1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Pielęgnacja piersi

Twój biust potrzebuje szczególnej pielęgnacji, i to już wtedy, gdy jesteś w ciąży.
Rozmiar biustu zmienia się już na początku ciąży. Piersi stają się także wrażliwe i tkliwe. Od 16. tygodnia ciąży powoli rusza produkcja pokarmu. Czasem jego pojedyncze krople wyciekają z brodawek, ale nie zawsze tak się dzieje.

Tuż po porodzie pokarmu w piersiach jest niewiele. Dopiero po 30-40 godzinach biust nagle wzbiera mlekiem i znacznie się powiększa. Jeśli dziecko nie może uchwycić obrzmiałej piersi, warto przed karmieniem odciągnąć nieco pokarmu.

Przez pierwsze tygodnie piersi między karmieniami wypełniają się mlekiem. Każda dłuższa przerwa w przystawianiu dziecka sprawia, że stają się większe, twarde i obrzmiałe. Po karmieniu natomiast są miękkie i mniejsze. Po blisko 6 tygodniach laktacja się stabilizuje. Od tego czasu piersi są stale miękkie (to nie oznacza, że nie ma w nich pokarmu!).

Jak widać, jest to okres ogromnych zmian - piersi rosną i maleją, a skórze grozi zwiotczenie i rozstępy. Dlatego trzeba o nie troskliwie zadbać.

To pomoże

Dobrze dobrane biustonosze

Na wybór nowego biustonosza przychodzi pora już w ciąży, gdy piersi się powiększają. Warto kupić wtedy taki model, który pozostawi jeszcze sporą możliwość powiększenia obwodu pod biustem, dzięki regulacji.

To nie znaczy, że ten biustonosz wystarczy ci na całą ciążę. Rozmiar miseczki będzie się zmieniał. Nie warto upychać biustu w przyciasnym staniku ani kupować za dużego "na zapas". Piersi są ciężkie, "wiszą" na rozciągliwych tkankach. Bez odpowiedniego podparcia zdeformują się, a skóra utraci jędrność.

Pod koniec ciąży warto już kupić biustonosz dla karmiących, z odpinaną miseczką. Przez pierwsze dni po porodzie trudno ci będzie wybrać się na zakupy, więc w końcówce ciąży, trochę na wyrost, postaraj się kupić model z miseczką o 1-2 rozmiary większą niż obecnie. Na początek najlepszy będzie delikatny, miękki, bezszwowy stanik, raczej bez fiszbin i koronek (piersi na początku laktacji są bardzo wrażliwe), z szybko schnącego materiału. Warto wybrać takie zapięcie miseczki, które bez problemu da się rozpiąć jedną ręką, i to po ciemku.

Na początek kup przynajmniej 2-3 staniki. Biustonosz nosi się w tym czasie także do spania (by podtrzymywać ciężkie piersi i nosić wkładki laktacyjne). Trzeba go często prać i zmieniać.

Gdy laktacja się unormuje, wybierz się do sklepu, by dobrać sobie wygodny biustonosz dopasowany do aktualnego rozmiaru piersi. Musi ściśle przylegać pod biustem. Miseczka powinna mieścić i obejmować całą pierś także wtedy, gdy pochylisz się mocno do przodu. Wygodne będą szerokie, regulowane ramiączka.

Nawilżanie skóry piersi

Od początku ciąży warto stosować kremy nawilżające i uelastyczniające skórę piersi dla kobiet ciężarnych. Wcieraj je dwa razy dziennie po kąpieli, delikatnie masując skórę. Możesz też stosować oliwkę dziecięcą lub oliwę z oliwek (na wilgotną skórę). To w czasie ciąży piersi najbardziej rosną, a ich tkanki są narażone na rozciąganie.

Pływanie i ćwiczenia

Już w ciąży, a także po połogu warto regularnie wzmacniać mięśnie klatki piersiowej, które podtrzymują biust. Najlepiej na ich kondycję wpływa pływanie. Możesz też robić klasyczne ćwiczenie: stań w pozycji wyprostowanej, zgięte w łokciach ręce złącz na wysokości mostka jak do modlitwy, naciskaj na dłonie i rozluźniaj nacisk. Powtarzaj często, po 10 razy w serii.

Pomocne wkładki

Dopóki laktacja się nie unormuje, konieczne jest noszenie w staniku chłonnych wkładek laktacyjnych

Wsiąkają w nie krople pokarmu, które wypływają między karmieniami lub podczas karmienia z drugiej piersi. Wiele kobiet nosi wkładki laktacyjne przez cały czas karmienia (albo wracają do nich, gdy ograniczają liczbę karmień). Warto wybrać takie wkładki, które są nie tylko chłonne, ale także miękkie i mile w dotyku, delikatne dla wrażliwych piersi.

Wkładki laktacyjne trzeba często zmieniać. Wilgotne stają się pożywką dla bakterii, a to grozi nadkażeniami drobnych zranień na brodawkach.

O tym zapomnij

Mocne masowanie

Cokolwiek robisz przy piersiach - czy są to zabiegi pielęgnacyjne, odciąganie pokarmu, podtrzymywanie piersi podczas karmienia - postępuj bardzo delikatnie. Zbyt mocny ucisk może bowiem spowodować zablokowanie przewodów mlecznych, bolesny zastój, a nawet stan zapalny.

Rozciągnięty stanik

Miękki biustonosz, dopasowany do rozmiaru z okresu nawału mlecznego, bardzo szybko staje się za duży i za luźny. Jeśli zapięcie wędruje w stronę karku, a rozciągnięte miseczki marszczą się na piersiach, to znak, że czas się z nim pożegnać.

Uciskające ubranie

Zbyt ciasna bielizna, sztywny biustonosz, fiszbiny uciskające biust, szczególnie w pierwszym okresie karmienia, mogą spowodować zastój pokarmu w piersi.

Więcej o: