1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta w ciąży - rewolucja na starcie

Zrobiłaś test ciążowy i wiesz już , że w twoim brzuchu rośnie dziecko. Ale nawet gdybyś nie dopełniła tej formalności, twój organizm i tak da ci do zrozumienia, że coś się zmieniło. Pierwsze zmiany na ogół dotyczą stosunku do... jedzenia.
Niektóre kobiety w pierwszych miesiącach niemal nie odczuwają, że są w ciąży. Nic im nie dolega i czują się tak jak zwykle. Dla większości kobiet jest to jednak czas prawdziwej rewolucji. Także w kwestii jedzenia.

Wilczy apetyt

Część przyszłych mam na początku ciąży ma ogromny apetyt. Wciąż czują się głodne i co chwila sięgają po coś do jedzenia.



To ciągłe uczucie głodu, wbrew pozorom, nie jest wynikiem zwiększonego zapotrzebowania organizmu na kalorie (to na razie się nie zmienia), ale ma podłoże psychologiczne. Niestety, nadmiar ciała wcale nie jest dobry ani dla przyszłej mamy, ani dla dziecka. By więc wilk był syty, a ciało nadmiernie nie przybrało, najlepiej jeść często niewielkie porcje lekkostrawnych, wartościowych i bogatych w błonnik przysmaków. Warto mieć pod ręką umyte, gotowe do jedzenia warzywa i owoce (na przykład marchewkę i ogórka pokrojonego w słupki, pomidorki koktajlowe, porcje sałatki z warzyw, jabłka, śliwki), suszone figi, wafle ryżowe. Głód dobrze sycą także niskokaloryczne i zdrowe gęste warzywne zupy kremy.

Jeśli masz wilczy apetyt, pij chude mleko, jedz odtłuszczone produkty mleczne (obniżona zawartość tłuszczu nie wpływa na skład ani wchłanianie witamin oraz minerałów). Ciepłe posiłki gotuj na parze, piecz w piekarniku w folii. W ciągu dnia popijaj wodę małymi łykami. Jeśli dobrze się czujesz, nie rezygnuj z aktywności fizycznej - spaceruj, pływaj, ćwicz jogę.

Niechęć do jedzenia

Inne kobiety narzekają z kolei na brak apetytu. Często przyczyną problemów jest samo przygotowywanie posiłków i towarzyszące tej czynności intensywne zapachy. Warto w takiej sytuacji poprosić partnera, by wziął gotowanie w swoje ręce.

Jedz to, na co masz ochotę (w granicach rozsądku) i w konsystencji, którą lubisz; unikaj potraw silnie pachnących, dbaj, by jedzenie było ładnie podane. Jeśli siedzenie nad talerzem przyprawia cię o mdłości, spakuj przekąskę i zabierz ją... na spacer. Jeżeli jesz mało, pilnuj, by posiłki były wartościowe. Nie możesz patrzeć na mięso? Jedz ryby, jaja, nabiał, warzywa strączkowe, spróbuj "przemycić" porcję piersi kurczaka w warzywnym leczo. W poprawie apetytu pomoże aktywność fizyczna, szczególnie na świeżym powietrzu lub w wodzie.

Poranne nudności

W pierwszych miesiącach ciąży częstym problemem są nudności. Są one spowodowane przede wszystkim huśtawką hormonalną, wiążą się także z wyostrzeniem zmysłu węchu (prawdopodobnie natura w ten sposób chroni kobietę przed zjedzeniem czegoś nieświeżego). Najczęściej mdłości i wymioty pojawiają się rano, ale, niestety, wielu kobietom towarzyszą także w ciągu całego dnia.

Staraj się unikać uczucia głodu - pusty żołądek to nadmiar kwasu solnego, który podrażnia śluzówkę i wzmaga nudności. Zamiast zjadać trzy główne posiłki, zaplanuj sześć mniejszych (wyjątkowo na zdrowie wyjdzie ci w tym okresie zjedzenie lekkiej, wartościowej przekąski późnym wieczorem, tuż przed snem). Miej zawsze pod ręką coś do przegryzienia (pełnoziarniste herbatniki, wafle ryżowe, świeże i suszone owoce, pestki dyni). Rano nie wstawaj z łóżka, zanim nie zjesz choćby małej przekąski.

Dbaj, by twoja dieta dostarczała organizmowi wszystkich niezbędnych składników (szczególnie białka oraz węglowodanów złożonych, zawartych w produktach pełnoziarnistych, a także witamin i minerałów), ale wybieraj takie smaki, na które masz ochotę. Nie zmuszaj się do jedzenia czegoś, na co nie możesz patrzeć, tylko poszukaj zdrowego zamiennika.

W łagodzeniu nudności pomóc może herbatka imbirowa. Jej zrobienie jest bardzo proste - do lekkiego naparu herbaty dodaj plasterki świeżego lub szczyptę-dwie sproszkowanego imbiru.

Męczące wymioty

Czasem nudności przeradzają się w silne wymioty. Choć nieprzyjemne i męczące, nie są jednak szkodliwe. Oczywiście pod warunkiem, że kobieta dba o zdrową dietę i uzupełnianie utraconych płynów.

Jeśli masz często torsje, podstawą twojej diety powinno być: pełnoziarniste pieczywo, kasze, płatki, brązowy ryż, chude mięso, ryby, jaja, produkty mleczne (jogurty, kefiry, sery), warzywa i owoce, bakalie i nasiona. Pamiętaj, że na razie nie potrzebujesz więcej kalorii, ale zapotrzebowanie organizmu na witaminy i minerały wzrasta niemal dwukrotnie. Staraj się jeść często niewielkie posiłki, by nie dopuszczać do uczucia głodu. Pij także małymi porcjami niegazowaną wodę.

Więcej odpoczywaj i unikaj sytuacji, które nasilają problemy (np. podróż zatłoczonym autobusem, niektóre zapachy). Jeśli torsje są bardzo silne, porozmawiaj z lekarzem. Bez porozumienia z nim nie bierz żadnych leków hamujących wymioty!

Zadziwiające zachcianki

Wiele przyszłych mam odkrywa w sobie zadziwiające zamiłowanie do niektórych potraw. To dlatego, że w pierwszych tygodniach ciąży organizm kobiety przeżywa huśtawkę hormonalną, próbuje dostosować się do nowych warunków i jednocześnie zasygnalizować, czego mu potrzeba. Część przyszłych mam od początku ciąży nie może patrzeć na kawę, alkohol, chipsy, hamburgery itp., a rozsmakowuje się w łososiu z brokułami. Inne odczuwają przemożną chęć jedzenia czegoś kwaśnego, słonego, słodkiego...

Czy ulegać zachciankom? Tym rozsądnym - tak. Mała porcja śledzia z ciemnym chlebem nie zaszkodzi, ale cały słoik grozi zgagą. Zamiast miski oliwek zjedz grecką sałatkę z kilkoma oliwkami. Jeśli wciąż myślisz o czymś słodkim, spróbuj oszukać apetyt (i zjedz pełnoziarnisty herbatnik zamiast ciastka z kremem). Staraj się zająć myśli czymś innym niż jedzenie i ciąża.

Idź do kina, na spacer, skup się na pisaniu raportu czy poczytaj książkę (tylko nie kucharską!).

Zasady etykiety

Zanim kupisz coś do jedzenia, przeczytaj etykietę. Z niej dowiesz się, czy coś, co wydawało ci się kwintesencją zdrowia, nie jest koktajlem konserwantów, wzmacniaczy smaku, soli, cukru, sztucznych barwników i aromatów (choć pamiętaj, że nie każde "E" jest dodatkiem sztucznym i niezdrowym).

Mamy piszą

Jedzenie mi śmierdzi...

Mogłabym się obyć bez jedzenia.

Już 12... i nic! Mogę przeżyć cały dzień o kromce chleba popijanej wodą.

W dodatku jedzenie zamiast pachnieć, zaczęło mi śmierdzieć. I nie pojedyncze artykuły - WSZYSTKO! Patrzę na owoce - bleee, mięsa - bleee, makaron - bleee, nawet chleb - bleee. Nawet jeśli zgłodnieję, nie mam na nic ochoty i marzę, żeby mi wstrzyknęli coś dożylnie.

Zastanawiam się nawet czasem, czy to naprawdę ciąża, a nie na przykład tasiemiec...

www.wylegarnia.blox.pl

Czuję się jak na koloniach...

Obawiam się, że się odwodnię, bo nie mogę nic pić. Z trudem wmuszam w siebie wodę i jakiś sok, ale owocowy (całą baterię warzywnych pije T., ale tak, bym nie czuła ich masakrycznego... smrodu), ale nie mogę wypić nic gorącego. Może czasem parę łyków herbaty z cytryną i... cukrem (od kilku miesięcy nie piłam czarnej herbaty, a od kilku lat z cukrem). Żadna zielona, żadna owocowa. Nic.

Tylko mdłości. Dziś odkryłam, że mogę wypić kubek kawy zbożowej, z mlekiem, bez cukru. Poczułam się jak na koloniach. I do tego chudnę

www.gangstokrotek1.blox.pl

Więcej o:
Komentarze (2)
Dieta w ciąży - rewolucja na starcie
Zaloguj się
  • skrzacia_logika1

    Oceniono 1 raz 1

    zawsze można wypróbować porady staropolskie:
    ciekawostkihistoryczne.pl/2014/10/26/historyczna-szkola-rodzenia-osobliwe-porady-sprzed-czterystu-lat/

  • mamitati.pl

    0

    Mdłości , niechęć do jedzenia czy wymioty to duży problem w czasie ciąży, wiadomo przecież, że trzeba dostarczać swojemu organizmowi odpowiednią ilość witamin i związków odżywczych. Jeśli problem staje się naprawdę poważny i nie mija, koniecznie należy wybrać się z nim do specjalisty, na przykład do swojego ginekologa lub do dietetyka. Z pewnością uda się tak dopracować codzienną dietę, by wszystko wróciło mniej więcej do normy. Znaną metodą na mdłości jest jedzenie rzeczy lekkostrawnych, z bardzo małą ilością przypraw, unikanie potraw tłustych i tych o bardzo wyrazistym smaku. Ale o tym faktycznie sam organizm daje znać i wiele kobiet w ciąży nie ma na takie rzeczy najmniejszej nawet ochoty. Pomóc może również regularne przyjmowanie małych posiłków, unikanie przejadania się, picie odpowiedniej ilości płynów w ciągu dnia. Ważna jest witamina B6, jej brak może wywoływać mdłości. Należy więc spożywać produkty, będące jej naturalnym źródłem, na przykład rośliny strączkowe, ryby, produkty z pełnego ziarna. Lekarz może zalecić również jej suplementację. Sprzyjająco na pozbycie się tego typu problemów wpływa także odpowiednia dawka codziennego relaksu oraz wypoczynku.

    www.Mamitati.pl - sklep dla dzieci

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX