1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Odpręż się!

10 sposobów na dobry humor w ciąży
Chandra? Brzuch za ciężki, nogi znowu spuchnięte? Nie mieścisz się w ulubione ubrania? Nie oszukujmy się, oczekiwaniu na dziecko, szczególnie pierwsze, towarzyszy nie tylko radość i euforia, także niepewność, zmęczenie, czasem nawet zniechęcenie. Jeśli do tego dołożymy strach przed wielkimi zmianami w życiu, wyjdzie na to, że w ciąży masz prawo czuć się zestresowana. Stres podnosi we krwi poziom hormonów walki: adrenaliny i kortyzolu, rośnie ciśnienie i częstość skurczów serca, rozszerzają się źrenice, skóra blednie i staje się chłodniejsza. Taka mobilizacja przyda ci się później, przed porodem. Na razie spróbuj złagodzić napięcie.

Wybierz to, co naprawdę lubisz, i oddaj się temu bez reszty. Oto sprawdzone pomysły na relaks w ciąży.

1. Rozpal kominek

Przygotuj: kominek aromaterapeutyczny (ceramiczne naczynko ze świeczką, można je kupić w zielarniach); olejek eteryczny, np. Pollena Aroma

Ważne: Wybierz olejek, którego zapach najbardziej ci odpowiada (inaczej zamiast rozluźnić, jedynie cię rozzłości). Korzystne zapachy to: lawenda (zmniejsza napięcia mięśniowe, łagodzi bóle, uspokaja), drzewo sandałowe (łagodzi napięcia nerwowe, rozluźnia mięśnie i stawy), cyprys (przywraca równowagę, pomaga na kłopoty ze snem), cytryna (poprawia koncentrację, odświeża, podnosi odporność), melisa (działa przeciwlękowo i uspokajająco). 5-10 kropli olejku wlej do kominka, zapal świeczkę. Podczas inhalacji olejek - naturalny ekstrakt roślinny - w ciągu kilkunastu minut dostanie się do krwioobiegu i dalej do każdej komórki ciała.

Ciekawe : Aromaterapię jako sposób na złagodzenie stresu przed porodem stosuje z powodzeniem prof. dr. Poręba z Kliniki Ginekologiczno-Położniczej Śląskiej Akademii Medycznej w Tychach.

Uwaga! Z aromaterapią w ciąży nie należy przesadzać - węch to najczulszy ze zmysłów, najszybciej przenosi bodźce zewnętrzne do mózgu. Niektóre olejki eteryczne nie są bezpieczne dla kobiet w ciąży, np. olejek z bazylii, mirry, szałwi, jałowca, rozmarynu. Nie należy również dodawać do kominka więcej niż 10 kropel olejku ani organizować więcej niż jedną sesję dziennie.

2. Włącz płytę

Przygotuj: płytę lub kasetę ze spokojną muzyką.

Ważne: Wybierz muzykę, którą lubisz najbardziej. Zamknij drzwi, wyłącz telefon i słuchaj w skupieniu. Muzykoterapia od dawna jest stosowana w położnictwie. Dowiedziono, że obniża ciśnienie, poprawia oddychanie, ułatwia rozluźnienie ciała, zwiększa wytrzymałość na ból podczas porodu, redukuje stres. Właściwości lecznicze mają m.in. chorały gregoriańskie i muzyka Mozarta. Od niedawna w sklepach muzycznych można kupić płytę "Muzyka bobasa" - która w zależności od utworu działa uspokajająco, rozluźniająco lub pobudzająco.

Ciekawe: Słuch dziecka rozwija się już od 16. tygodnia ciąży. Badania japońskich naukowców potwierdziły, że śpiewanie dziecku lub słuchanie muzyki w ciąży zwiększa jego wrażliwość i poczucie bezpieczeństwa oraz pogłębia więź z mamą.

Uwaga! Upewnij się, czy w wybranym przez ciebie szpitalu będziesz mogła słuchać ulubionych płyt podczas porodu.

3. Dodaj skórze blasku

Przygotuj: energizującą maseczkę, serum lub wodę do ciała.

Ważne: Ostatnio coraz więcej firm oferuje kosmetyki energizujące bogate w składniki poprawiające pracę komórek skóry: żeń-szeń, zieloną herbatę, algi, bursztyn, koenzym Q10. Dzięki nim skóra jest lepiej ukrwiona, zaróżowiona, wygląda młodziej i zdrowiej. Maseczka, serum lub kuracja w kapsułkach zadziałają silniej od kremu (bo mają więcej składników aktywnych). Najszybciej energii doda perfumowana woda do ciała, najlepiej pachnąca cytrusami i przyprawami (kardamonem, imbirem, tymiankiem). Kosmetyki energizujące oddziałują także zapachem, są w nich zwykle olejki eteryczne, które wpływają na psychikę - relaksują, dodają sił, poprawiają samopoczucie.

Ciekawe: Energizującą kurację kosmetyczną możesz połączyć z kuracją ziołową. Żeń-szeń w tabletkach wzmocni i ochroni organizm przed infekcjami, pobudzi do działania. Samopoczucie poprawia też magnez, który z resztą zalecany jest kobietom w ciąży.

Uwaga! Kobieta w ciąży nie powinna używać kosmetyków silnie działajacych , np. z retinolem, kwasami owocowymi, kwasem alfaliponowym, witaminą C. Pozostałe składniki tak naprawdę działają jedynie w warstwie rogowej naskórka, są zatem bezpieczne.

4. Wymasuj stres

Przygotuj: rękawicę frotté lub myjkę z trawy morskiej, kremowy płyn do mycia ciała, oliwę do masażu (może być zwykła oliwa z oliwek).

Ważne: Masaż pobudza krążenie krwi i limfy, co w ciąży jest bardzo ważne. Odkładanie się wody w tkankach powoduje powstawanie cellulitu, zastoje krwi w żyłach wywołują opuchliznę, żylaki, bóle łydek.

Stań pod prysznicem, na zwilżoną rękawicę lub myjkę nabierz kremowego płynu do mycia ciała (zawierającego mydło i balsam nawilżający). Masuj ciało dość energicznymi okrężnymi ruchami, zaczynając od kostek w kierunku głowy. Mocniejszymi ruchami masuj uda i pośladki, delikatniej brzuch, ostrożnie piersi (mocne tarcie brodawek powoduje wydzielanie oksytocyny, która wywołuje skurcze macicy). Po masażu i osuszeniu ciała ręcznikiem dobrze jest wetrzeć krem przeciwko rozstępom. Zaleca się używanie go od 3-4 miesiąca ciąży do nawet roku po porodzie.

Masaż możesz też wykonać "na sucho", natłuść wtedy dłonie, by nie podrażnić skóry. Użyj oliwki (cera sucha) lub zwykłego kremu nawilżającego (cera tłusta i mieszana).

Ciekawe: Według zasad akupresury - jednej ze wschodnich technik masażu leczniczego - szczególnie korzystne dla zdrowia jest pobudzanie receptorów na stopach, bo tam znajdują się zakończenia przeszło siedmiu tysięcy nerwów. Usiądź wygodnie, połóż nogę na kolanie. Masaż stopy zacznij od czubków palców. Potem lekko uciskaj przestrzenie między palcami. Głaszcz śródstopie, kciukiem uciskaj w kilku punktach wokół kostek. Na koniec głaszcz kostki i ścięgno Achillesa z dołu do góry. Jeśli zbyt trudno ci się schylić, poproś o pomoc męża.

Uwaga! Całkowicie bezpieczny dla kobiet w ciąży jest jedynie delikatny automasaż i masaż stóp. Nie oddawaj się w ręce barczystego masażysty, który wyciśnie z ciebie siódme poty. Jeśli pojawiają się przedwczesne skurcze, nie masuj brzucha ani piersi.

5. Odwiedź jaskinię

Przygotowania: zaklep godzinę wizyty w jaskini solnej (bilet 15-20 zł).

Ważne: Jaskinia solna to specjalny pokój o powierzchni ok. 30 m kw., którego podłoga, ściany i sufit wyłożone są czystą solą morską. Seans w jaskini usuwa zmęczenie, stany lękowe, działa kojąco na górne drogi oddechowe, wzmacnia organizm. Sól morska bogata jest w minerały - związki krzemu, wapnia, magnezu, potasu, sodu, glinu i bromu. Jedna wizyta w grocie solnej - jak zapewniają właściciele - odpowiada kilkudniowemu pobytowi nad morzem. Z jaskiń solnych można korzystać w kilku miejscowościach uzdrowiskowych (Krynica, Busko, Konstancin, Iwonicz-Zdrój), a także w dużych miastach (Warszawa, Kraków, Gliwice, Kielce).

Ciekawe: Aby zbudować jaskinię solną, trzeba przywieźć 7-10 ton soli (stosowana jest sól z Morza Czarnego, z Morza Martwego lub ze złóż w Polsce - kłodawska, wielicka).

Uwaga! Jeśli masz kłopoty z tarczycą, przed wizytą w jaskini skonsultuj się z endokrynologiem.

6. Oddychaj w kwiecie lotosu

Przygotuj: wygodne ubranie, ręcznik lub matę do ćwiczeń.

Ważne: Zajęcia jogi dla kobiet w ciąży cieszą się coraz większą popularnością. Wiele szkół rodzenia proponuje zajęcia z jej elementami. Poleca ją także Janet Balaskas, autorka kultowej książki "Poród aktywny". Jogę można ćwiczyć już od pierwszych tygodni ciąży aż do samego porodu, co pozwala zachować dobrą formę i uczy oddychania podczas porodu. Joga relaksuje i przywraca równowagę psychiczną, pomaga na bóle krzyża, pleców, stóp, przygotowuje do porodu aktywnego, a po nim pozwala szybciej wrócić do formy. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.jogacentrum.pl

Ciekawe: Joga wywodzi się z Indii, gdzie jest praktykowana w różnych odmianach od ponad 4000 lat. Termin ten ma wiele znaczeń, ale dwa spośród nich oddają najpełniej jego znaczenie: "ujarzmienie" i "zjednoczenie".

Uwaga! W pełni bezpieczne są ćwiczenia jogi opracowane specjalnie dla kobiet w ciąży. Jeśli chcesz ćwiczyć sama - skorzystaj z książki Janet Balaskas (Poród aktywny: nowe spojrzenie na naturalny sposób rodzenia, Niezależna Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1997). Jeśli masz jakieś problemy z ciążą (rozwarcie szyjki, szew na szyjce, przedwczesne skurcze), nie ćwicz sama.

7. Ćwicz w wodzie

Przygotuj: strój kąpielowy, ręcznik; kup bilet na basen.

Ważne: Ruch zmniejsza dolegliwości ciążowe (bóle kręgosłupa, skłonność do żylaków i zaparć), jest gwarancją szybszego powrotu do formy po rozwiązaniu, a przede wszystkim poprawia nastrój. Wysiłek fizyczny sprawia, że mózg zaczyna wydzielać endorfiny - hormony szczęścia, które nie tylko podnoszą nastrój, ale też działają przeciwbólowo. W ciąży na pewno nie powinnaś skakać ze spadochronem, ale pływać możesz. Coraz więcej basenów oferuje wodny aerobic dla kobiet w ciąży. Woda odciąża i zmniejsza nacisk na stawy, więc wykonywanie ćwiczeń w głębokiej wodzie jest mniej forsowne niż "na lądzie". Poza tym w wodzie czujesz się zdecydowanie lżejsza i nie musisz martwić się o zachowanie równowagi, dzięki czemu możesz łatwiej wykonać wiele ćwiczeń.

Uwaga! Basen musi spełniać wymogi higieny. Lepiej żeby woda była ozonowana, a nie chlorowana.

8. Zrób się na bóstwo

Przygotuj: 50-250 zł

Ważne: Psychologowie podkreślają, że wygląd ma ogromny wpływ na samopoczucie. To nieprawda, że w ciąży nie można robić trwałej, bo włosy się nie skręcą, albo ich ufarbować, bo kolor nie złapie, że nie można iść do kosmetyczki ani zrobić sobie tipsów. Od niedawna niektóre gabinety kosmetyczne (np. Clarins, Hembra) proponują zabiegi opracowane dla kobiet w ciąży: specjalne masaże relaksujące, zabiegi redukujące opuchliznę nóg, zapobiegające powstawaniu rozstępów. Podczas zabiegów używa się wyłącznie kosmetyków i technik bezpiecznych dla kobiet w ciąży.

Zmiany hormonalne w ciąży u niektórych kobiet zbawiennie wpływają na cerę i włosy: twarz jest rozjaśniona, wygładza się, a włosy stają się mocne, gęste i lśniące. Ale jeśli patrzysz w lustro i nie podoba ci się twój obraz, nie wahaj się skorzystać z usług kosmetyczki czy fryzjera.

9. Zanurz się w ziołach

Przygotuj: zioła lub relaksujący płyn do kąpieli

Ważne: Napięcie mięśni zlikwiduje tylko kąpiel ciepła, która zadziała lekko rozgrzewająco i odprężająco, złagodzi bóle mięśni i stawów, pomoże zasnąć. W zielarniach można kupić specjalne woreczki z ziołami do kąpieli, które wkłada się po strumień bardzo gorącej wody (potem dolewa się zimnej). W ciąży przeciwzapalnie i kojąco na błony śluzowe (także miejsc intymnych) działa napar z macierzanki, babki lancetowatej czy rumianku.

Ciekawe: Podczas takiej ciepłej kąpieli silniej działają maseczki nawilżające i odżywki do włosów, bo ciepło powoduje rozpulchnienie skóry i otwarcie łusek włosowych, dzięki czemu składniki odżywcze wnikają głębiej.

Uwaga! Kąpiel powinna trwać nie dłużej niż 15 minut, a woda powinna być ciepła (masz się w niej miło czuć), ale nie gorąca. Po wyjściu z wanny delikatnie osusz skórę i użyj balsamu, mleczka lub oliwki.

10. Ugotuj artystycznie

Na chandrę i smutki nie ma jak małe co nieco. Poprosiliśmy Martę Gessler, felietonistkę Wysokich Obcasów, właścicielkę warszawskiej restauracji Qchnia Artystyczna o przepis specjalnie dla kobiet w ciąży.

Biała ryba z orzechami

Przygotuj:

10 g masła

2 łyżki soku z cytryny

3 łyżki lekko pokruszonych orzeszków pinii (zamiast orzeszków możesz użyć uprażonych na suchej patelni ziaren słonecznika)

4 filety białej ryby (np. sola, dorsz, grenadier, mintaj)

2 młode cukinie pokrojone w plastry

Na dużej patelni roztop masło. Dodaj sok z cytryny i orzechy. Smaż 1 min., dodaj rybę i smaż ok. 2-3 min. z każdej strony. Podawaj na plastrach lekko sparzonej cukini. Polej pozostałym sosem.

Ciekawe: Ryby morskie są niezastąpione w diecie przyszłej matki. Zawierają białko, cynk, wapń, magnez, fosfor, witaminy A i D. Źródłem wapnia i białka są także orzechy.

Więcej o: