1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Jak się żywić przed ciążą?

Mam 26 lat. Jako nastolatka bardzo źle się odżywiałam z powodu odchudzania. Teraz staram się odżywiać lepiej - jem owoce, nabiał, produkty pełnoziarniste. Martwię się jednak tym, że nie mogę jeść warzyw (źle je toleruję). Proszę o szczegółowy wykaz produktów, jakie powinna spożywać kobieta przed i w czasie ciąży. Chciałabym zajść w ciążę i urodzić zdrowe dziecko, jednak boję się, że przez złe odżywianie mogłabym mu zaszkodzić. Ewelina
Prawidłowe odżywianie przyszłej mamy ma oczywiście ogromne znaczenie dla zdrowia dziecka. Nie warto jednak popadać w przesadę i obsesję na punkcie diety, w obie strony- zarówno w stronę odchudzania, jak i zdrowego żywienia. Jeśli obecnie Pani masa ciała mieści się w granicach normy i stosuje Pani normalną dietę, wszystko powinno się udać. Restrykcyjne diety stosowane w przeszłości raczej nie mają wpływu na przebieg ciąży. Jeśli nie toleruje Pani warzyw, warto dbać o to, by w diecie znalazło się dużo owoców, orzechów, migdałów, ziaren itp. W codziennym menu powinny też znaleźć się ryby, mięso, nabiał. Warto też zrobić podstawowe badania morfologii krwi i poziomu żelaza. W razie stwierdzenia niedoborów można przyjmować preparaty witamin i mikroelementów dla kobiet przygotowujących się do ciąży, dostępne w aptekach bez recepty.

Nie da się przedstawić szczegółowej listy produktów oraz ich ilości, jakie powinna spożywać kobieta przygotowująca się do ciąży i w czasie jej trwania. Każdy ma nieco inne zapotrzebowanie energetyczne i upodobania kulinarne. Nie warto siadać do stołu z listą rzeczy do zjedzenia. Lepiej kierować się zdrowym rozsądkiem i jeść to, na co ma się aktualnie ochotę. Organizm często sam podpowiada, jakie ma wlaśnie potrzeby. Jeśli jednak lepiej się Pani czuje, jedząc według listy, istnieje wiele poradników i książek kulinarnych dotyczących odżywiania w czasie ciąży, którymi można się wspierać.

lek. med. Agnieszki Kurczuk-Powolny