1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak przetrwać lato w ciąży

Katarzyna Hubicz, Ewa Sawicka
18.06.2008 , aktualizacja: 04.06.2008 12:06
A A A Drukuj

Fot. Kevin Radford / Masterfile

Ciepło, słonecznie, przyjemnie czy upalnie, duszno, męcząco? Na pogodę nie masz wpływu, ale na to, żeby dobrze czuć się także teraz, tak.
ZOBACZ TAKŻE
Wakacyjne miesiące to najlepszy czas na początek i drugi trymestr ciąży. Promienie słoneczne zwiększają wydzielanie endorfin, hormonu poprawiającego samopoczucie, działają antydepresyjnie i wspomagają przemianę materii. Nawet jeśli dokuczają ci nudności, czy inne niedogodności początku ciąży, łatwiej ci je znieść, gdy za oknem świat się do ciebie uśmiecha i zachęca do... leniuchowania. Pozwól sobie na nie, w końcu wakacje po to są. Nie chomikuj urlopu na po porodzie, bo dwa tygodnie zainwestowane teraz w odpoczynek i poprawę samopoczucia, to - jak głosi ludowa mądrość - więcej spokojnych nocy po urodzeniu dziecka, które połączone z tobą pępowiną niczym radar odbiera wahania twojego nastroju.

Spokojniejszy rytm dnia, niezależnie czy jesteś na wakacjach czy w pracy, jest koniecznością, jeśli do rozwiązania zostały dwa-trzy miesiące. Upały najbardziej dokuczają kobietom w ostatnim trymestrze ciąży. Nasilają bowiem klasyczne objawy tego okresu. Trudno o dobre samopoczucie, gdy puchną ci nogi, dokuczają żylaki czy robi się słabo w najmniej spodziewanym momencie. Na szczęście te przykre dolegliwości na ogół nie zagrażają ani tobie, ani dziecku, i można je skutecznie złagodzić.

Ratunku, puchnę!

Obrzęki nóg i dłoni, a także twarzy powstają, gdyż powiększająca się macica uciska żyłę odprowadzającą krew z dolnej części ciała do serca i utrudnia tym samym krążenie. Obrzęk, czyli gromadzenie się wody pod skórą, nie pojawia się od nadmiaru wypijanych płynów, ale z powodu niewłaściwej cyrkulacji krwi. Nie ma więc sensu odmawiać sobie picia wody, bo to nie tylko nie zmniejszy opuchnięcia, ale może doprowadzić do zmniejszenia wydzielania moczu i zatrucia organizmu. Woda rozrzedza krew i pomaga jej odpłynąć z dolnych partii ciała i wypłukuje toksyny. Pij więc nawet więcej niż zalecane półtora litra.

Wypróbuj sprawdzone sposoby na obrzęki:

Noś wygodne buty, zapomnij o obcasach i staraj się nie stać zbyt długo.

Trzymaj nogi wyżej. W pracy wstaw pod biurko podnóżek, po powrocie do domu połóż się na pół godziny z nogami uniesionymi na tyle wysoko, by stopy znalazły się wyżej niż serce. Unikniesz w ten sposób także żylaków.

Mocz je w chłodnej wodzie, w ciągu dnia stosuj kremy chłodzące z mentolem.

Ogranicz spożycie soli, która wiąże wodę w organizmie. Skontroluj ciśnienie i oddaj do analizy mocz, by sprawdzić, czy nie ma w nim białka. Skontaktuj się z lekarzem, jeśli opuchlizna nie znika po nocy - może to być objaw choroby nerek lub zatrucia ciążowego.

Czy to żylaki?

Niebieskawe, czasem ciemnoczerwone lub granatowe wybroczyny pod skórą zapowiadają pojawienie się żylaków. Ich powstawaniu sprzyja ucisk macicy na żyłę główną dolną, która odprowadza krew z nóg do serca. Pod wpływem upału żyły rozszerzają się, a więc i żylaki stają się większe. Możesz odczuwać silny ból w łydkach. Dolegliwości złagodzą proste zabiegi:

noś specjalne rajstopy uciskowe - zakładaj je, zanim rano wstaniesz z łóżka. Zrezygnuj natomiast z podkolanówek i skarpet z mocnym ściągaczem

obrzęknięte żyły smaruj maścią nagietkową oraz preparatami z wyciągiem z kasztanowca.

Odzwyczaj się od zakładania nogi na nogę podczas siedzenia (bardzo pomocny w tym jest podnóżek)

Kąpiel kończ obmywaniem nóg chłodną wodą.

Ćwicz obroty stóp w kostkach i przenoszenie ciężaru ciała z palców na pięty i odwrotnie. Rób to kilka razy w ciągu dnia, także w biurze, czy podczas spaceru plażą.

Krążenie zwalnia lub przyśpiesza

Wysokie ciśnienie (140/90 i wyższe), jeśli nie jest leczone może być niebezpieczne dla mamy i dziecka, dlatego, jeśli czujesz, ze serce bije ci jak oszlałe, jesteś stale pobudzona, wybudzasz się bez powodu ze snu, koniecznie idź do lekarza. Prawdopodobnie skieruje cię na dodatkowe badania, zapisze leki obniżające ciśnienie i wyśle na zwolnienie, bo żeby ciśnienie się ustabilizowało koniecznie musisz odpocząć.

Jeśli natomiast jesteś słaba i masz kłopoty z koncentracją albo bardzo boli cię głowa, masz mroczki przed oczami i czujesz, że zaraz zemdlejesz, najprawdopodobniej ciśnienie krwi znacząco ci spadło. Ale niskie (poniżej 90/60), choć męczące, raczej nie jest groźne. Poradzisz sobie z tym sama:

pij przynajmniej dwa-trzy litry wody dziennie, jedz lekkie posiłki i dużo się ruszaj, nawet jeśli nie masz na to ochoty,

Kalendarz ciąży

Sprawdź, co dzieje się z Tobą i Twoim dzieckiem w poszczególnych tygodniach ciąży

Kalendarz pierwszego roku Podaj przewidywaną datę porodu:
  • Nie znasz daty porodu? Oblicz datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • menadżerka od społeczności
  • agata.podrazka@agora.pl
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl