Magnez B6 - jak wybrać najlepszy preparat?

Magnez B6 to grupa produktów, suplementów diety i leków, które w swoim składzie zawierają magnez oraz witaminę B6. Preparaty są stosowane w celu uzupełnienia niedoborów magnezu oraz wspomagająco przy różnych schorzeniach. Dlaczego te dwa składniki czynne tak często występują w duecie? Na co pomaga magnez B6 ? Jak wybrać najlepszy preparat?

Magnez B6 - zarówno suplement diety, jak i lek - jest dostępny w wielu opcjach i wersjach, bez recepty. Na rynku istnieje wiele produktów, które różnią się składem, zawartymi substancjami czynnymi, a także postacią. Magnez B6 można kupić jako: kapsułki, tabletki musujące, płyn, proszek do przygotowania roztworu doustnego, żelki, tabletki o zmodyfikowanym uwalnianiu, tabletki, proszek musujący. Każdy z nich zawiera magnez i witaminę B6, która zwiększa jego wchłanianie nawet o 40 procent.

Magnez B6 - właściwości 

Preparat magnez B6 uzupełnia niedobory magnezu i witaminy B6. Jakie właściwości posiadają jego składniki?

Magnez jest niezbędny do prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w organizmie. Jest niezbędny dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego. Pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Niedobór magnezu może powodować zaburzenia w układzie mięśniowym i ośrodkowym układzie nerwowym. Mogą pojawiać się skurcze mięśni, drganie powiek bądź wargi, drętwienie palców, nerwowość, drażliwość, wahania nastroju, niepokój, a także uczucie zmęczenia i znużenia.

Witamina B6 uczestniczy w wielu reakcjach metabolicznych, wspomaga powstawanie krwinek czerwonych, jest również niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Niedobory witaminy B6 mogą wywołać zaburzenia w obrębie jego funkcjonowania. Witamina B6 zwiększa wchłanianie magnezu z przewodu pokarmowego.

Jak wybrać najlepszy magnez B6?

Jaki preparat wybrać, by był najlepszy? Według specjalistów warto wybrać preparat magnez B6, który:

  • jest lekiem. To zawsze lepszy wybór niż suplement, ponieważ lek musiał przejść procedurę rejestracji, podlega wszystkim obostrzeniom, ma zagwarantowany skład, jego działanie lecznicze zostało udowodnione i posiada szczegółową ulotkę,
  • zawiera dobrze przyswajalny magnez. Wiele suplementów diety ma w sobie źle przyswajalne formy magnezu (to na przykład tlenek magnezu). Dobrym wyborem są preparaty, które zawierają cytrynian magnezu lub mleczan magnezu,
  • posiada magnez w odpowiedniej dawce. Ilość jonów magnezu (Mg2+) w jednej tabletce powinna się zawierać w przedziale 50 mg-100 mg jonów magnezu na tabletkę (magnez B6 i magnez forte),
  • jest preparatem wysokiej jakości, wyprodukowanym przez firmę, która przestrzega wymagań jakościowych podczas produkcji, został kupiony w legalnym kanale dystrybucji, czyli w aptece bądź sklepie.

Jeśli istnieje potrzeba szybkiego uzupełnienia niedoboru magnezu, należy wybrać lek lub preparat w płynie, ponieważ ten najszybciej się wchłania. Aby zauważyć pozytywne działanie preparatów magnez B6 w formie tabletek czy kapsułek, trzeba przyjmować je przez kilka dni.

Magnez B6 - dawkowanie i przeciwwskazania

Dawkowanie preparatów magnez B6 jest zależne od ich składu, stąd szczegółowe zalecenia i wskazania zawiera ulotka bądź informacja na opakowaniu. Nie wolno przekraczać zaleconych dawek, ponieważ nie wpływa to na skuteczność i tempo działania produktu, a może zaszkodzić.

Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią przed zastosowaniem preparatu magnez B6 powinny skonsultować się z lekarzem, by wyjaśnić potencjalne zagrożenia i korzyści związane ze stosowaniem preparatu.

Nie wolno stosować preparatów magnez B6 w przypadku uczulenia na substancje czynne lub pomocnicze zawarte w produkcie oraz gdy występuje ciężka niewydolność nerek.

Magnez i B6 - źródła w diecie

Dla utrzymania prawidłowego stanu zdrowia należy stosować zróżnicowaną dietę i prowadzić zdrowy tryb życia. Suplementy diety, w tym magnez B6, nie mogą być stosowane jako substytut zróżnicowanej diety. Dlatego komponując swój jadłospis, zawsze warto pamiętać o źródłach magnezu i B6. Są nimi:

  • Magnez: pełnoziarniste kasze (gryczana, orkiszowa), gorzka czekolada, wody mineralne z wysoką zawartością magnezu, ziarna słonecznika, dyni, a także migdały i orzechy.
  • Witamina B6: produkty zbożowe, ziemniaki, mięso i wędliny.

Magnez najlepiej wchłania się z jedzeniem - zdecydowanie warto dostarczać go wraz z dietą. Trzeba przy tym mieć na uwadze, że wchłanianie magnezu ogranicza równoczesne przyjmowanie żelaza, wapnia i fosforanów, z kolei kawa czy herbata z organizmu go wypłukują.

Więcej o: