1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta w ciąży - gorsza strona medalu

Ciąża to stan błogosławiony, ale - co tu kryć - ma także swoje cienie. Na szczęście część dolegliwości można złagodzić. Choćby modyfikując dietę.


Wzdęcia

Są związane ze spowolnioną pracą i rozszerzeniem jelit. Jedz częściej, ale mniejsze porcje. Do każdego posiłku zasiadaj przy stole, jedz powoli, koncentrując się na żuciu i połykaniu. Jedzenie w pośpiechu sprzyja połykaniu bąbli powietrza, które drażnią później ściany przewodu pokarmowego. Unikaj produktów wzdymających (kapusta, cebula, por, fasola), ciężkostrawnych (fast food, zawiesiste sosy i zupy, smażone mięso) oraz słodyczy. W regulacji pracy jelit pomoże jedzenie jogurtów i produktów bogatych w błonnik oraz picie (niegazowanej!) wody.

Anemia

W drugim trymestrze ciąży organizm musi wytworzyć dodatkowe litry krwi, rosnący w brzuchu maluch także ją produkuje. Potrzeba do tego dużych dawek żelaza. Jeśli

w diecie jest go za mało, pojawia się niedokrwistość (anemia). Problem rozpoznaje lekarz po odczytaniu wyników morfologii krwi. Jeśli zajdzie taka potrzeba, zaleci przyjmowanie preparatów żelaza (uwaga: suplement może spowodować zaparcia i zabarwiać kał na czarno). Ale to nie wystarczy - żelazo z jedzenia wchłania się lepiej niż to z tabletki, dlatego trzeba wzbogacić dietę. Najlepszym źródłem żelaza jest mięso (czerwone i białe, wątroba), ryby, żółtko jaja, suszone morele, orzechy, nasiona dyni i słonecznika, rodzynki, kiełki, natka pietruszki. Możesz pić także sok z buraków i marchwi (proporcja 1:3). Odmawiaj za to picia lampki wina (na "dobrą krew") - alkohol szkodzi dziecku.

Zaparcia

Odpowiadają za nie: zmiany hormonalne, ucisk rosnącej macicy na jelita, błędy dietetyczne i siedzący tryb życia. Jedz produkty bogate w błonnik (warzywa, owoce, razowe pieczywo, kasze, płatki), suszone owoce, migdały i pij dużo wody. Wyeliminuj z diety produkty zapierające: biały ryż, gotowaną marchew, czekoladę i kakao, banany. Zrezygnuj ze słodyczy. Pamiętaj, że oprócz błonnika musisz dostarczać organizmowi cennych składników odżywczych. Zwróć uwagę, by nie zabrakło ci wapnia (błonnik może wiązać go i usuwać z organizmu zanim zostanie wchłonięty). Jeśli lekarz nie widzi przeciwwskazań, więcej spaceruj, pływaj, ćwicz. Gdyby to nie pomogło, poradź się lekarza. Bez konsultacji z nim nie bierz żadnych środków przeczyszczających ani ułatwiających wypróżnianie!

Zgaga

To wynik tego, że rosnąca macica uciska żołądek, a jego kwaśna treść przenika do przełyku i drażni go. Jedz częściej mniejsze porcje posiłków, nie dopuszczając ani do uczucia głodu, ani do przejedzenia. Zrezygnuj z pokarmów ciężkostrawnych, mocno przyprawionych, solonych (np. wędliny, parówki, pasztety), smażonych, ciast zawierających proszek do pieczenia. Unikaj kawy i czekolady.

Pogryzaj za to migdały. Wieczorem nie jedz zbyt późno kolacji, przed snem najlepiej idź na krótki spacer. Kładź się na wysoko ułożonych poduszkach. W ciągu dnia nie noś ubrań uciskających brzuch. Pamiętaj, że dolegliwości nasila stres. Jeśli zgaga nie mija, zapytaj lekarza, czy może ci polecić środek neutralizujący kwasy żołądkowe.

Więcej o: