1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Sposoby na zaparcia w ciąży

Problem zaparć w ciąży dotyczy prawie co drugiej przyszłej mamy. Ale nie pozostajemy wobec tej dolegliwości bezradne - jest wiele sposobów, by usprawnić pracę jelit.


Dolegliwości zwykle pojawiają się w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Ma to związek ze zmianami hormonalnymi w twoim organizmie. Podwyższony poziom progesteronu wpływa na gospodarkę hormonalną na wiele sposobów, także powodując spowolnienie pracy jelit. Drugą przyczyną problemów są zmiany, jakie zachodzą w jamie brzusznej. Macica rośnie, zwiększa swoją objętość, napiera na narządy wewnętrzne, w tym jelita. Dlatego właśnie ich zawartość wolniej się przemieszcza, powodując dyskomfort.

Długie przerwy pomiędzy wypróżnieniami są nie tylko niekomfortowe, ale mogą także doprowadzić do powstania hemoroidów - bolesnych żylaków odbytu. Dlatego z zatwardzeniem warto walczyć wszelkimi dostępnymi sposobami.

Wypijaj szklankę wody na czczo.

Dodaj do niej sok z cytryny i łyżeczkę miodu.

Serwuj sobie soki świeżo wyciskane.

Najlepiej owocowe, zawierające drobiny miąższu (to dodatkowa porcja błonnika, który przeciwdziała zaparciom).

Jedz regularnie.

5-6 niezbyt dużych posiłków dziennie i pilnuj, by w każdym z nich znalazło się coś zbożowego. Jedz pełnoziarniste produkty zbożowe: razowy chleb, makaron z pełnego ziarna, grube kasze (pęczak, kasza gryczana, bulgur), płatki pszenne, jęczmienne, owsiane, otręby. Są wyjątkowo bogatym źródłem błonnika.

Zasmakuj w sokach warzywnych.

Szczególnie skuteczny może się okazać sok z buraków.

Pij więcej wody.

Najlepiej, żeby była to niskozmineralizowana woda mineralna bez gazu. 6 szklanek płynów dziennie to minimum. Woda powinna stanowić większość.

Zamień herbatę na herbatki owocowe.

Czarna herbata działa moczopędnie i zmniejsza bilans płynów w organizmie.

Pięć razy dziennie jedz warzywa i owoce.

Szczególnie wskazane są jabłka (ale gryzione, nie tarte), śliwki, morele, brzoskwinie, czereśnie, kiwi, mandarynki, warzywa strączkowe, kapusta (świeża i kiszona), brokuły, buraki.

Sięgaj po suszone owoce.

Bakalie oraz migdały to zdrowa przekąska - w przewodzie pokarmowym absorbuje wodę i poprawia konsystencję zawartości jelit. Uwaga: kupuj owoce bez chemicznych konserwantów.

Przynajmniej raz dziennie zjadaj jogurt.

Najlepiej probiotyczny, ze szczepami bakterii, które przeciwdziałają zaparciom i wzdęciom. Sięgaj po różne produkty z ukwaszonego mleka (wybieraj jednak te o naturalnym smaku, nie słodzone).

Ruszaj się!

Jeśli dobrze się czujesz i nie musisz spędzić ciąży na leżąco, codziennie uprawiaj jakąś formę aktywności - ruch wspomaga pracę jelit. Spaceruj, maszeruj z kijkami do Nordic-Walkingu, ćwicz jogę, zapisz się na zajęcia dla przyszłych mam. Jeśli lekarz pozwoli - chodź na pływalnię.

Tego unikaj!

Ogranicz potrawy mające właściwości zapierające, takie jak biały ryż, banany, czarne jagody, gotowana marchew, tarte, gotowane lub prażone jabłka, kakao i czekolada. Staraj się nie jeść potraw smażonych, tłustych, ciężkostrawnych i słodkich. Jeśli masz wielką ochotę na coś słodkiego, zamiast batonika wybierz np. domowe ciastka owsiane. Cukier sprzyja fermentacji w jelitach i przyczynia się do wzdęć, które przy zaparciach są wyjątkowo uciążliwe.

Więcej o:
Komentarze (3)
Sposoby na zaparcia w ciąży
Zaloguj się
  • Natalia Zet

    0

    nie jestem zwolenniczką przyjmowania jakichkolwiek leków w ciąży, ale...sytuacja mnie zmusiła, potworne zaparcia, a w efekcie hemoroidy, lekarz mnie przekonywał, że trzeba sobie jakoś pomóc i zalecił mi bezpieczne w ciąży czopki eva qu..dziś cię cieszę, że dałam się przekonać, bo bardzo pomogły mi przetrwać ten trudny czas.

  • Paulina Cybulska

    Oceniono 1 raz 1

    Zaparcia w ciąży towarzyszą chyba co drugiej kobiecie. Sama miałam z nimi problem. Nie dość, że z dnia na dzień brzuszek się powiększał to ja sama czułam jakbym rosła dwa razy bardziej przez zaparcia. Dopiero po rozmowie z ginekologiem postanowiłam brać dicopeg 10g na zaparcia. Bo lekarz przekonał mnie, że są one bezpieczne i mogę je stosować nawet w ciąży. Po kilku dniach mój problem z zaparciami się rozwiązał.

  • nataszakon

    0

    w kalendarzu ciąży bellybestfriend można zaznaczać wszystkie dolegliwości i nie tylko. W ogóle pierwszy raz spotkałam się z tak zaawansowanym kalendarzem dla kobiet w ciąży (wykresy płodu, wykres wagi, dieta)- myślę, że teraz każda kobieta w ciąży może poczucć się bezpiecznie... :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX