1. I trymestr ciąży

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
  2. II trymestr ciąży

    1. 15
    2. 16
    3. 17
    4. 18
    5. 19
    6. 20
    7. 21
    8. 22
    9. 23
    10. 24
    11. 25
    12. 26
    13. 27
  3. III trymestr ciąży

    1. 28
    2. 29
    3. 30
    4. 31
    5. 32
    6. 33
    7. 34
    8. 35
    9. 36
    10. 37
    11. 38
    12. 39
    13. 40
  4. I rok życia

    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. 4
    5. 5
    6. 6
    7. 7
    8. 8
    9. 9
    10. 10
    11. 11
    12. 12
    13. 13
    14. 14
    15. 15
    16. 16
    17. 17
    18. 18
    19. 19
    20. 20
    21. 21
    22. 22
    23. 23
    24. 24
    25. 25
    26. 26
    27. 27
    28. 28
    29. 29
    30. 30
    31. 31
    32. 32
    33. 33
    34. 34
    35. 35
    36. 36
    37. 37
    38. 38
    39. 39
    40. 40
    41. 41
    42. 42
    43. 43
    44. 44
    45. 45
    46. 46
    47. 47
    48. 48
    49. 49
    50. 50
    51. 51
    52. 52

Podaj: planowaną datę porodu lub datę urodzin dziecka

Zaparcia w ciąży - jak sobie pomóc?

13.04.2016 12:38
Ta dolegliwość należy do najczęstszych utrapień przyszłych mam. I choć zaparcia w ciąży nie wiążą się z większymi zagrożeniami, często budzą niepokój. Na szczęście jest wiele prostych sposobów, by sobie z nimi poradzić.
Problem zaparć w ciąży dotyczy mniej więcej co drugiej przyszłej mamy. Dolegliwości zwykle pojawiają się w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Ma to związek ze zmianami hormonalnymi w organizmie kobiety. Podwyższony poziom progesteronu wpływa na gospodarkę hormonalną na rozmaite sposoby, także powodując spowolnienie pracy jelit. Ale to nie jedyna przyczyna problemów - drugą są zmiany jakie zachodzą w jamie brzusznej. Macica rośnie, zwiększa swoją objętość, napiera na narządy wewnętrzne, w tym jelita. Ich zawartość wolniej się przemieszcza. Jeśli masy kałowe mają dość zwartą konsystencję, opróżnienie jelit może okazać się trudne.

Zaparcia w ciąży: konieczna konsultacja

Długie przerwy pomiędzy wypróżnieniami są nie tylko niekomfortowe, ale mogą także doprowadzić do powstania hemoroidów - bolesnych żylaków odbytu. Dlatego z zatwardzeniem warto walczyć wszelkimi dostępnymi sposobami.

W czasie ciąży nie można stosować środków przeczyszczających i lewatyw. Tylko niektóre preparaty apteczne zapobiegające zaparciom są dozwolone dla mam oczekujących narodzin dziecka, jednak przed ich użyciem zawsze trzeba się skonsultować z lekarzem. Może on zalecić np. laktulozę, która rozluźnia konsystencję stolca, a doraźnie czopki glicerynowe. Do lekarza trzeba się także zwrócić z prośbą o poradę, jeśli zaparcia w ciąży wiążą się z zażywaniem preparatu żelaza (suplement taki stosuje się, jeśli poziom czerwonych ciałek we krwi spada nadmiernie). Być może uda się zamienić preparat na taki, który nie będzie wywoływał uciążliwych efektów ubocznych.

Co na zaparcia w ciąży? Proste sposoby

Walkę z zaparciami w ciąży najlepiej rozpocząć od zmian w diecie i stylu życia. Oto, co można zrobić, by uporać się z problemem bez pomocy farmakologicznej:

Jak uniknąć zaparć w ciąży?
Czy zaparcia w ciąży są rzeczą normalną?
Czy na zaparcia w ciąży można stosować leki, czy tylko środki naturalne?
2 miesiąc ciąży: mam straszne zaparcia, doszły hemoroidy. Co robić?

@ Zaparcia w ciąży - co można brać? Lekarz odpowiada

@ Problem z załatwianiem się w ciąży - co zrobić? Lekarz radzi





•  Pij więcej wody. Najlepiej by była to niskozmineralizowana woda mineralna bez gazu. Wypijaj każdego dnia przynajmniej 6 szklanek płynów, z czego woda powinna stanowić większość.

•  Możesz pić także soki świeżo wyciskane z owoców, najlepiej zawierające drobiny miąższu (to dodatkowa porcja błonnika, który przeciwdziała zaparciom).

•  Zasmakuj także w sokach warzywnych. Szczególnie skuteczny może się okazać sok z buraków.

•  Zamień herbatę na herbatki owocowe. Czarna herbata działa moczopędnie i zmniejsza bilans płynów w organizmie.

•  Wypijaj na czczo szklankę letniej wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu.

•  Pięć razy dziennie jedz warzywa i owoce. Szczególnie wskazane są jabłka (ale gryzione, nie tarte), śliwki (świeże i suszone), morele, brzoskwinie, czereśnie, kiwi, mandarynki, warzywa strączkowe, kapusta (świeża i kiszona), brokuły, buraki.

•  Unikaj potraw znanych z właściwości zapierających. Są to: biały ryż, gotowana marchew, banany, czarne jagody, tarte, gotowane, prażone jabłka, kakao i czekolada.

•  Jedz produkty zbożowe pełnoziarniste: razowy chleb, makaron z pełnego ziarna, grube kasze (pęczak, kasza gryczana, bulgur), płatki pszenne, jęczmienne, owsiane, otręby.

•  Sięgaj po suszone owoce (rodzynki, morele, śliwki, figi) oraz migdały. Takie bakalie to zdrowa przekąska, która w przewodzie pokarmowym absorbuje wodę i poprawia konsystencję zawartości jelit. Uwaga: kupuj owoce ekologiczne, bez chemicznych konserwantów.

•  Wypróbuj "kompot" z suszu. Garść suszonych śliwek namocz w wodzie. Wypij razem z owocami.

•  Unikaj potraw smażonych, tłustych, ciężkostrawnych.

•  Jedz regularnie (5-6 razy dziennie) niezbyt duże posiłki. Pilnuj, by w każdym posiłku znalazło się coś zbożowego (pieczywo, płatki, makaron, kasza), warzywo lub owoc.

•  Przynajmniej raz dziennie zjadaj jogurt probiotyczny, najlepiej ze szczepami bakterii, które przeciwdziałają zaparciom i wzdęciom. Sięgaj po różne produkty z ukwaszonego mleka (wybieraj jednak te o naturalnym smaku, nie słodzone)

•  Ogranicz słodycze. Jeśli masz wielką ochotę na coś słodkiego, wybierz np. ciastka owsiane zamiast batonika. Pamiętaj, że cukier sprzyja fermentacji w jelitach i przyczynia się do wzdęć, które przy zaparciach są wyjątkowo uciążliwe.

•  Jeśli dobrze się czujesz i nie musisz spędzać ciąży na leżąco, codziennie uprawiaj jakąś formę aktywności. Spaceruj, maszeruj z kijkami do nordic-walking, ćwicz jogę, zapisz się na zajęcia dla przyszłych mam. Jeśli lekarz pozwoli - chodź na pływalnię. Ruch wspomaga pracę jelit.

ZOBACZ TEŻ WIDEO

Zobacz także
Komentarze (35)
Zaloguj się
  • useme1

    Oceniono 1 raz 1

    ja polecam dietę bogatoresztkową i deserki z suszonych śliwek. Mnie pomagało

  • merlinna333

    Oceniono 3 razy 1

    mi również bardzo pomogły czopki eva/qu, żadne naturalne metody nie przynosiły efektów :/

  • kokonut125

    Oceniono 3 razy 1

    Nigdy, przenigdy nie miałam problemów z przemianą materii, z wypróżnianiem się, z nadwagą itd. Piszę w czasie przeszłym, bo jak tylko zaszłam w ciążę sytuacja się zmieniła: do kibelka chodzę od wielkiego dzwonu, czyli raz, dwa razy w tygodniu, co oczywiście wpływa na moje samopoczucie, krótko mówiąc jest słabe. Bardzo słabe. Ostatnio na jakimś forum dla przyszłych mam trafiłam na informację o czopkach evaqu. Podobno są bezpieczne dla kobiet w ciąży, mają tylko naturalne składniki i nie przeczyszczają. Zanim ich użyję, skonsultuję to z lekarzem, a może któraś z drogich czytelniczek używała ich? :) Jeśli czegoś nie zrobię, to pęknę. Dodam, że na suszone śliwki już nie mogę patrzeć.

  • Natalia Zet

    Oceniono 2 razy 0

    mnie ginekolog poradził czopki eva qu po innych nieudanych próbach walki z zaparciami, a co za tym szło..hemoroidami..powiem tak - wreszcie mi ulżyło..

  • Karolina Chełmińska

    Oceniono 2 razy 0

    niestety w ciąży natura jakoś zawodzi, o ile wcześniej się te metody sprawdzały tak w ciąży okazały się nieskuteczne, bez dicopegu trudno byłoby sobie z zaparciami radzić

  • Sylwia Gostkowska

    0

    Mi przed ciążą żadne jabłka, śliwki i inne domowe cuda nie pomagaly, a w ciąży było już tylko gorzej, aż mi głupio było u ginekologa na badaniach, ale w koncu sam zalecil mi czopki evaqu i w koncu podzialalo, a ja mimo brzuszka czulam się jakbym z 10kg schudla.

  • Darek Benor

    0

    Gdy żona była w ciąży to pamiętam, że wysyłała mnie do apteki po dicopeg. Próbowała naturalnych metod ale na nią nie działały. W sumie wiadomo, że w ciąży przychodzą smaki na różne wymyślne rzeczy i wydaje mi się że z tego powodu tak często miała zaparcia.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX