1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Ciąża - siódmy miesiąc

Dziwne skurcze, ból krzyża, męcząca zgaga... Jak zaradzić tym i innym dolegliwościom, które często nasilają się w siódmym miesiącu ciąży?
Przyczyna niebolesnych skurczów

Macica tak przygotowuje się do porodu. Co jakiś czas jej mięsień napina się - kobieta wtedy odczuwa twardnienie i tężenie brzucha. A po chwili wszystko wraca do normy. Te skurcze, zwane przepowiadającymi, powtarzają się nieregularnie, nie nasilają się, a po odpoczynku ustępują. Nie trzeba się nimi niepokoić. Nie powodują rozwierania się szyjki macicy, a więc nie prowadzą do porodu. Jeśli jednak skurcze stają się bolesne, powtarzają się coraz częściej i nasilają (i nie ustępują po odpoczynku), sprawa jest poważniejsza i należy szybko jechać do szpitala. Tam lekarze postarają się nie dopuścić do przedwczesnego porodu.

Spanie na lewym boku

W tej pozycji ciężka macica nie uciska nadmiernie żyły głównej dolnej. Dzięki temu do dziecka dopływa więcej krwi i jest lepiej dotlenione. Leżenie na lewym boku służy też mamie. Ułatwia bowiem oddychanie i zapobiega powstawaniu żylaków i zakrzepów oraz obrzękom nóg (zmniejsza ucisk macicy na nerki, które sprawniej pracują, pozbywając się zanieczyszczeń i nadmiaru wody).

Nawet jeśli trudno ci cały czas leżeć na lewym boku, unikaj spania na plecach. W tej pozycji macica uciska duże naczynia krwionośne z prawej strony kręgosłupa, utrudniając krążenie krwi i prowadząc do spadku ciśnienia i zawrotów głowy przy wstawaniu z łóżka.

Ból, mrowienie i uczucie ciężkości nóg

Takie objawy mogą świadczyć o zagrażających kłopotach z krążeniem żylnym w nogach. Zdarzają się one w ciąży, gdyż powiększająca się macica uciska naczynia krwionośne miednicy, a to utrudnia odpływ krwi z żył, które są niżej. Szczególnie narażone na powstanie żylaków są kobiety, które mają siedzącą pracę.

Jeśli w pracy kilka godzin spędzasz przy komputerze, staraj się nie siedzieć ze skrzyżowanymi nogami. Zadbaj też, żeby twoje uda nie przywierały do siedziska krzesła. Pomóc ci w tym może np. mały podnóżek.

Gdy ból nóg nie ustaje- po powrocie do domu odpoczywaj z nogami uniesionymi do góry. W nocy warto podłożyć sobie pod nogi złożony koc. Kup sobie specjalne przeciwżylakowe rajstopy dla kobiet w ciąży. Ułatwiają one przepływ krwi w górę. Poproś partnera o delikatny masaż stóp.

Dużo spaceruj i staraj się regularnie ćwiczyć. Poprawia krążenie (i tym samym skutecznie przeciwdziała żylakom) zwłaszcza pływanie, jazda na rowerze treningowym i ćwiczenia wykonywane z uniesionymi nogami, np. kreślenie kółek obciągniętymi palcami stóp.

Jeśli zauważysz, że żyły na nogach stały się zdecydowanie bardziej widoczne, skonsultuj się z lekarzem.

Ból kręgosłupa

Niestety, jest to norma na tym etapie ciąży. Brzuch i waga kobiety są już spore i często występuje ból kręgosłupa, ponieważ jest on obciążony. Zmienia się też środek ciężkości ciała, a co za tym idzie - postawa kobiety.

Nie dźwigaj ciężkich rzeczy, unikaj stania, nie siedź długo w jednej pozycji. Gdy czujesz się zmęczona, połóż się i odpocznij. Ulgę przyniesie ci polewanie w czasie kąpieli strumieniem ciepłej wody pleców, a także delikatny masaż.

Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, gimnastykuj się. Dobrze ci też zrobi pływanie (w wodzie mięśnie kręgosłupa rozluźniają się i ból się zmniejsza).

Zgaga w ciąży

Zgaga, czyli nieprzyjemne pieczenie w przełyku, rzeczywiście nasila się w ciąży. To dlatego, że hormony ciążowe powodują rozluźnienie się mięśniowej zastawki, która znajduje się u wejścia do żołądka. W wyniku tego kwasy żołądkowe niekiedy wracają do przełyku, powodując pieczenie.

Staraj się jeść mniej naraz (przepełnienie żołądka sprzyja zgadze). Między posiłkami popijaj niegazowaną wodę mineralną. Zrezygnuj z ostrych i tłustych potraw. Nie spiesz się przy stole, starannie przeżuwaj każdy kęs. Po posiłku posiedź przez chwilę prosto - taka pozycja wspomaga przesuwanie się pokarmu w dół. Dolegliwościom może zapobiec też krótki poobiedni spacer.

Jeśli zgaga dokucza ci w nocy, jedz mniejsze kolacje i wieczorem unikaj owoców. Spróbuj też wypić przed snem szklankę mleka lub lekki napar z mięty. Zneutralizuje to kwasy żołądkowe.

Nawet jeśli zgaga jest silna, nie bierz żadnych leków bez konsultacji z lekarzem. Możesz sobie pomóc domowymi sposobami. Pieczenie w przełyku skutecznie likwiduje np. mieszanina zmielonego kminku i majeranku. Wystarczy zmieszać odrobinę tych ziół (w stosunku 1:1), wziąć szczyptę do ust i gdy zmieszają się ze śliną, połknąć.

Konsultacja: dr n. med. Marta Monist, ginekolog-położnik

Więcej o:
Komentarze (1)
Ciąża - siódmy miesiąc
Zaloguj się
  • innym_razem

    Oceniono 1 raz 1

    coś mniej więcej jak ja ;) plecy mi faktycznie dokuczają, natomiast zgaga wyjątkowo mnie omija ;) na bóle pleców najlepiej robi mi ruch i dużo spacerów, więc staram się regularnie to robić. pogoda niestety zmienna, więc żeby się nie przeziębić biorę witaminę D w preparacie d-vitum forte.są efekty bo czuję się świetnie :)

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX