1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sposoby na poranne nudności

Poranne nudności to często pierwszy tak wyraźny objaw ciąży. Nie są zwykle groźne, ale nieprzyjemne. Czasami udaje się ich uniknąć, a przynajmniej ograniczyć ich nasilenie.


Podobno męczą "tylko" ok. 40-50 proc. ciężarnych. Najczęściej tuż po przebudzeniu, ale wiele kobiet odczuwa je także w innych porach dnia, a te, które mają najmniej szczęścia - także w nocy. Nasilenie objawów może być różne - od łagodnych nudności do uporczywych wymiotów.

Na szczęście te nieprzyjemne objawy odmiennego stanu ustępują mniej więcej w 12. tygodniu ciąży (jeśli nie mijają w drugim trymestrze, koniecznie powiedz o tym lekarzowi - mogą sygnalizować zatrucie).

Jak możesz sobie pomóc

Przede wszystkim staraj się jak najmniej denerwować. Nawet intensywne, angażujące mięśnie całego brzucha wymioty nie zagrażają ciąży. Nie stracisz jej z ich powodu. Jeśli z powodu mdłości spadnie ci apetyt, też nie wpłynie to na prawidłowy rozwój płodu - wszystko czego potrzebuje rozwijające się w tobie dziecko "weźmie" sobie z na bieżąco dostarczanego pokarmu lub ze zgromadzonych w twoim organizmie zapasów.

Jeśli należysz to tej pechowej połowy, której ciąża przypomina o sobie każdego ranka, wypróbuj poniższe sposoby. Na pewno trafisz na taki, który akurat dla ciebie okaże się idealny.

1. Nie wstawaj od razu po obudzeniu.

Poproś męża, by rano podał ci filiżankę herbaty albo szklankę wody mineralnej, ewentualnie coś małego do przegryzienia. Pij w pozycji półleżącej, a następnie poleż jeszcze jakieś 15-20 minut i dopiero zacznij wstawać. Zjedz lekkie śniadanie.

2. Kiedy czujesz zbliżające się mdłości, przegyź coś.

Najlepiej herbatnika, suszone owoce lub płatki migdałów. Możesz też powoli sączyć zimną gazowaną wodę mineralną.

3. Jedz mało, ale często.

Najlepiej co dwie godziny. Zawsze miej pod ręką małą przekąskę, np. sucharki, ale przede wszystkim staraj się nie opuszczać pory posiłku. Chodzi o to, żeby nie dopuścić do uczucia silnego głodu - spadek poziomu cukru we krwi też może być przyczyną mdłości.

4. Nie zmuszaj się do jedzenia.

Brak apetytu to częsta reakcja na torsje. Łaknienie wróci samo, jeśli będziesz słuchała swojego organizmu. Dbaj tylko, żebyś się nie odwodniała - popijaj wodę i słabe herbatki ziołowe.

5. Jedz to, na co masz ochotę.

Nic się nie stanie, jeśli przez kilka tygodni zapomnisz o zdrowej diecie. Jeżeli masz teraz apetyt na spaghetti, ziemniaki, pieczywo - to dobrze, bo zawierają one dużo węglowodanów, czyli pozwalają przez dłuższy czas utrzymać wysoki poziom cukru we krwi. Owoce są cennym źródłem witaminy C i błonnika. Uważaj natomiast na tłuste potrawy, zwłaszcza smażone, bo mogą nasilać mdłości.

6. Nie chodź głodna spać.

Tuż przed zaśnięciem wypij szklankę ciepłego mleka albo kakao, zjedz herbatnik lub kawałek chrupkiego pieczywa. Chodzi o to, żeby rano nie obudziło cię ssanie w żołądku. Jeżeli po mleku robi ci się niedobrze - pij herbatki ziołowe.

7. Nie gotuj sama.

Często sam zapach jedzenia wywołuje mdłości. Sięganie do lodówki, nie mówiąc o szykowaniu posiłków jest torturą. Oddaj ster w kuchni mężowi (może mu się spodoba, i tak już zostanie?). Jeśli nie ma nikogo, kto mógłby przygotowywać dla ciebie posiłki, rób od razu większą ilość i zamrażaj. Możesz też kupować gotowe jedzenie -kanapki, dania tylko do pogrzania. Jeśli stołujesz się poza domem, unikaj jadania w miejscach, gdzie od progu czuć, co dziś jest w karcie dań.

8. Myj częściej zęby.

Jedną z wczesnych oznak ciąży jest specyficzny, wywołujący mdłości smak w ustach. Najlepiej zneutralizować go częstym myciem zębów, a jeśli to niemożliwe, w ciągu dnia żuj gumę bezcukrową lub ssij cukierki (np. miętówki)

9. Odpoczywaj w ciągu dnia.

Zmęczenie także może być powodem nasilenia się mdłości. Zwolnij więc, codziennie znajdź też czas, by położyć się z nogami lekko uniesionymi do góry. Nie próbuj być dzielniejsza, niż możesz, i przyjmuj każdą pomoc w gotowaniu, zakupach, sprzątaniu, ale też w pracy zawodowej. Nie tylko ty lubisz czuć się potrzebna, innym też to sprawia przyjemność.

10. Wypróbuj imbir.

Ale tylko ten w korzeniu! Plasterek świeżego korzenia imbiru zalej wrzątkiem i trzymaj 10 minut pod przykryciem. Możesz posłodzić taką herbatkę ciemnym cukrem albo miodem. Świeży imbir utarty na tarce możesz dodawać też jako przyprawę do sałatek lub potraw na ciepło (wrzucaj w ostatniej chwili).

11. Jedz witaminę B6.

Pirydoksyna jest wypróbowanym sprzymierzeńcem przy ciążowych mdłościach. Nie sięgaj jednak po tę w tabletkach, ale produkty w nią bogate: płatki zbożowe, banany, kiełki pszenicy oraz tuńczyka.

12. Spróbuj aromaterapii.

Sprawdź, może przyniesie ci ulgę kąpiel z dodatkiem kilku kropli olejku lawendowego albo wąchanie olejku miętowego i sandałowego (po kilka kropli wylanych na chusteczkę)?

Jednak nic na siłę, są kobiety które w ciąży mają wyostrzony węch i drażnią je intensywne zapachy.

13. Naucz się akupresury.

Niektórym kobietom pomaga przyciskanie kciukiem punktu na wewnętrznej stronie ręki. Umiejscowiony jest między dwoma ścięgnami, około 3 cm poniżej nadgarstka. Obejmij dłonią drugą rękę tak, żeby kciuk znalazł się dokładnie w tym miejscu i naciśnij mocno. Przytrzymaj pięć sekund i puść. Powtórz 3-4 razy. To samo zrób na drugiej ręce. Możesz też spróbować ciągłego ucisku przez pięć minut w czterogodzinnych odstępach.

14. Trzymaj się ciepło.

Dbaj, żeby się nie wyziębiać. Wychłodzenie organizmu i gwałtowna zmiana temperatury także nasilają skłonność do wymiotów. Ubieraj się więc na cebulkę, a w chłodniejsze dni nie zapominaj o czapce i rękawiczkach, jeśli pracujesz w klimatyzowanym pomieszczeniu, miej pod ręką kamizelkę czy sweterek. Ubrania, które są już przyciasne, odłóż do szafy na po ciąży. Teraz powinnaś się nosić na tyle luźno, żeby skóra miała czym oddychać.

15. Unikaj przegrzanych pomieszczeń.

Tak jak wychłodzenie może nasilać torsje, tak zbytnie ciepło może powodować nudności bez wymiotów. Po prostu, w ciepłym, rozrzedzonym powietrzu jest za mało tlenu. Wietrz często pomieszczenia, w których przebywasz, kaloryfery ustaw na 20 st. C.

To się przyda

Nie zawsze pod ręką będzie dostępna, czysta toaleta, w której można się ukryć. Dlatego przygotuj zestaw awaryjny. Potrzebne ci będą: chusteczki odświeżające, chusteczki higieniczne, woreczek foliowy i butelka wody. W samochodzie trzymaj plastikowy pojemnik z przykrywką, a w szufladzie biurka termofor. Wystarczy do niego wlać gorącej wody, by po przyłożeniu do brzucha złagodzić ból mięśni brzucha po torsjach.

Lekarze odpowiadają na pytania o objawy ciąży:

Więcej o: