1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Czwarty miesiąc ciąży

Beata Ciepłowska-Kowalczyk, miesięcznik Dziecko
09.12.2013 , aktualizacja: 09.12.2013 22:18
A A A Drukuj
Regularne ćwiczenia pomagają kobiecie lepiej znosić ciążę i przygotowują do porodu, który przecież wiąże sie z dużym wysiłkiem fizycznym.

Regularne ćwiczenia pomagają kobiecie lepiej znosić ciążę i przygotowują do porodu, który przecież wiąże sie z dużym wysiłkiem fizycznym. (Fot. Getty Images/FPM Getty Images/Westend61)

W czwartym miesiącu ciąży większość przyszłych mam poznaje jasne strony odmiennego stanu: przypływ energii, poczucie kobiecości i apetyt na seks. Oczywiście czasem pojawiają się też problemy. Podpowiadamy, jak im zaradzić.
Sport w ciąży

W drugim trymestrze samopoczucie kobiety zwykle się poprawia. Mały brzuch nie stanowi jeszcze obciążenia. Przyszła mama chce więc być aktywna fizycznie. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo, nie powinno to zagrozić dziecku. Zapytaj lekarza prowadzącego, czy nie ma przeciwwskazań do uprawiania sportu. Unikaj dyscyplin, które grożą upadkiem (jazdy na rolkach, łyżwach, nartach, rowerze i konno) albo wiążą się z niebezpieczeństwem niedotlenienia (nurkowanie i wspinaczka wysokogórska). Możesz się zapisać na specjalnie dobrane ćwiczenia dla kobiet w ciąży (np. aerobik, joga, aqua aerobik), pływać, tańczyć, maszerować.

Wzdęcia

Wzdęcia są wynikiem zwolnionej pracy jelit i ich rozszerzania się. Jedz mniejsze porcje, ale częściej. Unikaj warzyw wzdymających takich jak groch, fasola, kapusta, kalafior, brokuł, cebula i por. Zrezygnuj z potraw ciężkostrawnych (smażonego mięsa, tłustych sosów, zawiesistych zup, dań gotowych). Ogranicz ilość zjadanych słodyczy. Staraj się za to uwzględnić w swojej diecie produkty bogate w błonnik. Pij dużo niegazowanej wody mineralnej. Jedz powoli, dokładnie przeżuwając i spokojnie połykając każdy kęs. Pośpiech przy stole sprzyja połykaniu bąbli powietrza, które później drażnią ściany przewodu pokarmowego.

Pogorszenie morfologii krwi

W drugim trymestrze ciąży w organizmie kobiety wzrasta objętość krwi. Szybciej jednak przybywa osocza niż czerwonych krwinek. Stąd widoczny w badaniu morfologii krwi spadek ich liczby. Niewielki nie świadczy jeszcze o anemii, mówimy wówczas jedynie o fizjologicznej niedokrwistości w ciąży. Lekarze w takim wypadku zalecają jedynie przyjmowanie suplementów dla kobiet w ciąży i pilnowanie odpowiedniej diety. Powinny się w niej znaleźć produkty bogate w żelazo, a więc mięso, ryby i żółtko jaja. Warto jeść także rośliny strączkowe, natkę pietruszki, brokuły, paprykę, szpinak, kiełki, orzechy, nasiona dyni i słonecznika, suszone morele i rodzynki, choć niestety żelazo z produktów roślinnych znacznie słabiej wchłania się do organizmu niż to z produktów pochodzenia zwierzęcego.

Jeśli lekarz na podstawie wyników morfologii krwi stwierdzi u przyszłej mamy anemię, może zalecić jej przyjmowanie preparatów żelaza (warto wiedzieć, że mogą one powodować zaparcia i zabarwiać kał na czarno). Zwróć uwagę na takie objawy jak zawroty głowy, osłabienie, senność, kołatanie serca, mroczki przed oczami - to mogą być objawy niedokrwistości.

Ochota na seks

Libido zazwyczaj wzrasta w drugim trymestrze, gdy mijają przykre dolegliwości i huśtawka emocjonalna, i kobieta znów nabiera sił i energii. Większa ochota na seks ma związek ze zmianami hormonalnymi wywołanymi ciążą. Powodują one zwiększone przekrwienie i wrażliwość pochwy i większą niż dotąd tkliwość piersi, które stają się niezwykle czułe na dotyk. Dzięki tym zmianom kobieta może częściej i szybciej osiągać orgazm i odczuwać pełnię doznań seksualnych. Radości z seksu sprzyja też świadomość, że kobiecie nie grozi... niechciana ciąża.

Nadmierna potliwość w ciąży

Przyczyną są ogólnoustrojowe zmiany gospodarki hormonalnej, jakie zachodzą w organizmie w okresie ciąży. Niekiedy nadmierne pocenie się jest skutkiem zaburzeń w funkcjonowaniu tarczycy. Zwykle towarzyszą mu wtedy takie objawy jak drżenie rąk, bezsenność, drażliwość. Jednak kłopoty z tarczycą rzadko pojawiają się u kobiet, które nie miały ich przed zajściem w ciążę.

(Amniopunkcja

Między 14. a 20. tygodniem można wykonać amniopuncję. Na to badanie może skierować kobietę lekarz, jeśli podejrzewa zwiększone ryzyko wad i chorób u płodu. Pozwala ono wykryć wady chromosomalne takie jak zespół Downa i wiele innych nieprawidłowości.

Amniopunkcja polega na nakłuciu worka owodniowego przez powłoki brzuszne i pobraniu próbki płynu owodniowego zawierającego komórki płodu, który przekazuje się do pracowni genetycznej. Badanie wykonuje się pod kontrolą USG w wyspecjalizowanych ośrodkach. Na wynik czeka się od 10 do 20 dni.

Amniopunkcja niesie za sobą niewielkie ryzyko straty ciąży (od 0,5 do 1 proc.).

Konsultacja: dr n. Med. Marta Monist, ginekolog- położnik

Zobacz także

Kalendarz ciąży

Sprawdź, co dzieje się z Tobą i Twoim dzieckiem w poszczególnych tygodniach ciąży

Kalendarz pierwszego roku Podaj przewidywaną datę porodu:
  • Nie znasz daty porodu? Oblicz datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • joanna.biszewska@agora.pl
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl