1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Co przyniesie ulgę latem

Dzięki słońcu czujesz się lepiej, bo jego promienie zwiększają wydzielanie endorfin, hormonu poprawiającego samopoczucie, ale upał bardzo ci dokucza w ciąży. Przeczytaj, jak zaradzić letnim kłopotom.
Letnie ciążowe dolegliwości

Pewne ciążowe dolegliwości latem stają się szczególnie uciążliwe. Należą do nich:

Obrzęki nóg i dłoni. Powstają, gdyż powiększająca się macica uciska okoliczne żyły i naczynia chłonne i utrudnia krążenie. Noś wygodne buty na niskim obcasie i nie stój zbyt długo. Gdy możesz, kładź się i unoś nogi tak, by były powyżej serca. Ulgę przyniesie ci też opłukanie nóg w chłodnej wodzie i kremy chłodzące z mentolem. Staraj się nie solić potraw: czasem obrzęki to wynik zatrzymania wody w organizmie. Skontroluj ciśnienie i oddaj do analizy mocz, by sprawdzić, czy nie ma w nim białka. Idź do lekarza, jeśli opuchlizna nie znika po nocy - może to być objaw choroby nerek lub nadciśnienia indukowanego ciążą.

Duszności. Powiększająca się macica uciska narządy wewnętrzne, a one przeponę i w czasie wdechu płuca nie mogą się wystarczająco napełnić powietrzem. Jak najczęściej wypoczywaj. Lekarz powinien skierować cię na badania, by wykluczyć kłopoty z sercem.

Żylaki. Ich powstawaniu sprzyja ucisk macicy na żyły miednicy, które odprowadzają krew z nóg. Pod wpływem upału żyły się rozszerzają i żylaki stają się większe. Możesz czuć silny ból w łydkach. Odpoczywaj z nogami uniesionymi w górę i zanim wstaniesz z łóżka, zakładaj specjalne rajstopy uciskowe. Smaruj bolesne żyły maścią nagietkową i preparatami z wyciągu kasztanowca. Nie noś skarpet z mocnym ściągaczem, siedząc, nie zakładaj nogi na nogę. Kąpiel kończ obmywaniem nóg chłodną wodą. I kiedy możesz, ćwicz: obroty stóp w kostkach i przenoszenie ciężaru ciała z palców na pięty i odwrotnie.

Kłopoty z krążeniem. Jeśli jesteś słaba i masz kłopoty z koncentracją albo bardzo boli cię głowa, masz mroczki przed oczami i czujesz, że zaraz zemdlejesz - zmierz ciśnienie. Niskie (poniżej 90/60), choć męczące, raczej nie jest groźne. Pij przynajmniej dwa, trzy litry wody dziennie, jedz lekkie posiłki i zażywaj dużo ruchu. Krążenie krwi pobudzi masaż szorstką myjką pod letnim prysznicem, od stóp w kierunku serca. Wysokie (140/90 i wyższe) ciśnienie nieleczone może być niebezpieczne dla mamy i dziecka, dlatego idź zaraz do lekarza. Najpewniej skieruje cię na dodatkowe badania, zapisze leki obniżające ciśnienie i wyśle na zwolnienie.

Jak przetrwać upał w ciąży

Odpowiednie ubranie i zachowanie pomogą ci przetrwać upał:

Wybieraj ubrania z naturalnych tkanin - bawełny, lnu, jedwabiu. Będzie ci w nich nie tylko wygodnie, ale i chłodniej, bo przepuszczają powietrze i nie lepią się do ciała.

Noś raczej luźne sukienki niż obcisłe spodnie, nie tylko dla wygody, lecz by uniknąć grzybicy pochwy. Kobiety w ciąży są na nią narażone, bo pod wpływem hormonów zmienia się pH pochwy, poza tym grzyby rozwijają się w ciepłym, wilgotnym środowisku.

Unikaj rajstop, nawet jeśli w twojej firmie muszą je nosić wszystkie kobiety. W perfumeriach możesz kupić tzw. rajstopy w sprayu.

To rodzaj brązującego, zmywalnego balsamu, który nałożony na nogi wygląda tak jak rajstopy. Opakowanie kosztuje 119 zł, starcza na 20 aplikacji.

Na nogi włóż lekkie sandałki. Nieprzewiewne buty sprzyjają obrzękom.

Głowę okryj kapeluszem albo czapką z daszkiem, który osłoni twarz przed słońcem. To ważne, bo w ciąży na skutek działania hormonów łatwo o przebarwienia skóry.

Nie zapomninaj o kremie z filtrem. Zadbaj, by twój krem na dzień miał filtr z minimum SPF 15. Kremem z filtrem smaruj też odsłonięte części ciała: przedramiona, szyję, nogi. Unikaj plażowania - zbyt długie przebywanie na słońcu może prowadzić do omdleń i przedwczesnych skurczów macicy.

Szukaj ochłody Przyłóż do karku chusteczkę zmoczoną w zimnej wodzie, a twarz, dłonie i nogi spryskaj wodą termalną w sprayu. Zawsze noś przy sobie coś do picia.

Jeśli bardzo się pocisz, używaj antyperspirantów - wbrew obiegowym opiniom są bezpieczne dla zdrowia, a ty dzięki nim poczujesz się komfortowo.

Chodź cienistą stroną ulicy, co jakiś czas przysiądź w zacienionym kawiarnianym ogródku.

Omijaj klimatyzowane sklepy - gwałtowna zmiana temperatur może się skończyć przeziębieniem.

W pracy zamiast klimatyzacji włącz sobie mały wentylator. Jeśli klimatyzacja w twojej firmie jest sterowana automatycznie, poproś osobę odpowiedzialną o zwiększenie temperatury. Jeśli to niemożliwe, ponegocjuj z szefem - może część pracy uda ci się robić w domu?

Nie wychodź na dwór między 10 a 16, gdy ulica przypomina rozgrzany piekarnik. Ale jeśli nie jesteś w stanie tak zorganizować swoich zajęć i musisz wyjść, kup sobie mały wentylatorek na baterię (bywają w sklepach z zabawkami i niektórych AGD) - można go nosić w torebce i włączać nawet w autobusie. Jeśli czujesz, że z gorąca robi ci się słabo, usiądź gdzieś w cieniu i opuść głowę jak najniżej możesz - po chwili poczujesz się lepiej, bo krew dotleni mózg.

W domu chłodź się pod prysznicem albo w chłodnej kąpieli. Woda nie powinna być zbyt zimna, idealnie, jeśli ma około 30 stopni. Możesz kąpać się w czystym jeziorze albo morzu. Unikaj za to publicznych, ogólnodostępnych basenów. Co prawda pływanie świetnie przygotowuje do porodu, jednak w stojącej wodzie, w której codziennie kąpie się kilkaset osób, łatwo złapać infekcję. Poza tym chlorowana woda może podrażnić skórę.

Dieta na upały

Nie martw się brakiem apetytu - w upał to normalne. Jedz często, ale za to mniejsze porcje. Na talerzu powinny przeważać owoce i warzywa (dzienna porcja to minimum kilogram). Czerwone mięso zastąp rybami, a jeśli dotąd tego nie zrobiłaś, zrezygnuj ze słonych przekąsek. I pij - najlepsza jest niegazowana woda mineralna, bo gasi pragnienie i wypłukuje z organizmu toksyny. Co dzień powinnaś wypić jej przynajmniej trzy litry.

Skontaktuj się z lekarzem, gdy:

•  Zasłabniesz

•  Masz mroczki przed oczami

•  Bardzo boli cię głowa albo kręgosłup

•  Rano, po wstaniu z łóżka, masz opuchnięte kostki albo dłonie

•  Masz kłopoty z oddychaniem, jest ci duszno

•  Masz ciśnienie 140/90 lub wyższe





Więcej o: