1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Przygotowanie do porodu

Jestem w połowie ciąży, ale chciałabym wcześniej pomyśleć o tym, jak przygotować się do porodu. Na co się zdecydować? Jedni radzą mi ćwiczenia z fizjoterapeutą, inni masaż krocza, picie naparu z liści malin, jedzenie siemienia lnianego... Które z tych metod mają sens?
Myślę, że na pewno warte zachodu jest dobre przygotowanie psychomedyczne, na przykład poprzez uczestnictwo w szkole rodzenia lub indywidualne spotkania z położną. Chodzi między innymi o to, by poznać fizjologiczne mechanizmy, które decydują o przebiegu porodu.

Uważam, że spośród różnych ofert powinna Pani wybrać to, co Pani osobiście wydaje się ciekawe, atrakcyjne i co sprawi Pani przyjemność.

Co do ćwiczeń - niektóre Panie mobilizują się, ćwicząc w grupie, inne z powodzeniem mogą ćwiczyć na dywanie przy płycie DVD. To Pani najlepiej zna siebie i wie, do której grupy Pani należy. Proszę jednak pamiętać, że celem ćwiczeń jest przede wszystkim ogólna wydolność fizyczna i sprawność. Dlatego równie dobre mogą być codzienne długie spacery jak chodzenie na basen.

Masaże krocza (np. olejkiem ze słodkich migdałów lub kapsułką z witaminą A) są jak najbardziej zalecane. Można je wykonywać po nasiadówce z mniszka, ale też po zwykłej kąpieli - chodzi o to, by mięśnie były rozgrzane.