Piramida żywieniowa dla dzieci uległa zmianie. U jej podstawy tym razem znalazła się również odpowiednia ilość snu

W dniach 25-26 stycznia w Warszawie odbył się IV Narodowy Kongres Żywieniowy. Zaprezentowano podczas niego zmodyfikowaną piramidę żywieniową dla dzieci i młodzieży. Jest ona uważana za jeden ze skutecznych sposobów zapobiegania otyłości.

Jednym z ważniejszych zagadnień, które zostały poruszone podczas kongresu, był problem otyłości. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że obecnie z otyłością zmaga się 25 procent mężczyzn i 27 procent kobiet, a nadwaga występuje u 44 procent mężczyzn i 32 procent kobiet. 

"Częstość występowania otyłości stale dramatycznie rośnie, a prognozy wskazują, że w najbliższych latach będzie niestety dalej narastać. Grupą naszej szczególnej troski i szczególnego alertu społecznego są dzieci i młodzież, wśród których co piąty uczeń zmaga się z nadwagą lub otyłością" -  informuje prof. dr hab. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Czy "bio" warzywa i owoce są zdrowsze? [NaZdrowie]

Rosnący problem nadwagi i otyłości u dzieci spowodowany jest jednak nie tylko nieodpowiednim odżywianiem. Znaczenie mają również inne czynniki, także te związane z rozwojem cywilizacyjnym, jak: korzystanie z urządzeń elektronicznych, zaburzenia snu, przewlekły stres oraz zanieczyszczenie środowiska.

Nowa piramida - wszystko zaczyna się od snu i ruchu

Jednym z najważniejszych i najprostszych narzędzi skutecznej profilaktyki otyłości były i są piramidy żywieniowe. To graficzne opisy różnych grup produktów spożywczych, które powinny znaleźć się w codziennej diecie. Dodatkowo wzbogacone one zostały o odpowiednie komentarze i zasady. 

Podczas kongresu eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia przedstawili nieco zmodyfikowaną wersję takiej piramidy. W nowej odsłonie piramida uwzględnia nie tylko dietę, lecz także styl życia. U jej podstaw znalazły się zatem odpowiednia ilość ruchu oraz... wysypianie się.

Z zasad, które rządzą piramidą, dowiadujemy się, że dzieci i młodzież, których dotyczy piramida, powinny ćwiczyć co najmniej godzinę dziennie. Jednocześnie należy ograniczyć oglądanie telewizji, przesiadywanie przed komputerem i korzystanie z innych urządzeń elektronicznych do dwóch godzin w ciągu dnia.

Dzieci i młodzież powinny się też wysypiać, aby ich mózg mógł wypocząć. Zaleca się, aby dzieci w wieku 6-12 lat spały co najmniej 10 godzin na dobę. Wśród ważnych zasad piramidy wymienione zostały też m.in.:

  • spożywanie pięciu posiłków dziennie,
  • mycie zębów po jedzeniu,
  • picie dużych ilości wody,
  • zrezygnowanie ze słodkich napojów i słodyczy, słonych przekąsek oraz fast foodów,
  • jedzenie różnorodnych warzyw i owoców jak najczęściej i w dużych ilościach,
  • jedzenie produktów zbożowych, szczególnie pełnoziarnistych oraz
  • wypijanie 3-4 szklanek mleka dziennie (można je zastąpić kefirem, jogurtem naturalnym i częściowo serem).

"Piramida żywieniowa ma swoją dynamikę rozwoju, odzwierciedla potrzeby i styl życia człowieka, powinna zatem ewoluować" - wyjaśnia prof. dr hab. Mirosław Jarosz.

Piramida kierowana jest do dzieci i młodzieży (4–18 lat), ich rodziców oraz personelu przedszkoli i środowiska szkolnego (dyrektorów, nauczycieli, intendentów - odpowiadających za żywienie zbiorowe w szkołach).

Więcej o:
Komentarze (35)
Piramida żywieniowa dla dzieci uległa zmianie. U jej podstawy tym razem znalazła się również odpowiednia ilość snu
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: MK.

    Oceniono 2 razy 0

    Wszystko spoko, ale gdzie ruch i po co ten prozapalny nabiał? Dużo lepiej, gdy dziecko będzie piło wodę i ewentualnie szklankę wyciskanego w domu soku warzywnego. Wyszła tu albo niska wiedza dietetyków, albo komuś się takie zalecenia bardzo opłacają...

  • Gość: ania

    Oceniono 1 raz 1

    ludu ciemny... Przeraża mnie czytanie tych komentarzy

  • mary_ann

    Oceniono 5 razy 1

    Nadal mleko jako konieczność - porażka :(

  • Gość: Matka

    Oceniono 4 razy 2

    Hahah taka ilość nabiału to idealny kierunkowskaz dla młodego pokolenia prowadzący do szeregu chorób w dorosłym życiu, i wcale nie zapobiegnie otyłości, brawo polscy lekarze i dietetycy! Chorym i otepialym narodem się łatwiej zarządza więc do tego to wszystko dąży

  • Gość: kanga

    Oceniono 10 razy 2

    Otyłość jest problemem, ale jednocześnie dzieciom (!) zaleca się wypijanie 4 szklanek mleka dziennie, czyli od 342 do 560 kcal z samego mleka! A ilu rodziców uzna, że to posiłek, i nie będzie wpychać dodatkowego jedzenia? Wiem coś na ten temat, mój syn pije dużo mleka i rzadko bywa głodny, a ja z kolei mleko pić przestałam - i schudłam.

  • Gość: emka

    Oceniono 14 razy 4

    3-4 szklanki mleka? dziennie? albo ktos zatrzymal sie w sfrach zywienia lat 60tych albo ma szwagra w Danonie...
    O.o

  • alberto_srapovoli

    Oceniono 28 razy 4

    Uwielbiam teorie wegan, ze mleko jest dla cielaczka i ze ludzie nie powinni go pic, poniewaz jest "zbyt odlegle genetycznie" od czlowieka.

    Mam wrazenie, ze rosliny sa jeszcze bardziej "odlegle genetycznie". Idac tym tropem, powinnismy jesc ludzkie mieso, bo jest "najblizsze genetycznie" czlowiekowi.

  • kris0104

    Oceniono 25 razy 5

    Nadal podtrzymuja te brednie z mlekiem! Optymalnie sa dwa posilki dziennie i ok.14 godz.przerwy pomiedzy ostatnim a pierwszym /noc + /-tzw czesciowy post

  • felicjan.dulski

    Oceniono 6 razy 6

    Pewnie, że jak się śpi, to się nie je.
    Jest to może pewne uproszczenie, ale człowiek wyspany jest prawdopodobnie mniej gnuśny od niewyspanego, któremu tylko żarcie w głowie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX