1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Dieta w ciąży: co wolno jeść, a czego lepiej unikać?

Lek. med. Agnieszka KURCZUK-POWOLNY
14.02.2011 , aktualizacja: 14.10.2014 13:39
A A A Drukuj
Właściwe odżywianie podczas ciąży jest ważne, ale nie może być źródłem stresu. Jedzenie powinno być przyjemnością, wtedy organizm lepiej wszystko trawi i przyswaja. Co jeść na poszczególnych etapach ciąży?
W pierwszej połowie ciąży

Gdy zorientujesz się, że jesteś w ciąży, powinnaś przyjrzeć się swojej diecie. Najlepiej notuj wszystko, co jesz. W ten sposób łatwiej jest wychwycić błędy i ulepszyć jadłospis.

Na początku ciąży powinnaś wybierać zdrowe, świeże, naturalne pożywienie i unikać rzeczy, które mogłyby wam obojgu zaszkodzić - z konserwantami lub po prostu nieświeżych. Przyjmowanie dodatkowych witamin i składników mineralnych w formie tabletek (z wyjątkiem kwasu foliowego) jest w pierwszych trzech miesiącach ciąży niewskazane. Nadmiar niektórych witamin (np. witaminy A) może być nawet szkodliwy dla rozwijającego się płodu. Oczywiście powinnaś zupełnie zrezygnować z alkoholu.

@ Czy można w ciąży pić zieloną herbatę? Lekarz odpowiada

W drugiej połowie ciąży

Rosnący płód potrzebuje coraz więcej składników odżywczych. Dotyczy to przede wszystkim białka, będącego podstawowym budulcem tkanek. Zwiększa się również ogólne zapotrzebowanie kaloryczne kobiety ciężarnej. Zgodnie z normami Instytutu Żywności i Żywienia wynosi ono około 3000 kilokalorii, zaledwie o 700 kilokalorii więcej niż przed ciążą. To dlatego, że organizm potrafi teraz lepiej wykorzystywać pożywienie. Możesz więc dać swemu dziecku wszystko, czego potrzebuje, zachowując rozsądną dietę.

@ Czy można w ciąży pić melisę?Lekarz odpowiada Lekarz odpowiada



Powinna ona zawierać:

•  pełnoziarniste pieczywo, makaron i brązowy ryż, które są źródłem węglowodanów. Produkty te dostarczają energii, witamin, składników mineralnych, a także błonnika;

•  świeże owoce i warzywa, które również są bogatym źródłem witamin, minerałów i błonnika

•  mięso, ryby, jaja, orzechy, rośliny strączkowe, mleko i jego przetwory. Dostarczają nie tylko białka, ale także żelaza i wapnia;

•  tłuszcze roślinne (oliwa, olej), najlepiej w postaci dodatku do sałatek.

Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych i słodyczy. Nadmiar produktów zawierających tłuszcze i cukier sprzyja powstawaniu nadwagi.

Szczególną uwagę trzeba też zwrócić na witaminy i składniki mineralne. Należą do nich przede wszystkim: żelazo, wapń i witamina C.

Żelazo

Jest niezbędne do budowy tkanek płodu, a zwłaszcza czerwonych ciałek krwi. Jeśli codzienna dieta matki nie zawiera dostatecznie dużo tego pierwiastka, grozi jej anemia.

Najlepszym źródłem żelaza jest chude czerwone mięso, jednak można je zastąpić innymi produktami, takimi jak jaja, fasola i zielone warzywa - szpinak, brokuły, szczaw. Bardzo bogata w żelazo jest również wątróbka, ale zawiera ona także dużo witaminy A, która w nadmiarze może być szkodliwa dla dziecka.

By zapobiec anemii, często w tym okresie ciąży podaje się doustne preparaty żelaza.

Zobacz także

Kalendarz ciąży

Sprawdź, co dzieje się z Tobą i Twoim dzieckiem w poszczególnych tygodniach ciąży

Kalendarz pierwszego roku Podaj przewidywaną datę porodu:
  • Nie znasz daty porodu? Oblicz datę porodu
Opracowanie: Joanna Szulc
  • 1
  • 4
Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl
  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl
  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com
  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com
  • felietonistka
  • administratorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl