1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Drugi miesiąc ciąży

Czego spodziewać się po pierwszej wizycie u lekarza lub położnej? Czy należy przyjmować witaminy? Jak radzić sobie ze zmęczeniem? Rozwiewamy wątpliwości przyszłych mam.


Pierwsza wizyta u lekarza

Lekarz lub położna zakłada kartę ciąży. Pyta o datę ostatniej miesiączki, jak długie są cykle, czy i kiedy robiłaś test ciążowy, czy to twoja pierwsza ciąża, ile masz lat, jakie przebyłaś choroby, jakie przyjmujesz leki i jaką pracę wykonujesz. Jeśli chorujesz na cho-robę przewlekłą, zaproponuje konsultacje specjalistyczne (może być konieczna zmiana sposobu leczenia). Zapyta też, czy po zatrzymaniu miesiączki nie miałaś krwawień lub innych dolegliwości, i zbada cię na fotelu ginekologicznym, aby sprawdzić stan narządu rodnego. Lekarz może także wykonać badanie USG (nie jest ono niezbędne, zwłaszcza między 4. a 6. tygodniem ciąży), które pozwala stwierdzić, czy zarodek rozwija się prawidłowo, czy nosisz w sobie jedno, czy więcej dzieci, ile tygodni ma ciąża, i ustalić przewidywany termin porodu (to ważne, gdy kobieta nie jest pewna terminu ostatniej miesiączki). Dostaniesz też skierowanie na badania krwi i moczu.

Witaminy w ciąży

Nie należy sięgać na własną rękę po preparaty witaminowe, nawet te przeznaczone dla kobiet w ciąży. Przedawkowanie niektórych witamin może zaszkodzić dziecku, uważaj na witaminę A. Jeśli zdrowo się odżywiasz, a badania nie wykazują niedoborów, nie musisz przyjmować żadnych witamin poza kwasem foliowym, który zapobiega rzadkim, ale poważnym wadom układu nerwowego (np. rozszczepowi kręgosłupa). Zalecana dawka to 0,4 mg dziennie. Kwas foliowy najlepiej zacząć zażywać 3 tygodnie przed planowanym poczęciem i kontynuować przez 2 tygodni ciąży.

Senność i zmęczenie

Uczucie zmęczenia i senności to skutek uboczny burzy hormonalnej wywołanej ciążą. Nie trzeba się tym niepokoić. Nie przemęczaj się, dużo odpoczywaj, najlepiej z nogami uniesionymi do góry. Dobrze zrobi ci codzienny spacer. Staraj się spać 8-9 godzin w nocy i zdrzemnąć się w dzień. Nie pij mocnej herbaty ani kawy. Są niezdrowe, a poczucie ożywienia, które dają, jest złudne. Zwykle pod koniec 1. try-mestru ciąży zmęczenie mija. Jeśli jednak towarzyszą mu zawroty głowy, osłabienie lub duszności, powiedz o tym lekarzowi. Przyczyną może być anemia lub niedobory ważnych składników odżywczych.

Nadmierny głód

Duży apetyt na początku ciąży nie wynika ze zwiększonego zapotrzebowania na kalorie (to w 1. trymestrze się nie zmienia). Jego przyczyna tkwi w psychice. Przyszłe mamy często sądzą, że dla dobra dziecka powinny jeść za dwoje. Nawet jeśli dotąd bardzo dbały o sylwetkę, czują się zwolnione z tego obowiązku. I niekiedy popadają w drugą skrajność. Nie należy się odchudzać w ciąży, ale lepiej też za bardzo nie utyć. Nadmiar kilogramów nie służy mamie ani dziecku. Średni przyrost masy ciała w ciąży to ok. 12 kg, ale ile mama może przytyć bez szkody dla zdrowia, zależy od jej wagi sprzed ciąży.

Jeśli wciąż masz ochotę na jedzenie, jedz często, ale mało. Pilnuj, by posiłki były zdrowe i lekkostrawne. Jedz zupy na wywarze z jarzyn, pełnoziarniste pieczywo, kasze i makarony, ryby, chude mięso, półtłuste (i niesłodzone!) produkty mleczne.

Dobrą przekąską są surowe warzywa i owoce oraz pełnoziarniste chrupkie pieczywo. Od czasu do czasu sięgnij po orzechy, pestki (np. dyni, słonecznika) i suszone owoce. Są zdrowe, ale niestety bardzo kaloryczne. Unikaj tłustych zawiesistych sosów i smażonych potraw. Ciepłe dania gotuj na parze lub piecz w folii w piekarniku. Pij dużo wody mineralnej.

Krwawienie

Niekoniecznie, ale nie można go lekceważyć. Wiele kobiet ma na początku ciąży niewielkie krwawienia, a raczej plamienia (zwykle w terminie dotychczasowej miesiączki lub owulacji). Jeśli masz takie objawy, połóż się i odpocznij. Jeżeli plamienie szybko ustąpi, nie musisz od razu jechać do lekarza, ale w czasie wizyty kontrolnej powiedz mu o swych dolegliwościach.

Jeśli krwawienie przypomina skąpą miesiączkę, połóż się i jak najszybciej umów na wizytę z lekarzem prowadzącym ciążę (nie idź pieszo - chodzenie jest niewskazane). Przyczyną krwawienia na ogół jest niedobór hormonów (zwykle progesteronu). Lekarz zaleca wtedy leki zawierające je i leżenie. W 2. trymestrze zazwyczaj można odstawić leki i wrócić do aktywności. Obfite krwawienie może świadczyć o rozpoczynającym się poronieniu. Trzeba natychmiast jechać do szpitala. Tam lekarze zrobią wszystko, by podtrzymać ciążę.

Konsultacja: dr n. med., Marta Monist, ginekolog

Więcej o: