Codziennie 500 nastolatków zaczyna palić. Akcja Fundacji Aflofarm "Nie spal się na starcie" może to zmienić

Ten filmik powinno zobaczyć każde starsze dziecko. Znane i lubiane przez nastolatków osoby pokazują, ile można osiągnąć, odmawiając zapalenia pierwszego papierosa. Rusza też konkurs, w którym dziecko może wygrać 10 tys. zł na własne wydatki.

Wystartowała ogólnopolska akcja „Nie spal się na starcie” Fundacji Aflofarm. Jej celem jest zniechęcanie młodzieży szkolnej do sięgnięcia po pierwszy papieros i wspieranie postaw antynikotynowych. Czy cel kampanii uda się osiągnąć - czas pokaże. Ale póki co wydaje się, że ktoś dobrze ją przemyślał.

Wielką zaletą i szansą na skuteczność akcji jest to, że pokazuje koszty wynikające z palenia za pomocą języka i środków zrozumiałych dla młodych ludzi. W spotach pojawiają się influencerzy świata nastolatków, poszczególne filmiki edukacyjne mają formułę pranku lub gry komputerowej. Np. od Jana Dratwickiego, Mistera Polski 2016, młodzi dowiedzą się, ile mogą zaoszczędzić i na co wydać pieniądze, które nie pójdą na papierosy, a od Macieja „Gleby” Florka, jurora You Can Dance, jak spadnie ich forma fizyczna, gdy zaczną palić.

Film złożony z 7 segmentów

Wszyscy ambasadorzy wzięli udział w projekcie charytatywnie. Walkę z paleniem papierosów w kampanii aktywnie wspierają: Natalia Lesz – piosenkarka i aktorka, Siostry ADiHD – prezenterki 4Fun.tv, właścicielki marki Fit and Jump, Izabella Krzan – Miss Polonia 2016, Jan Dratwicki – Mister Polski 2016 oraz Maciej „Gleba” Florek – juror You Can Dance, tancerz i choreograf.

 
Obecnie palenie papierosów to nie tylko nałóg, ale też pewnego rodzaju moda. Zaczynasz palić, bo wszyscy w szkole próbują. Kampania „Nie spal się na starcie” ma za zadanie uświadomić, że nie warto tego robić. Nigdy nawet nie próbowałem palić papierosów, bo wiem, jaki wpływ mają na organizm, a moja pasja i praca zarazem wymagają pełnej sprawności fizycznej. Gdybym palił, nie byłbym w stanie sięgać po taneczne marzenia i być tu, gdzie jestem. Cieszę się, że jestem Ambasadorem tej akcji i mam nadzieję, że film będzie przestrogą przed skutkami sięgnięcia po pierwszego papierosa

– powiedział Maciej „Gleba” Florek.

Osią kampanii jest film edukacyjny, stworzony we współpracy z Discovery Networks CEEMEA, w którym Ambasadorzy są głównymi bohaterami. Film podzielony jest na 7 segmentów, a każdy z nich dotyka innego problemu związanego z paleniem papierosów (kondycja fizyczna, wygląd, podróże, palenie w przestrzeni publicznej, koszty finansowe).

Cały film dostępny jest na stronie niespalsienastarcie.pl.

„Nie spal się na starcie” – konkurs i pokazy w szkołach

Film wraz z dodatkowymi materiałami edukacyjnymi zostanie rozesłany do szkół w Polsce tak, aby wszystkie dzieci z ostatnich klas szkół podstawowych i gimnazjalnych mogły go zobaczyć i wziąć udział w lekcji o szkodliwości sięgania po pierwszy papieros.

Ponadto, w ramach kampanii, młodzież będzie mogła wziąć udział w konkursie, w którym główną nagrodą będzie 10 tysięcy złotych. Zadaniem konkursowym będzie dokręcenie do filmu dodatkowej, autorskiej części poruszającej problem związany z paleniem papierosów. Szczegóły konkursu będą dostępne na stronie niespalsienastarcie.pl.

Połowa polskich nastolatków do 15 r.ż. ma za sobą próby palenia

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia około 9 milionów Polaków nałogowo pali papierosy. Jak wynika z raportu WHO, blisko połowa polskich nastolatków w wieku 13-15 lat ma za sobą próby palenia, a im wcześniej dana osoba sięga po papierosy, tym większe jest  prawdopodobieństwo, że zostanie nałogowym palaczem.

Palenie papierosów powoduje tym gorsze zmiany w organizmie, im człowiek jest młodszy. Niektóre skutki palenia ujawniają się bardzo szybko. Zazwyczaj po pierwszym zaciągnięciu się dymem nastolatek zaczyna kaszleć – to oznaka obrony organizmu przed szkodliwymi substancjami. Inne skutki dają o sobie znać nieco później: rozwój chorób układu krążenia, m.in. nadciśnienia, choroby niedokrwiennej serca, a także chorób układu oddechowego i różnych chorób nowotworowych, w tym raka płuc

- mówi prof. Adam Fronczak, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspert merytoryczny kampanii „Nie spal się na starcie”.

Kampania Fundacji Aflofarm „Nie spal się na starcie” promuje zdrowy tryb życia bez uzależnienia od papierosów, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na rozwój, zdrowie i życie młodych ludzi.

Ma zasięg ogólnopolski i - poza filmem edukacyjnym dla młodzieży w szkołach - będzie realizowana za pomocą spotów telewizyjnych i radiowych, strony internetowej oraz mediów społecznościowych, m.in. Facebooka. Fundacja przygotowała także spot promocyjny kampanii, który emitowany będzie w telewizji od połowy stycznia. Patronat honorowy nad kampanią objął Minister Edukacji Narodowej, Instytut Zdrowia Narodowego Centrum Zdrowia Publicznego i Higieny, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie oraz Państwowa Inspekcja Sanitarna.

Misją Fundacji Aflofarm, od momentu jej powstania, jest wspieranie ochrony zdrowia i jakości życia przyszłych pokoleń Polaków poprzez promocję profilaktyki zdrowotnej i aktywnego stylu życia oraz popularyzowanie wiedzy z zakresu farmacji i medycyny. Zarówno Fundacja, jak i firma Aflofarm, nieustannie walczy z nikotynizmem. Chcemy przekonać młodych ludzi, żeby w ogóle nie zaczynali palić i świadomie rezygnowali z sięgnięcia po pierwszego papierosa

– podkreśla Tomasz Furman, Prezes Fundacji Aflofarm.

Uroczysta premiera kampanii oraz filmu edukacyjnego odbyła się 10 stycznia 2018 roku w Warszawie. Towarzyszył jej panel dyskusyjny na temat profilaktyki antynikotynowej wśród młodzieży, w który włączyli się dr Janusz Meder, kierownik Oddziału Zachowawczego Kliniki Nowotworów Układu Chłonnego Centrum Onkologii w Warszawie, prof. Adam Fronczak, kierownik Zakładu Zdrowia Publicznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Ambasadorowie akcji, przedstawiciele patronów honorowych oraz uczniowie warszawskich szkół.

Film edukacyjny oraz więcej informacji o kampanii dostępne są na stronie: niespalsienastarcie.pl.

Copyright © Agora SA