Zwracajcie uwagę nie tylko na wzory i kolory. O czym pamiętać, kompletując szkolną wyprawkę?

Im bliżej końca wakacji, tym częściej myślimy o szkole. Sprawdzamy, o której odbędzie się apel z okazji rozpoczęcia roku, a przede wszystkim - kompletujemy wyprawkę. Kupujemy przybory, uzupełniamy garderobę. Produktów jest mnóstwo. Czym się zatem kierować, aby wybrać te najlepsze?

Przede wszystkim: kompromis

Wybory dzieci i rodziców nie zawsze się pokrywają. Zapewne podobają wam się inne motywy, zwracacie uwagę na inne rzeczy. Ty na to, czy dana rzecz jest praktyczna, na jej funkcje i wykonanie, dziecko - na wygląd. Zanim wybierzecie się na zakupy, ustalcie nie tylko, co musicie kupić, lecz także, jakie powinno to być. Łatwiej "poszaleć" z wzorem na zeszytach czy piórniku, które - w razie zmiany upodobań - można wymienić w trakcie roku szkolnego. Wybór plecaka powinien być bardziej przemyślany, jego nie kupujemy co miesiąc.

Dorośli nie powinni robić zakupów bez dzieci. Dla nich też jest to frajda, ale przede wszystkim - ich zdanie także musi być brane pod uwagę. W końcu to one będą korzystały z tych rzeczy na co dzień. Młodszym dzieciom wspólne zakupy ułatwią także zapamiętanie, które przedmioty należą do nich, lepiej utrwalą to, co same wybrały.

Cel: jak najmniejsze obciążenie

Kompletując wyprawkę, pamiętajmy, że nie wszystkie rzeczy dziecko będzie zostawiało w szkole. Dlatego ważne jest, aby były one jak najlżejsze. Jeśli kredki czy flamastry może trzymać w szafce, nie kupujmy wielkiego piórnika, w którym wszystko się zmieści - niech akcesoria do rysowania będą oddzielnie, a piórnik wystarczy jednopoziomowy, w którym znajdą się podstawowe przybory.

Chociaż zeszyty w twardej oprawie mniej się niszczą, są cięższe. Lepiej wybrać te w miękkiej oprawie i dobrać do nich dopasowane okładki. Chociaż tornistry mogą wydawać się idealne - wymuszają prawidłową postawę, lepiej chronią noszone w nich rzeczy, to są też cięższe, nie możemy o tym zapominać.

PlecakiPlecaki Fot. Materiały prasowe

Najważniejszy jest plecak

Zakup plecaka to coś, czego nie można odkładać na ostatnią chwilę. Dobrze jest zrobić rekonesans, obejrzeć dostępne na rynku modele. Ale przede wszystkim musimy zastanowić się, jaki powinien być plecak i dopiero później zacząć go szukać.

Co jest ważne? Musimy zwracać uwagę na wagę plecaka, im mniej waży "sam w sobie", tym lepiej. W sklepach znajdziecie takie, które ważą 300 gramów. Sprawdźmy, jaka jest jego pojemność, nie kupujmy plecaka na zapas - dla ucznia pierwszej klasy nie wybierajcie takiego samego plecaka, jak dla czwartoklasisty. Zobaczmy, jak przylega do pleców, czy "uszy" dobrze układają się na ramionach dziecka, czy nie są zbyt szerokie, ani zbyt wąskie. Plecak musi być dobrze dopasowany do postury dziecka, nie może być zbyt duży, nie sięgać za pupę, nie może też odstawać od pleców. Zwróćmy uwagę na jego wyprofilowanie, czy umożliwia odpowiednią wentylację, aby dziecko nie pociło się, nosząc plecak. Usztywnione,ergonomiczne „plecki” wpływają na prawidłową postawę, co ma wielkie znaczenie w profilaktyce wad kręgosłupa.

Nie zapominajmy o bezpieczeństwie. Dzieci w czasie jesienno-zimowych miesięcy chodzą do szkoły i wracają, gdy jest ciemno. Muszą być dobrze widoczne. Większość plecaków wyposażonych jest w elementy odblaskowe, ale weźmy pod uwagę, że mogą się wytrzeć, zabrudzić. Wybierzmy dodatkowe zabezpieczenia, obejrzyjmy plecaki, w których zastosowano przydatne rozwiązania, jak np. LEDowe panele, dzięki którym plecak dosłownie świeci, a dziecko jest widoczne z dużej odległości – oświetlenie LED jest widoczne z ponad kilometra.

Znaczenie mają też funkcje plecaka. Zobaczcie, ile ma kieszeni, wstępnie rozplanujcie, co gdzie można nosić. Dziecko musi ocenić, czy podoba mu się wizualnie. LEDowe elementy zapewniają bezpieczeństwo, ale są też po prostu fajne, dzięki nim plecak się wyróżnia.

Gdy będziemy wiedzieć, na czym nam zależy, zacznijmy poszukiwania plecaka idealnego. Dobrze jest nie kupować go "w ciemno", ale wybrać się do sklepu, aby dziecko mogło go przymierzyć. Wymiary nie zawsze jesteśmy sobie w stanie wyobrazić, może okazać się, że plecak będzie za duży, będzie źle się układał.

Musimy pamiętać, że na plecaku nie powinniśmy oszczędzać. To nie tylko "coś" do noszenia książek, ale i przedmiot, który realnie wpływa na zdrowie i bezpieczeństwo. Nie idźmy na ustępstwa, wybierzmy model, który spełnia założone przez nas kryteria i podoba się dziecku.

Idealne dopasowanie

W sklepach jest olbrzymi wybór i warto z niego skorzystać, wybierając sprzęty, które spełnią wasze oczekiwania w stu procentach. Jeśli dziecko jest leworęczne, sięgnijmy po akcesoria, które są dopasowane do jego ręki. Bez problemu znajdziemy nożyczki, długopisy, ołówki, ale i zestawy geometryczne czy kredki przeznaczone dla osób leworęcznych. Są inaczej wyprofilowane, łatwiej odpowiednio je uchwycić, co jest szczególnie ważne przy kompletowaniu wyprawki dla pierwszoklasisty, który będzie uczył się pisać.

Na półkach znajdziemy także ołówki i kredki o różnych grubościach i kształtach, pomogą one nauczyć się prawidłowego chwytu, dopasować siłę nacisku. Dla dziecka korzystanie z rzeczy dobrze dobranych do jego potrzeb jest po prostu wygodniejsze i przyjemniejsze.

Co jeszcze?

Chociaż kompletując szkolną wyprawkę powinniśmy stawiać na praktyczne rzeczy i nie sięgać po grające długopisy czy ołówki ozdobione puszkiem, to pozwólmy dziecku na odrobinę szaleństwa. Niech nie wszystkie rzeczy będą "dorosłe", pozwólmy mu wybrać takie, z których będzie chciało korzystać. Niech to będzie pachnąca gumka, czy linijka ozdobiona wizerunkiem ulubionej postaci. Nawet najdrobniejsza rzecz ma znaczenie. W kompletowaniu wyprawki chodzi przede wszystkim o to, aby wybrać przedmioty, z których uczeń będzie chciał korzystać. Nie zawsze jest to łatwe zadanie, ale dzięki odpowiedniemu przygotowaniu na pewno sobie poradzicie.

Copyright © Agora SA