1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Anemia w ciąży

Żelazo to jeden z tych strategicznych składników pokarmowych, którego może nam brakować w ciąży. Co jeść, by nie mieć anemii? Co można jeść w ciąży mając anemię? Poziom Hb w dolnej granicy normy - czy to już anemia?
Żelazo wchodzi w skład hemoglobiny (składnika krwi) i mioglobiny, czerwonego barwnika mięśni, który przejmuje tlen z czerwonych krwinek i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo pełni w naszym organizmie wiele ważnych funkcji - jedną z podstawowych jest udział w transporcie i magazynowaniu tlenu. Większość dietetyków uważa, że urozmaicona dieta bogata w produkty roślinne i zwierzęce dostarcza organizmowi odpowiednią ilość żelaza. Są jednak w naszym życiu takie momenty, gdy szczególnie musimy zadbać o jego poziom we krwi. Jednym z nich jest okres ciąży i karmienia piersią.

Ciąża bez anemii

Anemia ciążowa zdarza się dość często (ma ją około 40 proc. kobiet). Wynika to z tego, że w organizmie kobiety w ciąży, zwłaszcza od drugiego trymestru, zwiększa się ilość krwi. Jest ona jednak bardziej "rozcieńczona" niż przed ciążą, w jednostce objętości surowicy krwi jest mniej erytrocytów (czerwonych krwinek). O klasycznej anemii możemy mówić dopiero, gdy dochodzi do niedoboru żelaza. Jego poziom może się zmniejszyć w drugim trymestrze ciąży, około 7.?miesiąca. Dziecko coraz szybciej się rozwija, a zapasy żelaza w organizmie kobiety powoli się wyczerpują. Tymczasem zarówno mama, jak i dziecko bardzo go potrzebują. Aby zatem nie dopuścić do spadku poziomu żelaza, warto zawczasu pomyśleć o odpowiednim komponowaniu diety. Właśnie pod tym kątem.

Sprytna dieta

Kobieta w ciąży powinna spożywać około?30 mg żelaza na dobę. Dostarczamy je sobie z pożywieniem w dwóch postaciach: żelaza hemowego i niehemowego. Hemowe, które znajduje się w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, jest lepiej przyswajalne (na poziomie 20-30 proc.). Źródłem niehemowego są natomiast niektóre pokarmy roślinne. Niestety, ten rodzaj żelaza wchłania się o wiele gorzej (na poziomie 1-6 proc.). Na szczęście przyswajanie żelaza niehemowego poprawia witamina C (jej obecność w organizmie zwiększa wchłanianie żelaza 2-3-krotnie). Warto wzbogacić jadłospis w potrawy zawierające tę witaminę. I wykluczyć lub ograniczyć te, które wchłanianie żelaza osłabiają. Do nich należą głównie kawa (redukuje wchłanianie żelaza o 40 proc.) i herbata (o?60 proc.).

Źródła żelaza hemowego:

•  mięso: mięso czerwone, wątroba, podroby;

•  ryby: tuńczyk;

•  jajka: żółtko jaja.

Dobre źródła żelaza niehemowego:

•  herbata z pokrzywy;

•  kiełki fasoli mung;

•  sok z buraka, marchewki i jabłka;

•  morele suszone (niesiarkowane);

•  zielone koktajle ze spiruliną, chlorellą, pędami jęczmienia.

Produkty bogate w witaminę C:

•  pomarańcze, truskawki, czerwona porzeczka, kiwi, natka pietruszki, papryka, warzywa kapustne, warzywa liściowe, ziemniaki.

Na Wasze pytania odpowiada lekarz:

Co można jeść w ciąży mając anemię?

Niedokrwistość to częsty problem w ciąży. Dziecko bez pardonu zabiera dla siebie substancje potrzebne mu do budowy własnego organizmu i mamie zostaje ich czasem zbyt mało >Przeczytaj całą odpowiedź lekarza

Poziom Hb w dolnej granicy normy - czy to już anemia?



Jeśli wartości hemoglobiny podane są w milimolach, to norma dla kobiety wynosi >>Przeczytaj odpowiedź lekarza

Podyskutuj na Forum:
Anemia w ciąży mimo przyjmowania żelaza?
Cukrzyca ciążowa i anemia - co jeść, żeby poprawić wyniki?
Jestem w ciąży i mogę mieć anemię. Jakie miałyście objawy?
Cukrzyca, anemia i alergia na żelazo. Co robić?
Czym grozi anemia w ciąży


Więcej o:
Komentarze (1)
Anemia w ciąży
Zaloguj się
  • Agata Jest

    0

    Ja zawsze miałam anemię, która w ciąży stała się jeszcze poważniejsza i to pomimo diety bogatej w żelazo i witaminy B12 i C, które są kluczowe przy wchłanianiu żelaza. Pomaga mi Chela Ferr bio complex. Wcześniej brałam kilka innych, które zamiast pomóc wywołały tylko negatywne skutki. Przy kuracji Chela ferr żadnych negatywnych skutków nie odczułam, a morfologia poprawiła się już w miesiąc po rozpoczęciu kuracji. Po nieco dłuższym czasie anemia kompletnie zniknęła.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX