednich miesiącach (475 dodatkowych kcal wystarczy). Nadwaga nie jest korzystna dla mamy (ciężej znieść końcówkę ciąży i poród) ani dla dziecka (potrzeba mu składników odżywczych, a nie nadmiaru tłuszczu czy cukru).



W ciąży za dużo utyłam. Martwię się, że po porodzie nie wrócę do dawnej wagi...

Staraj się planować racjonalną dietę, by nadal nie tyć ponad potrzebę. Zamiast pojadać między posiłkami, idź na spacer (choć rozsądnie dawkuj wysiłek), zajmij się czytaniem, przytul do partnera. Nadmiar kilogramów po porodzie będzie ci łatwo zrzucić, jeśli będziesz zdrowo się odżywiać, dużo spacerować z wózkiem i karmić dziecko piersią.

Ciągle jestem zmęczona i senna. Czasem sięgam po kawę albo słodycze na pobudzenie, ale to pomaga na krótko. Co robić?

Mocna kawa pobudza nie tylko ciebie, ale także rosnące w twoim brzuchu dziecko, a to wcale dobrze mu nie robi. Słodycze zaś dają gwałtowny wyrzut energii, jednak ta bardzo szybko spada, ustępując miejsca jeszcze większemu znużeniu. Twoim sprzymierzeńcem będą za to węglowodany złożone (te z pełnoziarnistych produktów), które dodają sił na dłużej, regularne posiłki, trochę więcej ruchu i odpoczynku. Zamiast kawy wypij świeżo wyciśnięty sok, przegryź garść orzechów, pestek, suszonych owoców. Jeśli nadal pracujesz, rób częstsze przerwy, przejdź się dookoła budynku lub utnij sobie króciutką drzemkę w fotelu. Jeśli zmęczeniu towarzyszą zawroty głowy, palpitacje serca, duszność, bladość skóry, omdlenia, skontaktuj się z lekarzem - to objawy anemii. Trzeba wtedy zadbać o dodatkowe dawki żelaza.

Dokuczają mi obrzęki nóg, rąk. Podobno wpływ na to ma dieta. Jaki?

Obrzęki spowodowane są zatrzymywaniem wody w organizmie. W ciąży trudno zupełnie uniknąć puchnięcia nóg, palców rąk. Warto zadbać o to, by z diety ubyło soli - nie tylko tej, którą posypujesz kanapkę czy jajko na miękko, ale przede wszystkim tej z wędlin, konserw, przypraw wzmacniających smak, śledzi, kiszonek, pizzy, solonych przekąsek (paluszki, orzechy, chipsy), bo sód zawarty w soli sprzyja zatrzymywaniu płynu w tkankach. Wbrew pozorom trzeba pić dużo wody (najlepiej niegazowanej mineralnej) - wprawdzie tkanki ciała zatrzymują wodę, ale odpowiednia jej ilość musi przecież jeszcze krążyć w krwioobiegu. Jeśli obrzęki się nasilają, obejmują także twarz, a towarzyszy im podwyższone ciśnienie krwi, koniecznie skontaktuj się z lekarzem - to objawy groźnego zatrucia ciążowego.

Moja waga stanęła w miejscu, nie mam w ogóle apetytu. Czy to źle?

Brak apetytu jest zrozumiały - żołądek uciskany przez macicę i kopany przez ruchliwego malca ma ograniczoną pojemność. Także przyrost masy ciała w końcówce ciąży może być dużo wolniejszy niż w poprzednich miesiącach. Staraj się dzielić posiłki, jeść mniej, ale częściej i zjadać tylko to, co naprawdę bardzo wartościowe. Zupełnie zrezygnuj z pustych kalorii - słodyczy, białego pieczywa. Gdyby waga zaczęła spadać, skonsultuj się z lekarzem.

W mojej i męża rodzinie zdarzają się alergie. Czy należy ograniczyć jedzenie potencjalnych alergenów, by dziecko było mniej narażone na alergię pokarmową?

Nie ma dowodów na to, by dieta hipoalergiczna przekładała się na mniejsze ryzyko alergii u dziecka. Możesz mu raczej zaszkodzić, wyrzekając się najczęstszych alergenów (mleka i jego przetworów, ryb, jaj, pszenicy, orzechów, soi), bo są one wartościowymi i cennymi składnikami diety. Oczywiście, jeśli ty jesteś uczulona na jakiś produkt, nie jedz go (ale pilnuj, by wraz z nim nie zabrakło ci ważnych składników odżywczych - stosuj zamienniki, ew. suplementy). To, co możesz zrobić teraz, to jeść zdrowo i unikać "chemii" dodawanej do przetworzonej żywności (sztucznych konserwantów, barwników, aromatów). Gdy dziecko się już urodzi i będziesz karmić je piersią, uważnie obserwuj, czy malec nie ma objawów alergii pokarmowej (kolka, pasma śluzu i krwi w kupie, wysypka, szorstka, łuszcząca się skóra, ulewanie, rumień pieluszkowy), a jeśli tak, wyeliminuj alergen ze swojej diety. Jeżeli nie będziesz karmić piersią, podawaj dziecku hipoalergiczne mleko modyfikowane. Gdy zauważysz objawy uczulenia, skonsultuj się z pediatrą w sprawie zmiany mieszanki na bezmleczną.

Co poradzić na kłopoty z cerą? Mam trądzik jak w okresie dojrzewania...

Część kobiet w ciąży ma idealną cerę, inne nie mogą zapanować nad wypryskami i łojotokiem. Odpowiedzialne są za to przemiany hormonalne. Po porodzie, w okresie karmienia piersią cera powinna się poprawić. Prócz pielęgnacji (ważne jest dokładne oczyszczanie i nawilżanie skóry kremami o lekkiej konsystencji) pomoże stosowanie się do zasad zdrowego żywienia. Pełno-ziarniste produkty zbożowe, kiełki, pestki, nasiona są dobrym źródłem witamin z grupy B i minerałów (cynk, magnez) poprawiających kondycję skóry.

Czy podczas porodu można jeść? Słyszę sprzeczne informacje na ten temat.

Sprzeczności wynikają stąd, iż przez kilka dekad w szpitalach istniał zakaz jedzenia i picia w czasie porodu. Obawiano się powikłań (zapalenia płuc wywołanego aspiracją kwasu solnego znajdującego się w żołądku), gdyby u kobiety trzeba było zastosować znieczulenie ogólne. Od czasu badania wykazującego ten związek minęło wiele lat, zmieniła się technika anestezjologiczna, odchodzi się od stosowania znieczulenia ogólnego u rodzących i powikłanie, o którym tu mowa, właściwie nie występuje. Mało tego, wykazano, że głodowanie podczas przedłużającego się porodu jest niewskazane dla matki i dziecka, że kobiety, które mogły jeść i pić podczas porodu, rodzą szybciej, a ich dzieci dostają wyższą punktację w skali Apgar.

Oczywiście nie każda kobieta będzie chciała jeść podczas porodu (szczególnie jeśli postępuje on szybko), ale warto pozostawić jej wybór i dać możliwość wypicia wody, lekkiej herbaty, rozcieńczonego soku lub zjedzenia czegoś lekkostrawnego i wzmacniającego (pełnoziarnisty herbatnik, wafel ryżowy, naleśnik, przecier owocowy, makaron). Powstrzymanie się od jedzenia zaleca się za to kobietom, które mają wyraźne wskazanie do cesarskiego cięcia w znieczuleniu ogólnym.

Jedzenie poza domem

Aktywna kobieta, która pracuje, spędza dużo czasu poza domem czy po prostu lubi jadać w restauracjach, powinna starannie przyjrzeć się swojej diecie.

•  Nigdy nie wychodź z domu bez śniadania, nawet jeśli za chwilę zamierzasz zjeść je w ulubionym bistro. Twoje dziecko nie może głodować przez całą noc i parę porannych godzin. Zjedz coś błyskawicznego: muesli z mlekiem lub jogurtem, a do tego brzoskwinię, banana albo sok świeżo wyciśnięty z pomarańczy. Na drugie śniadanie możesz wtedy zamówić np. jajko na miękko, pełnoziarnisty tost z szynką, serem, plasterkiem pomidora oraz koktajl mleczny.

•  Jedz regularnie. Jeśli w ciągu dnia chcesz zjeść na mieście obiad, spakuj do torby przynajmniej dwie przekąski, które nasycą cię między śniadaniem i obiadem i w porze podwieczorku. Może to być kanapka z razowego chleba z żółtym serem i warzywami, świeże owoce, sałatka z grillowanym kurczakiem i prażonymi ziarnami słonecznika. Wędliny, mięsa, ryby, jogurty itp. noś w małej torbie termoizolacyjnej ze zmrożonym wkładem.

•  Noś przy sobie butelkę niegazowanej wody mineralnej. Zaaferowana ważnymi sprawami zapominasz o piciu, a twój organizm domaga się stałych porcji płynów.

•  Wybieraj restauracje, w których gotuje się zdrowo, bez sztucznych wzmacniaczy smaku i wyłącznie ze świeżych produktów. Posłużą ci teraz lekkostrawne dania kuchni śródziemnomorskiej (zrezygnuj jednak z owoców morza i serów z niepasteryzowanego mleka). Kuchnia orientalna nie zaszkodzi, pod warunkiem że wybierzesz potrawy bez dodatku ostrych przypraw, bez surowych ryb i owoców morza.

•  Omijaj bary typu fast food. To, co się w nich serwuje, nie ma w sobie nic ze składników potrzebnych tobie i dziecku, dostarczy ci za to zbyt wiele kalorii, tłuszczów nasyconych, szkodliwych związków powstających podczas smażenia, soli, dodatków chemicznych. Na dodatek je się tam w pośpiechu i w mało higienicznych warunkach i nie zawsze czystymi rękami. A to ryzyko zgagi, niestrawności, wzdęć i zakażeń bakteryjnych.

Mamy piszą

Rady doświadczonej

Dowiedziałam się, że nie powinnam pić kawy. Doświadczona w ciąży piła tylko cappuccino z proszku. Jak można wpuszczać kofeinę do krwioobiegu maluszka! Czyli kurator powinien mi już stać nad głową. Za to na małe ilości alkoholu mogę sobie pozwolić. Wytłumaczyłam, że mam przeczucie, że dla mnie abstynencja jest lepsza. Ale Doświadczona jeszcze kilka razy proponowała mi piwo - a nuż się skuszę.

www.wylegarnia.blox.pl

Więcej o:
Komentarze (1)
Dieta w ciąży - przed metą
Zaloguj się
  • ankadsw

    0

    Jesteśmy tym co jemy w ciąży razy dwa :) dieta powinna być zbilansowana i lekkostrawna. Powinno się odpowiednio suplementować a przy wymiotach uzupełniać elektrolity. Mi przy wymiotach pomagały gumy imbirowe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX