Zaparcia w ciąży - jak sobie pomóc?

Joanna Szulc, miesięcznik Dziecko
25.05.2012 , aktualizacja: 30.06.2015 12:38
A A A Drukuj
Ta dolegliwość należy do najczęstszych utrapień przyszłych mam. I choć zaparcia w ciąży nie wiążą się z większymi zagrożeniami, często budzą niepokój. Na szczęście jest wiele prostych sposobów, by sobie z nimi poradzić.
Problem zaparć w ciąży dotyczy mniej więcej co drugiej przyszłej mamy. Dolegliwości zwykle pojawiają się w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Ma to związek ze zmianami hormonalnymi w organizmie kobiety. Podwyższony poziom progesteronu wpływa na gospodarkę hormonalną na rozmaite sposoby, także powodując spowolnienie pracy jelit. Ale to nie jedyna przyczyna problemów - drugą są zmiany jakie zachodzą w jamie brzusznej. Macica rośnie, zwiększa swoją objętość, napiera na narządy wewnętrzne, w tym jelita. Ich zawartość wolniej się przemieszcza. Jeśli masy kałowe mają dość zwartą konsystencję, opróżnienie jelit może okazać się trudne.

Zaparcia w ciąży: konieczna konsultacja

Długie przerwy pomiędzy wypróżnieniami są nie tylko niekomfortowe, ale mogą także doprowadzić do powstania hemoroidów - bolesnych żylaków odbytu. Dlatego z zatwardzeniem warto walczyć wszelkimi dostępnymi sposobami.

W czasie ciąży nie można stosować środków przeczyszczających i lewatyw. Tylko niektóre preparaty apteczne zapobiegające zaparciom są dozwolone dla mam oczekujących narodzin dziecka, jednak przed ich użyciem zawsze trzeba się skonsultować z lekarzem. Może on zalecić np. laktulozę, która rozluźnia konsystencję stolca, a doraźnie czopki glicerynowe. Do lekarza trzeba się także zwrócić z prośbą o poradę, jeśli zaparcia w ciąży wiążą się z zażywaniem preparatu żelaza (suplement taki stosuje się, jeśli poziom czerwonych ciałek we krwi spada nadmiernie). Być może uda się zamienić preparat na taki, który nie będzie wywoływał uciążliwych efektów ubocznych.

Co na zaparcia w ciąży? Proste sposoby

Walkę z zaparciami w ciąży najlepiej rozpocząć od zmian w diecie i stylu życia. Oto, co można zrobić, by uporać się z problemem bez pomocy farmakologicznej:

@ Zaparcia w ciąży - co można brać? Lekarz odpowiada

@ Problem z załatwianiem się w ciąży - co zrobić? Lekarz radzi



•  Pij więcej wody. Najlepiej by była to niskozmineralizowana woda mineralna bez gazu. Wypijaj każdego dnia przynajmniej 6 szklanek płynów, z czego woda powinna stanowić większość.

•  Możesz pić także soki świeżo wyciskane z owoców, najlepiej zawierające drobiny miąższu (to dodatkowa porcja błonnika, który przeciwdziała zaparciom).

•  Zasmakuj także w sokach warzywnych. Szczególnie skuteczny może się okazać sok z buraków.

•  Zamień herbatę na herbatki owocowe. Czarna herbata działa moczopędnie i zmniejsza bilans płynów w organizmie.

•  Wypijaj na czczo szklankę letniej wody z sokiem z cytryny i łyżeczką miodu.

•  Pięć razy dziennie jedz warzywa i owoce. Szczególnie wskazane są jabłka (ale gryzione, nie tarte), śliwki (świeże i suszone), morele, brzoskwinie, czereśnie, kiwi, mandarynki, warzywa strączkowe, kapusta (świeża i kiszona), brokuły, buraki.

•  Unikaj potraw znanych z właściwości zapierających. Są to: biały ryż, gotowana marchew, banany, czarne jagody, tarte, gotowane, prażone jabłka, kakao i czekolada.

•  Jedz produkty zbożowe pełnoziarniste: razowy chleb, makaron z pełnego ziarna, grube kasze (pęczak, kasza gryczana, bulgur), płatki pszenne, jęczmienne, owsiane, otręby.

•  Sięgaj po suszone owoce (rodzynki, morele, śliwki, figi) oraz migdały. Takie bakalie to zdrowa przekąska, która w przewodzie pokarmowym absorbuje wodę i poprawia konsystencję zawartości jelit. Uwaga: kupuj owoce ekologiczne, bez chemicznych konserwantów.

•  Wypróbuj „kompot” z suszu. Garść suszonych śliwek namocz w wodzie. Wypij razem z owocami.

•  Unikaj potraw smażonych, tłustych, ciężkostrawnych.

•  Jedz regularnie (5-6 razy dziennie) niezbyt duże posiłki. Pilnuj, by w każdym posiłku znalazło się coś zbożowego (pieczywo, płatki, makaron, kasza), warzywo lub owoc.

•  Przynajmniej raz dziennie zjadaj jogurt probiotyczny, najlepiej ze szczepami bakterii, które przeciwdziałają zaparciom i wzdęciom. Sięgaj po różne produkty z ukwaszonego mleka (wybieraj jednak te o naturalnym smaku, nie słodzone)

•  Ogranicz słodycze. Jeśli masz wielką ochotę na coś słodkiego, wybierz np. ciastka owsiane zamiast batonika. Pamiętaj, że cukier sprzyja fermentacji w jelitach i przyczynia się do wzdęć, które przy zaparciach są wyjątkowo uciążliwe.

•  Jeśli dobrze się czujesz i nie musisz spędzać ciąży na leżąco, codziennie uprawiaj jakąś formę aktywności. Spaceruj, maszeruj z kijkami do nordic-walking, ćwicz jogę, zapisz się na zajęcia dla przyszłych mam. Jeśli lekarz pozwoli - chodź na pływalnię. Ruch wspomaga pracę jelit.

Zobacz także
  • 5
  • 6
Komentarze (19)
Zaloguj się
  • asia2a

    0

    Najwięcj błonnika, bo aż 68 g w 100 g ma Błonnik witalny, czyli mieszanka babki jajowatej i babki plesznik. A włanie dzięki błonnikowi pozbyłam się raz na zawszze zaparć. Bo to błonnik reguluje pracę układu trawiennego, pobudza ruchy robaczkowe, zapobiega zaparciom i oczyszcza organizm z toksyn - jak dla mnie rewelka.

  • gosiasw

    0

    Skuteczny jest Proszek Zasadowy a co najważniejsze jest całkowicie bezpieczny. Zabiera błonnik i wiele minerałów wspomagających pracę jelit. Ja w ciąży go piłam codziennie i polecam wszystkim kobietom którym zależy na prawidłowym funkcjonowaniu ich organizmu.

  • Daniel Borkowski

    0

    Naturalną metodę znam 100% - sok z młodego zielonego jęczmienia. Ma enzymy trawienne więc działa - sprawdzone. Zapraszam po więcej informacji na www.zielonamila.eulotka.pl ma więcej zalet :-)

  • merlinna333

    0

    mi również bardzo pomogły czopki eva/qu, żadne naturalne metody nie przynosiły efektów :/

  • malczik63

    0

    jakiś czas temu przeczytałam ten wątek i pod jego wpływem sięgnęłam po czopki eva/qu. Zaskoczyło mnie to, że faktycznie tak szybko działają - do 15 min i jest już po sprawie.

  • malinowwa

    0

    mnie pomagała dieta, szczególnie buraki, szpinak, ale też szklanka wody z miodem na czczo, brałam też provag a probiotyki też ponoć regulują.Lekarz polecił mi też syrop Lactullosum, ale trzeba pić przez dłuższy czas-jednorazowo nie pomoże. Normalnie pomaga kawa, ale w ciąży strasznie mnie odrzuciło...

  • joannaneu

    Oceniono 1 raz -1

    Szukałam czegoś naturalnego i nieuzależniającego i znalazłam Novipaye, mus z papai, bardzo enzymatyczny i zadziałał re-we-la-cyjnie. Może miałabym obawy na początku ciąży ale w ostatnim trymestrze jest to absolutnie super sprawa...podczas karmienia też działa świetnie bo i mojej córeczce poprzez moje mleko pomaga na różne małe zaparcia. Żadnej chemii i o to mi chodziło.

  • kokonut125

    Oceniono 1 raz -1

    czopki wcale nie są takie złe, od mojego ostatniego posta tutaj zdązyłam przetestować te evaqu. Z aplikacją nie ma żadnego problemu, wystarczy przyjąć odpowiedną pozycję i to wsio. Nie ma co wydziwiać :) Po aplikacji szybko pojawia się chęć pójścia do toalety, jak przeczytałam na ulotce, czopek rozpuszcza się, uwalniają się bąbelki, które z kolei masują mięśnie gładkie, pobudzają je, co sprawia, że generalnie chce się skorzystać z toalety. I tak faktycznie jest, po 15 minutach czopki zaczynają działać. Póki co jestem zadowolona.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX