Zaparcia w ciąży - jak sobie pomóc?

Joanna Szulc, miesięcznik Dziecko
25.05.2012 , aktualizacja: 15.04.2014 16:04
A A A Drukuj
Ta dolegliwość należy do najczęstszych utrapień przyszłych mam. I choć zaparcia w ciąży nie wiążą się z większymi zagrożeniami, często budzą niepokój. Na szczęście jest wiele prostych sposobów, by sobie z nimi poradzić.
Problem zaparć w ciąży dotyczy mniej więcej co drugiej przyszłej mamy. Dolegliwości zwykle pojawiają się w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Ma to związek ze zmianami hormonalnymi w organizmie kobiety. Podwyższony poziom progesteronu wpływa na gospodarkę hormonalną na rozmaite sposoby, także powodując spowolnienie pracy jelit. Ale to nie jedyna przyczyna problemów - drugą są zmiany jakie zachodzą w jamie brzusznej. Macica rośnie, zwiększa swoją objętość, napiera na narządy wewnętrzne, w tym jelita. Ich zawartość wolniej się przemieszcza. Jeśli masy kałowe mają dość zwartą konsystencję, opróżnienie jelit może okazać się trudne.

Konieczna konsultacja

Długie przerwy pomiędzy wypróżnieniami są nie tylko niekomfortowe, ale mogą także doprowadzić do powstania hemoroidów - bolesnych żylaków odbytu. Dlatego z zatwardzeniem warto walczyć wszelkimi dostępnymi sposobami.

W czasie ciąży nie można stosować środków przeczyszczających i lewatyw. Tylko niektóre preparaty apteczne zapobiegające zaparciom są dozwolone dla mam oczekujących narodzin dziecka, jednak przed ich użyciem zawsze trzeba się skonsultować z lekarzem. Może on zalecić np. laktulozę, która rozluźnia konsystencję stolca, a doraźnie czopki glicerynowe. Do lekarza trzeba się także zwrócić z prośbą o poradę, jeśli zaparcia w ciąży wiążą się z zażywaniem preparatu żelaza (suplement taki stosuje się, jeśli poziom czerwonych ciałek we krwi spada nadmiernie). Być może uda się zamienić preparat na taki, który nie będzie wywoływał uciążliwych efektów ubocznych.

Proste sposoby

Walkę z zaparciami w ciąży najlepiej rozpocząć od zmian w diecie i stylu życia. Oto, co można zrobić, by uporać się z problemem bez pomocy farmakologicznej:

Chcesz wiedzieć więcej o przebiegu Twojej ciąży? Lekarze odpowiadają

•  Pij więcej wody. Najlepiej by była to niskozmineralizowana woda mineralna bez gazu. Wypijaj każdego dnia przynajmniej 6 szklanek płynów, z czego woda powinna stanowić większość.

•  Możesz pić także soki świeżo wyciskane z owoców, najlepiej zawierające drobiny miąższu (to dodatkowa porcja błonnika, który przeciwdziała zaparciom).

•  Zasmakuj także w sokach warzywnych. Szczególnie skuteczny może się okazać sok z buraków.

•  Zamień herbatę na herbatki owocowe. Czarna herbata działa moczopędnie i zmniejsza bilans płynów w organizmie.

•  Wypijaj na czczo szklankę letniej wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu.

•  Pięć razy dziennie jedz warzywa i owoce. Szczególnie wskazane są jabłka (ale gryzione, nie tarte), śliwki (świeże i suszone), morele, brzoskwinie, czereśnie, kiwi, mandarynki, warzywa strączkowe, kapusta (świeża i kiszona), brokuły, buraki.

•  Unikaj potraw znanych z właściwości zapierających. Są to: biały ryż, gotowana marchew, banany, czarne jagody, tarte, gotowane, prażone jabłka, kakao i czekolada.

•  Jedz produkty zbożowe pełnoziarniste: razowy chleb, makaron z pełnego ziarna, grube kasze (pęczak, kasza gryczana, bulgur), płatki pszenne, jęczmienne, owsiane, otręby.

•  Sięgaj po suszone owoce (rodzynki, morele, śliwki, figi) oraz migdały. Takie bakalie to zdrowa przekąska, która w przewodzie pokarmowym absorbuje wodę i poprawia konsystencję zawartości jelit. Uwaga: kupuj owoce ekologiczne, bez chemicznych konserwantów.

•  Wypróbuj „kompot” z suszu. Garść suszonych śliwek namocz w wodzie. Wypij razem z owocami.

•  Unikaj potraw smażonych, tłustych, ciężkostrawnych.

•  Jedz regularnie (5-6 razy dziennie) niezbyt duże posiłki. Pilnuj, by w każdym posiłku znalazło się coś zbożowego (pieczywo, płatki, makaron, kasza), warzywo lub owoc.

•  Przynajmniej raz dziennie zjadaj jogurt probiotyczny, najlepiej ze szczepami bakterii, które przeciwdziałają zaparciom i wzdęciom. Sięgaj po różne produkty z ukwaszonego mleka (wybieraj jednak te o naturalnym smaku, nie słodzone)

•  Ogranicz słodycze. Jeśli masz wielką ochotę na coś słodkiego, wybierz np. ciastka owsiane zamiast batonika. Pamiętaj, że cukier sprzyja fermentacji w jelitach i przyczynia się do wzdęć, które przy zaparciach są wyjątkowo uciążliwe.

•  Jeśli dobrze się czujesz i nie musisz spędzać ciąży na leżąco, codziennie uprawiaj jakąś formę aktywności. Spaceruj, maszeruj z kijkami do nordic-walking, ćwicz jogę, zapisz się na zajęcia dla przyszłych mam. Jeśli lekarz pozwoli - chodź na pływalnię. Ruch wspomaga pracę jelit.

Zobacz także
  • 3
  • 5

Komentarze (10)

Zaloguj się
  • 0

    mnie pomagała dieta, szczególnie buraki, szpinak, ale też szklanka wody z miodem na czczo, brałam też provag a probiotyki też ponoć regulują.Lekarz polecił mi też syrop Lactullosum, ale trzeba pić przez dłuższy czas-jednorazowo nie pomoże. Normalnie pomaga kawa, ale w ciąży strasznie mnie odrzuciło...

  • 0

    czopki wcale nie są takie złe, od mojego ostatniego posta tutaj zdązyłam przetestować te evaqu. Z aplikacją nie ma żadnego problemu, wystarczy przyjąć odpowiedną pozycję i to wsio. Nie ma co wydziwiać :) Po aplikacji szybko pojawia się chęć pójścia do toalety, jak przeczytałam na ulotce, czopek rozpuszcza się, uwalniają się bąbelki, które z kolei masują mięśnie gładkie, pobudzają je, co sprawia, że generalnie chce się skorzystać z toalety. I tak faktycznie jest, po 15 minutach czopki zaczynają działać. Póki co jestem zadowolona.

  • 0

    Ja to za czopkami nie przepadam, unikam jak tylko mogę. I tak najlepiej się wypróżniam po Jelitonie, który wydaje mi się być najbezpieczniejszy dla kobiet w ciąży.

  • 0

    Nigdy, przenigdy nie miałam problemów z przemianą materii, z wypróżnianiem się, z nadwagą itd. Piszę w czasie przeszłym, bo jak tylko zaszłam w ciążę sytuacja się zmieniła: do kibelka chodzę od wielkiego dzwonu, czyli raz, dwa razy w tygodniu, co oczywiście wpływa na moje samopoczucie, krótko mówiąc jest słabe. Bardzo słabe. Ostatnio na jakimś forum dla przyszłych mam trafiłam na informację o czopkach evaqu. Podobno są bezpieczne dla kobiet w ciąży, mają tylko naturalne składniki i nie przeczyszczają. Zanim ich użyję, skonsultuję to z lekarzem, a może któraś z drogich czytelniczek używała ich? :) Jeśli czegoś nie zrobię, to pęknę. Dodam, że na suszone śliwki już nie mogę patrzeć.

  • 0

    Jeliton znałam wcześniej i stosowałam przy diecie, nie wiedziałam ze można go też stosować podczas ciąży :)

  • 0

    Mi gin zalecił picie Jelitonu -można go stosować w czasie ciąży bo jest to naturalny błonnik z babki jajowatej - bez żadnej chemii. Mi uratował życie :)

  • 0

    Ja też w ciąży cierpiałam z tego powodu. Najczęściej męczyły mnie zaparacia, czasem biegunki. I wiesz co mi lekarz powiedział? Że jest to normalna przypadłość u kobiet w ciąży, bo w brzuchu wszystko się poprzestwaiało, trzewia (w tym jelita), mają mniej miejsca, są uciskane przez rosnącą macicę i jelita mają gorszą perystaltykę. Do togo dochodzi pobudzona gospodarka hormonalna... Takie tam. Powiedział, żeby jeść dużo błonnika. Więc jadłam: kasze gruboziarniste, jogurt z muesli codziennie na sniadanie, pieczywo razowe, owoce i warzywa, śliwki suszone i inne cuda. Niewiele pomoglo :( Potem lekarz się chyba zlitował i kazał kupić w aptece Jeliton, to 100% błonnika, zero chemii, idealne dla kobiet w ciąży, ulżyło mi już po kilku dniach.

  • zosiazdwojka

    0

    dobre porady, znalazlam jeszcze kilka innych na innym serwisie www.sposobyleczenia.com

  • candymandyy

    0

    A czy będąc w ciąży można na zaparcia stosować takie środki jak tutaj: WzdetyBrzuch.pl/? ZAstanawiam się, bo już od jakiegoś czasu mam ten problem i nie wiem jak temu zaradzić.... A nie chcę żeby coś mogło mi zaszkodzić...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

Redakcja eDziecko.pl

*

Agnieszka Wirtwein-Przerwa

  • redaktorka naczelna
  • agnieszka.wirtwein@agora.pl

Karolina Stępniewska

  • redaktorka
  • karolina.stepniewska@agora.pl

Joanna Biszewska-Miętka

  • dziennikarka
  • biszewska@yahoo.com

Marcin Sztetter

  • dziennikarz, felietonista
  • marcin.sztetter@gmail.com

Agata Podrażka

  • community menadżerka
  • agata.podrazka@agora.pl

Agnieszka Gil

  • administatorka forum
  • zona_mi@gazeta.pl