7 tydzień ciąży

Planowana data porodu:

20.10.2017Zmień

7 tydzień ciąży: co dzieje się z dzieckiem

W siódmym tygodniu ciąży zarodek podwaja swoją długość.

Wraz ze wzrostem głowy powstaje narząd gardłowy, z którego wykształci się podniebienie, język, części szczęk i żuchwy, mięśnie twarzy. Teraz można już zobaczyć zarys twarzy, widoczne są na nim zaczątki nosa, oczu i ust.

Pod koniec 7 tygodnia ciąży po bokach guzowatej głowy pojawiają się dwie plamki - to zawiązki oczu. W 8 tygodniu ciąży, gdy będzie już w nich barwnik siatkówki, staną się wyraźniejsze. Wydłużają się rączki i nóżki, a na ich końcach zarysowuje się kształt dłoni i stóp. Pojawiają się ruchy tułowia i kończyn. Są one przypadkowe, ale płynne.

Podczas badania USG lekarz jest już w stanie potwierdzić prawidłową ciążę oraz podstawowe cechy budowy płodu.

W drugim miesiącu ciąży zarodek rośnie około 1 mm dziennie. Serce jest już prawie ukształtowane, pompuje krew i bije około 144 razy w ciągu minuty.

7 tydzień ciąży: co dzieje się z Tobą

W siódmym tygodniu ciąży powinnaś mieć już za sobą niezbędne badania krwi, które zlecił Ci lekarz na pierwszej wizycie. Zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne wzrasta teraz aż o 185 proc. Jeśli Twoja dieta jest uboga lub monotonna, a jej urozmaicenie nie jest możliwe (bo np. jesteś alergiczką), sięgnij po preparaty witaminowe dla kobiet w ciąży. W ten sposób dostarczysz odpowiednią dawkę witamin i składników mineralnych sobie i dziecku.

Serce podejmuje teraz zwiększony wysiłek, przepompowuje dużą ilość krwi niezbędnej dziecku do prawidłowego rozwoju. Stąd bije znacznie szybciej, przy stałym ciśnieniu tętniczym. Wzrasta częstotliwość oddechu, dlatego możesz zacząć odczuwać lekką zadyszkę. To nic niepokojącego, to dobry znak oznaczający, że Twój organizm dostarcza dziecku odpowiednią ilość tlenu.

Możesz czuć lekkie napięcie w dole brzucha. To oznaka, że macica rośnie. Teraz jest wielkości małej pomarańczy, a elastyczne więzadła utrzymujące macicę zaczęły się rozciągać.

W siódmym tygodniu ciąży może pojawić się nadmierne wydzielanie śliny. Syndrom ten jest skorelowane z natężeniem porannych nudności. Dolegliwość ta powinna ustąpić wraz z końcem pierwszego trymestru, około 14 tygodnia ciąży.

Pamiętaj!

Co jeść w ciąży, a czego lepiej unikać?

Oprócz potraw szczególnie zalecanych są i takie, których kobieta ciężarna powinna unikać, bo mogłyby zaszkodzić jej samej lub dziecku. Przypominamy czego najlepiej wystrzegać się podczas ciąży:

- surowego lub niedogotowanego mięsa (tatar, krwisty befsztyk) - może być źródłem zakażenia toksoplazmą,
- serów pleśniowych i miękkich typu feta czy camembert - produktów z niepasteryzowanego mleka- spotyka się w nich bakterie z rodzaju listeria,
- surowych owoców morza i ryb (sushi, ostrygi) - bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami,
- kawy, mocnej herbaty,
- coli - zawierają kofeinę, która nadmiernie pobudza organizm matki i dziecka i może prowadzić do zaburzeń rytmu serca,
- surowych jaj, niepasteryzowanego mleka - bywają zakażone salmonellą.

Dieta bogata w błonnik zapobiega zaparciom, które często dokuczają podczas ciąży. Występuje on w owocach, warzywach i pełnoziarnistym pieczywie. Przyszłe mamy wegetarianki wcale nie muszą odstępować od swoich przyzwyczajeń. Dieta bezmięsna może zawierać niezbędne składniki pokarmowe, pod warunkiem, że jest dobrze przemyślana. Niekiedy trzeba ją jednak wzbogacać preparatami żelaza.

Podczas ciąży:

- jedz częściej i mniejsze porcje,
- zadbaj o dużą ilość węglowodanów w diecie,
- starannie myj wszystkie warzywa i owoce.

Zdrowa i urozmaicona dieta nie musi oznaczać kulinarnych ekstrawagancji. Wystarczy czerpać z dobrodziejstw tego, co łatwo dostępne, niedrogie i proste w przyrządzaniu. Po co sięgać?

- czarna fasola - smaczna, pełna protein, błonnika, potasu, żelaza, kwasu foliowego i tiaminy,
- ciecierzyca - nasiona rośliny strączkowej. Można ją kupić również ugotowaną (w puszce). Zawiera dużo białka, a także żelazo, cynk i kwas foliowy,
- kuskus - drobna kasza, zawierająca dużo błonnika, białka i żelaza.
Pełnoziarniste pieczywo - znakomite źródło błonnika i witamin z grupy B,
- płatki owsiane - doskonałe na dolegliwości żołądkowe. Zawierają także dużo kwasu foliowego, żelaza i witaminy B6,
- szparagi - te wiosenne warzywa są niezwykle bogate w witaminę C,
- kapusta - jest niskokaloryczna, a kryje w sobie dużo witaminy C i kwasu foliowego,
- czerwona papryka - ma więcej witaminy C niż owoce cytrusowe, a także dużo beta-karotenu,
- ziemniaki - dobre źródło węglowodanów i witaminy C. Najbardziej wartościowe są gotowane lub pieczone w mundurkach,
- szpinak - dwie filiżanki pokrywają połowę dziennego zapotrzebowania na kwas foliowy; poza tym dużo w nim witaminy C, witaminy E, wapnia i żelaza,
- mleko - najlepsze źródło wapnia. Zawiera też witaminę D, która ułatwia jego wchłanianie,
- tofu (serek sojowy) - doskonałe źródło białka. Zawiera też sporo wapnia, cynku i miedzi,
- chuda wołowina - bogata w żelazo, cynk i witaminę B12,
- ryby - zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe mają duże znaczenie dla rozwoju oczu i mózgu dziecka. Ze względu na to, że w rybim mięsie mogą odkładać się związki chemiczne z zanieczyszczonych jezior i rzek, lepiej wybierać ryby hodowlane lub morskie,
- jaja - zawierają dużo białka, żelaza i witaminy B12,
- sok pomarańczowy - dobre źródło kwasu foliowego i witaminy C. Warto popijać nim potrawy bogate w żelazo, by zwiększyć jego wchłanianie,
- truskawki - zawierają mnóstwo błonnika i witaminy C,
- lody - folgując chętce na coś słodkiego w sprawdzonej lodziarni, dostarczamy organizmowi cennego białka i wapnia,
- woda - chyba najważniejszy składnik odżywczy. Wypijaj przynajmniej osiem szklanek dziennie.

Czy wiesz, że...

W czasie ciąży, pod wpływem zmian hormonalnych, może dojść do podwyższenia pH pochwy i spadku liczby pałeczek kwasu mlekowego.
Taki stan może sprzyjać infekcjom okolic intymnych, które negatywnie wpływają na przebieg ciąży. Szczególnie zadbaj o higienę okolic intymnych podczas ciąży. Wybieraj kosmetyki przeznaczone do wrażliwych okolic intymnych. Noś przewiewną bieliznę, tylko z naturalnych tkanin. W przypadku niepokojących objawów (swędzenie, nieprawidłowa wydzielina, dziwny zapach) skontaktuj się z lekarzem.

Dowiedz się więcej o 7 tygodniu ciąży:

  1. Lekarz zlecił Ci zapewne sporo badań. Jeśli męczą Cię poranne mdłości poproś męża, by zawiózł Cię na pobranie krwi - musisz być na czczo, może Ci się zrobić słabo. Weź ze sobą butelkę wody i kanapkę, by posilić się po pobraniu.

  2. Czy wiesz, że na początku ciąży zapotrzebowanie organizmu na witaminy i składniki mineralne wzrasta aż o 185 proc.? Pięć razy dziennie jedz warzywa i owoce, sięgaj po ryby, produkty pełnoziarniste.

  3. Zauważyłaś, że ciągle biegasz do łazienki? Częste oddawanie moczu to jeden z objawów wczesnej ciąży. Nie próbuj jednak ograniczać ilości wypijanych płynów, 1,5-2 litry wody dziennie to minimum.

  4. Jeszcze za wcześnie na specjalne stroje ciążowe, ale być może robi Ci się ciasno w zwykłych spodniach i spódnicach. Na razie noś ubrania z gumką w pasie, miękkie dzianiny, sportowe stroje. Zbyt ciasne spodnie sprzyjają infekcjom intymnym.

    • Jeansy: jak je nosić w ciąży?

      Jeansy: jak je nosić w ciąży?

      Trudno się bez nich obyć, są dobre na każdą okazję. Spodnie jeansowe w uniwersalnym fasonie będą podstawą ciążowej garderoby.

  5. Jeśli dotąd uprawiałaś jakąś formę sportu nie rezygnuj z niej z powodu ciąży. Ruch jest potrzebny Tobie i dziecku. Świetnie zrobią Ci: joga, pilates, pływanie, spacery. Przeciwwskazane są sporty siłowe, jazda konna, sporty wyczynowe, skoki, sporty walki.

Drugi miesiąc

Drugi miesiąc

Drugi pasek na teście ciążowym nie pozostawia wątpliwości. Czas wybrać się na pierwszą wizytę do ginekologa.

W siódmym tygodniu ciąży dziecko jest wielkości...

W siódmym tygodniu ciąży dziecko jest wielkości...

Jak duże jest dziecko w kolejnych tygodniach ciąży? Podajemy wielkość i porównanie do owoców i warzyw.

zobacz kolejny tydzień ciąży

Aplikacja Moja Ciąża

Moje Dziecko
  • Sprawdź, co się dzieje w ciąży z Tobą i Twoim dzieckiem tydzień po tygodniu, zapisuj swoją wagę i terminy wizyt
  • Pobierz aplikację za darmo