Zrób prezent dziecku i sobie! Zagrajcie w gry planszowe i karciane

Od kilku lat regularnie grywamy z synkiem (ma 8,5 roku) w gry planszowe i karcianki. To alternatywa dla internetu i sposób na miłe spędzenia razem czasu. Oto kilkanaście naszych tegorocznych odkryć, które świetnie nadadzą się na prezenty pod choinkę. Gry są z przedziału wiekowego 6-12/14 lat, a ułożyłem je rosnąco.
Twardy orzech do zgryzienia, Wydawnictwo Nasza Księgarnia Twardy orzech do zgryzienia, Wydawnictwo Nasza Księgarnia materiały promocyjne

Twardy orzech do zgryzienia

Bardzo przyjemna i ładna gra. Jesteśmy kolorowymi wiewiórkami, skaczemy po wielkim drzewie i zbieramy żetoniki z orzechami (od 1 do 5). Poruszamy się tylko po liniach prostych o liczbę pól wskazanych na żetoniku. Jeśli staniemy na pustym polu (co w końcu jest nieuniknione, bo orzeszki przecież z planszy zabieramy), musimy oddać któryś z żetonów, aby móc się znowu poruszyć. Uwaga, warto planować i niekoniecznie zgarniać same najcenniejsze żetoniki.

Zaplątana Sawanna, FoxGames Zaplątana Sawanna, FoxGames materiały promocyjne

Zaplątana sawanna

Sympatyczna zabawa, bez planszy, za to z kolorowymi żetonikami i sznurkami. Wcielamy się w naukowców i badamy zwyczaje zwierząt zamieszkujących sawannę. Naszym zadaniem jest sprytne oddzielanie jednych zwierząt od drugich za pomocą kolorowych sznurków. Staramy się oczywiście dopasować zwierzęta tak, żeby zdobyć za nie jak najwięcej punktów.

Pylos,  Gigamic Pylos, Gigamic materiały promocyjne

Pylos

To klasyka... kulkowa. My kupiliśmy ją sobie w wersji podróżnej, bo zajmuje mniej miejsca i można zabrać ją ze sobą gdzie tylko się zechce. W zestawie mamy planszę z półokrągłymi zagłębieniami i dwa zestawy różnokolorowych kulek. Układamy na przemian na planszy po jednej kulce. Celem jest wspólne zbudowanie piramidy, a wygrywa ten, czyja kulka znajdzie się na jej szczycie. Gra się prosto, szybko i strategicznie.

Jedzie pociąg z daleka, Wydawnictwo Nasza Księgarnia Jedzie pociąg z daleka, Wydawnictwo Nasza Księgarnia materiały promocyjne

Jedzie pociąg z daleka

To gra... kafelkowa. Każdy z zawodników otrzymuje własną ramkę. Są na niej stacja początkowa i kilka końcowych. Dostajemy też do kompletu cztery malutkie lokomotywy i zestaw kafelków z narysowanymi fragmentami linii kolejowych. W każdej kolejce losujemy i dokładamy w wybranym miejscu po jednym kafelku. Naszym celem jest jak najszybsze dotarcie do stacji docelowych. Kto będzie na nich pierwszy, dostaje najwięcej punktów, a te na koniec się sumuje. Fajne jest między innymi to, że choć każdy gra na własnej planszy, to jednak się ścigamy.

Pirackie poRachunki, FoxGames Pirackie poRachunki, FoxGames materiały promocyjne

Pirackie porachunki

W "Pirackich poRachunkach" gracze wcielają się w kapitanów pirackich okrętów. Rzecz dzieje się w portowym mieście pełnym piratów. Zadaniem kapitanów jest zdobyć nową załogę. Wysyłają więc swoich zaufanych marynarzy, którzy werbują pirackie szajki na ich statki. Marynarze mają różny dar przekonywania - im wyższa jest liczba na karcie pirata, tym jest silniejszy. Najsilniejszy jest jednak zawsze Roger - karta w kolorze losowo określanym co kolejkę.

Domek na drzewie, wydawnictwo Nasza Księgarnia Domek na drzewie, wydawnictwo Nasza Księgarnia materiały promocyjne

Domek na drzewie

Prosta i przyjemna gra, polegająca na budowaniu z kart domku na drzewie. Na każdej karcie mamy inny pokój i od nas tylko (i oczywiście losu, który nam karty przydzieli) zależy, czy wybierzemy tą związaną z aktywnościami fizycznymi, czy intelektualnymi. A może jesteśmy łasuchami i zadbamy o odpowiednią liczbę pokojów ze smakołykami? Gra składa się z trzech osobno punktowanych części. Musimy też cały czas pamiętać, żeby pokoje dokładać równomiernie, bo inaczej nasz domek może się przechylić i spaść z drzewa.

Sprawdź się w quizie: Kubusia Puchatka zna każdy, ale jak dobrze znasz książkę A.A. Milne'a?

Na końcu języka, Wydawnictwo Nasza Księgarnia Na końcu języka, Wydawnictwo Nasza Księgarnia materiały promocyjne

Na końcu języka

Ta gra nadaje się zarówno do zabawy z dziećmi, jak i gry na przykład na imprezie. Gracze kolejno odkrywają i układają przed sobą karty. Gdy na kartach dwóch zawodników graczy pojawi się ten sam obrazek, następuje pojedynek. Trzeba wtedy jak najszybciej podać hasło z kategorii znajdującej się na karcie przeciwnika. Z pozoru bardzo proste, w praktyce nieco trudniejsze, bo karty, a więc i kategorie, zmieniają się co chwilę, trzeba więc być bardzo skoncentrowanym. Gra szybka i zabawna.

Cztery w rzędzie, Schmidt Spiele Cztery w rzędzie, Schmidt Spiele materiały promocyjne

Cztery w rzędzie

Klasyczna zabawa, która jest niewielka, więc można ją zawsze wcisnąć do torby lub plecaka. To rozwinięcie gry w kółko i krzyżyk. Mamy tu stelażyk z otworkami i okrągłe, małe żetoniki, które wrzucamy na przemian. Celem zabawy jest ułożenie w rzędzie czterech żetoników w swoich kolorze - w pionie, poziomie lub ukosem. Szybka i strategiczna rozrywka.

Fantazja, FoxGames Fantazja, FoxGames materiały promocyjne

Fantazja

Tytułowa Fantazja to baśniowa kraina, która legła w gruzach. Odbudować ją mogą potężni magowie - Rzeźbiarze Natury lub Inżynierowie Światła, którzy powołują do istnienia rzeczy, wykorzystując moc swojej wyobraźni. Gracze wcielają się w ich role i odtwarzają zniszczone królestwo, zaczynając od jego stolicy. Układają je na trzech poziomach z kafelków, dopasowując kolory i liczbę znajdujących się na ich brzegach kropek.

Sprawdź się w quizie: książki naszego dzieciństwa

Sen, Wydawnictwo Nasza Księgarnia Sen, Wydawnictwo Nasza Księgarnia materiały promocyjne

Sen

Zdecydowanie najładniejsza z naszych tegorocznych gier. Znajomy plastyk twierdzi, że karty powinny być dwa jeszcze razy większe (choć byłoby to raczej niezbyt praktyczne, bo już są duże), żeby można się było nacieszyć znajdującymi się na nich rysunkami. Ale do rzeczy. W tej grze wybieramy się do krainy snów i zależy nam na tym, aby była ona jak najradośniejsza. Nie jest to jednak wcale łatwe, bo na kartach czają się mroczne kruki. Naszym zadaniem jest zebranie zestawu czterech kart, na których będzie ich jak najmniej (wersja optymalna to cztery karty z sympatycznymi kociakami, na których nie ma ani jednego kruka). Karty możemy wymieniać (z dociąganymi ze stosu), zamieniać (z przeciwnikiem) lub podglądać. Kiedy jesteśmy przekonani, że mamy mniej kruków niż przeciwnik, wołamy: "Pobudka!". Runda się kończy, podsumowujemy punkty, zapisujemy je i rozdajemy ponownie. Gra się kończy, gdy któryś gracz zbierze sto kruków. Zwycięzcą zostaje osoba, która w sumie zgromadzi najmniej kruków. Bardzo prosta, a przy tym wciągająca gra.

Carcassonne Star Wars, Bard Centrum Gier Carcassonne Star Wars, Bard Centrum Gier materiały promocyjne

Carcassonne Star Wars

W kinach króluje właśnie najnowsza część "Star Wars", a tu można zagrać drużynami prowadzonymi przez bohaterów cyklu - Luke'a Skywalkera, Dartha Vadera czy Yodę. Klasyczna gra "Carcassonne" w kosmicznej odsłonie. Zamiast budować średniowieczne trakty i miasta, udajemy się w kosmos, gdzie walczymy o planety i mgławice. My dzięki tej wersji przypomnieliśmy sobie, jak przyjemnie i szybko gra się bez dodatków. Bo choć przy "Carcassonne" przyjemnie można spędzić godzinę albo półtorej, to czasem taki 20/30-minutowy set sprawdza się lepiej. A, jest też fajna nowość - pojedynki kostkowe!

Sprawdź się w quizie: Dzięki tej książce znamy litery

Gejsze, Wydawnictwo Nasza Księgarnia Gejsze, Wydawnictwo Nasza Księgarnia materiały promocyjne

Gejsze

Bardzo proste zasady i bardzo ciekawa rozgrywka. Na dużych kartonikach umieszczono podobizny siedmiu gejsz (po jednej za 4 i 5 punktów, dwie za 3 punkty i trzy po 2 punkty). Naszym zadaniem jest zdobycie przychylności czterech z nich lub tylko trzech (jeśli zsumują się do 11 lub 12 punktów). Przychylność tę zdobywamy układając po swojej stronie gejszy karty jej odpowiadające (jest ich w talii tyle, ile punktów jest warta). Gracze dostają do ręki po sześć kart, a przed każdą akcją dociągają jeszcze jedną ze sterty. W każdej rozgrywce mają na przemian do wykonania po cztery akcje: mogą położyć na stół trzy karty (przeciwnik wybiera jedną i układa po swojej gejszy, wykładający - dwie), mogą położyć na stół dwie pary kart (przeciwnik wybiera jedną z nich), mogą też odłożyć na bok dwie zakryte karty (wypadają z gry) lub jedną (tę odkrywają na koniec i układają przy swojej gejszy). Gdy
obaj gracze wykonają po cztery akcje, podsumowujemy punkty i znaczniki leżące na kartach gejsz przesuwamy w stronę, po której leży więcej kart. Jeśli żaden z zawodników nie wygrał, rozdajemy karty ponownie.

Set, Ravensburger Set, Ravensburger materiały promocyjne

Set

Bardzo fajna karcianka, która ćwiczy spostrzegawczość i koncentrację. Wśród wykładanych na stół kart - w każdej kolejce jest ich po 12, zabrane zastępujemy kolejnymi - szukamy potrójnych zestawów. Każda karta ma cztery cechy różnicujące: kształt (owal, fala, romb), kolor (czerwony, fioletowy, zielony), wypełnienie (całkowite, częściowe, brak) i liczbę elementów (1, 2 lub 3). Pojedynczy set składa się dokładnie z trzech kart, na których każda z 4 cech jest taka sama lub całkowicie różna. Wygrywa oczywiście gracz, który na końcu będzie miał kart najwięcej.

Terra, Bard Centrum Gier Terra, Bard Centrum Gier materiały promocyjne

Terra

Najlepsza gra wiedzowa, w którą graliśmy i chętnie zagramy jeszcze wielokrotnie, choć pewnie i tak nie ogarniemy wszystkich zawartych w niej informacji. Największym elementem jest tu duża plansza z mapą świata, najważniejsze są jednak karty z informacjami. Jest ich mnóstwo. Opisują ważne wydarzenia historyczne, ciekawe miejsca, zwierzęta... Na każdej zapisano trzy specjalne informacje, które powinniśmy zapamiętać (chyba że znaliśmy je już wcześniej): pierwsza dotyczy regionu geograficznego, z którym związana jest karta, dwie pozostałe - danych liczbowych (może to być na przykład wysokość góry, powierzchnia państwa, liczba komnat w zamku albo data jakiegoś odkrycia). Zawodnicy obstawiają prawidłowe odpowiedzi i dostają punkty, dzięki którym poruszają się dookoła planszy. Dorośli erudyci zapewne siadają po prostu do stołu i od razu zaczynają rozgrywkę, my z synkiem najpierw wybieramy i starannie przeglądamy zestaw kart, przy okazji utrwalając sobie zapisane na nich informacje.

Przyjemnej gry!

To także może cię zainteresować:

11 książkowych propozycje na prezent dla starszych dzieci [NASZ WYBÓR]

Pozwólmy dzieciom odkrywać świat. Nawet jeśli będziemy musieli później posprzątać

10 najlepszych tytułów dla najmłodszych [NASZ WYBÓR]

Więcej o: